Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota handboll, lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Vad är blixt för något?

LittleCapa skrev:
-Har aldrig tagit en sportbild med blixt.
-Ni skulle varit med på den tiden man plåtade bandy på Skarpenord i Kungälv. Där tog de inte vatten ur kranen för att... <snip> ... God Jul

God Jul på dig själv. :)

Jo det ligger en poäng i det du skriver. Det är mycket som kan göra en bra bild och det kan vara motsatser till varann.
 
Testade att använda brännvidder runt 120-200mm i anfall på egen halva idag och det gick förvånansvärt bra. En hel del bilder av svettiga armhålor till trots satt en del bilder som de skulle. Helt klart ett bra tips som jag ska fortsätta jobba med.

Lite ot kanke: skiljer sig autofokusens snabbhet märkbart mellan kameramodellerna? Hur är snabbheten hos 350d jämfört med 20d och markIIn?

mvh

Johnnie


P.S. Och så lite bilder också: http://www.dunberg.net/galleries/051226savehofdjurgarden/ D.S.
 

Bilagor

  • laddaupp.jpg
    laddaupp.jpg
    16.2 KB · Visningar: 465
Jag kan bara jämföra EOS 20D med EOS D60, och 20D slår D60:an stort! Enorm skillnad på autofousen.
Gunnar
dunberg skrev:
Testade att använda brännvidder runt 120-200mm i anfall på egen halva idag och det gick förvånansvärt bra. En hel del bilder av svettiga armhålor till trots satt en del bilder som de skulle. Helt klart ett bra tips som jag ska fortsätta jobba med.

Lite ot kanke: skiljer sig autofokusens snabbhet märkbart mellan kameramodellerna? Hur är snabbheten hos 350d jämfört med 20d och markIIn?

mvh

Johnnie


P.S. Och så lite bilder också: http://www.dunberg.net/galleries/051226savehofdjurgarden/ D.S.
 
froslunda skrev:
Jag kan bara jämföra EOS 20D med EOS D60, och 20D slår D60:an stort! Enorm skillnad på autofousen.
Gunnar

Okej. Jag undrar om det är lika stor skillnad mellan 350D och 20D eller en 1dmarkIIn. Får nog starta en separat tråd om det för att få fler svar.

Allt gott!

Johnnie
 
Jag har ju gamla 1D och den autofokusen tycker jag är lite snabbare än 20D, och 20D är troligen lite bättre än 350D. Och nya 1D markII ska ha en förbättrad AF mot gamla 1D, så ju nyare och ju dyrare desto bättre AF :)

/Daniel
 
Suppe är den mest betydelsefulla delen av utrustningen vid handboll. Hellre en knäckt glugg än en knäckt...
Kanske impar det på tjejerna på läktaren också?! ;o)
 
Såg VM kvalmatch för första gången idag.

Det var i Helsingfors mellan Finland - Israel.

Lite reflektioner gällande fotograferna jag såg på matchen. Där var 3 st och alla hade Canon (?) kameror med vertikal grepp. Kan inte Canon så jag vet inte vad det kan ha varit för modeller. Objektiven såg alla lika ut. Samma storlek som mitt Nikon 70-200mm AF-S VR. En av fotograferna använde blixt med diffuser på. Ingen av fotograferna rörde sig längre mot målet än det ställe där målområdet börjar.

Annat, alla kroppsvisiterades som skulle in i hallen. Israelerna hade egen säkerhetspersonal som hela tiden var vända mot publiken.

Jag tog inte med egna kameran, var osäker på om man skulle få ta in den. Såg sedan på matchen att där fanns folk i publiken med kameror i storlek med D70 + längre objektiv.

Det var annars riktigt skoj att få se en sådan match med mera publik och fart i spelet. Hörde av en kille i förbi farten att Finland inte har vunnit mot Sverige på många herrans år... (:)
 
Re: Såg VM kvalmatch för första gången idag.

botmund skrev:
Det var i Helsingfors mellan Finland - Israel.

Lite reflektioner gällande fotograferna jag såg på matchen. Där var 3 st och alla hade Canon (?) kameror med vertikal grepp. Kan inte Canon så jag vet inte vad det kan ha varit för modeller. Objektiven såg alla lika ut. Samma storlek som mitt Nikon 70-200mm AF-S VR. En av fotograferna använde blixt med diffuser på. Ingen av fotograferna rörde sig längre mot målet än det ställe där målområdet börjar.

Annat, alla kroppsvisiterades som skulle in i hallen. Israelerna hade egen säkerhetspersonal som hela tiden var vända mot publiken.

Jag tog inte med egna kameran, var osäker på om man skulle få ta in den. Såg sedan på matchen att där fanns folk i publiken med kameror i storlek med D70 + längre objektiv.

Det var annars riktigt skoj att få se en sådan match med mera publik och fart i spelet. Hörde av en kille i förbi farten att Finland inte har vunnit mot Sverige på många herrans år... (:)
Det var visst 1902 som Finland vann senast!
 
Inte bara handboll, även andra inomhussporter

Tror att svaren i tråden mer eller mindre är uttömmande, kort och gott:

- ALLTID!!! manuella inställningar (slutartid, bländare och vitbalans - slarva inte med vitbalansen, den är viktigare än man tror - tar max 30 sek. att fixa med ett gråkort eller vitt papper).

- Hög ISO (beroende på belysning, 800-1600-3200. Har du tur så är något tv-team där samtidigt och bevakar matchen = arrangören snålar inte på belysningen).

- Så snabb glugg som möjligt (gränsen går vid 2.8-4.0, därefter blir det snabbt "konstnärligt").

- Gluggar som täcker allt mellan 0-50/100 meter (själv kör jag 16-35, 24-70, 70-200 och 300 beroende på vilken typ av bild jag är ute efter).

- Vibrationsreduceringssystem (puuuh! långt ord). Eftersom man tenderar att köra snabba slutartider för att frysa rörelser så behövs inte dessa tekniska underverk, de snarare hjälper än stjälper - systemen behöver en viss kalibreringstid innan de börjar att jobba vilket betyder att du redan missat det där målet du skulle föreviga. Har din utrustning det redan så koppla bort det såvida du inte tänker plåta porträtt eller annat mitt i natten.

- Några hus så man slipper fibbla alltför mycket med gluggbyte (man är ju trots allt där för att få några bra bilder med sig hem, inte för att missa bilder pga gluggfummel).

Monopod (enbensstativ är inte att rekommendera vid handboll såtillvida det inte finns gott om plats att stå en bit bakom målet vid kortsidorna. De flesta planer som jag varit på har haft målet kloss intill väggen vid kortsidorna = spelare brukar komma farande där ibland så det gäller att ha utrustningen väl skyddad så att den inte stör spelarna. Ska man befinna sig nära målet får man vara beredd på att det kommer lite bollar här och var, både på en själv och på utrustningen). Monopods rekommenderas dock vid sporter där det finns långa väntetider eller då du redan har en förutbestämd siktlinje (tyngre gluggar).
 
Re: Inte bara handboll, även andra inomhussporter

SYun skrev:

- Hög ISO (beroende på belysning, 800-1600-3200. Har du tur så är något tv-team där samtidigt och bevakar matchen = arrangören snålar inte på belysningen).

800 räcker inte långt om du inte extremt bra ljus. Att arrangören skulle tända fler lampor för ett tv-team tror jag inte på, alla lampor som finns brukar vara tända vid alla stora matcher.


- Så snabb glugg som möjligt (gränsen går vid 2.8-4.0, därefter blir det snabbt "konstnärligt").

Beroende på ljus går gränsen nånstans där, men ska du ner till 4.0 behöver du vara i en mycket välbelyst hall och köra upp ISO till 3200. Har aldrig provat själv men kan säkert funka med 4.0


- Gluggar som täcker allt mellan 0-50/100 meter (själv kör jag 16-35, 24-70, 70-200 och 300 beroende på vilken typ av bild jag är ute efter).

100m? Planen är 40m lång... 300mm funkar bra fast man får svårt att följa med.
 
Re: Re: Inte bara handboll, även andra inomhussporter

Som rubriken löd... "inte bara handboll, även ANDRA inomhussporter".

viktor1623 skrev:
Att arrangören skulle tända fler lampor för ett tv-team tror jag inte på...
Upplevt det själv, mer än en gång.

100m? Planen är 40m lång... 300mm funkar bra fast man får svårt att följa med.
Handbollsplaner är 40m, andra inomhussporter använder andra avstånd/längder. Annars håller jag med, 300mm är lite 'tight' för handboll.

;-)
 
Kanon kul tråd. Håller tummarna på att jag få klartecken att ta med mig kameran till vm-kvalet i Karlskrona nästa helg. Aldrig fotat (Eller ens sett live) handboll tidigare och det blir så klart bara ifrån läktaren men ser det endå som en bra chans att prova på och lära mer om sportfoto.

Är det värt att försöka låna en polares 350D istället för min 300D pga det lägre bruset på högt ISO tal tror ni? tänkt använda mitt Sigma 70-200/2.8 och så pass högt iso tal som krävs (1600 förmodar jag).

/H
 
Ja, 300D är inte bra till handboll p.g.a. avsaknaden av Al servo-metoden för autofokus. Bruset är också rätt jobbigt men går att uthärda.

/Viktor
 
Blir allt tungt

Att stå med ett 300/2,8 utan "enbening" i 60 minuter blir allt väldigt tungt för axlarna. Och stativ på handboll det går inte. Antingen gör man sig själv illa eller någon ramlande spelare.
Bättre är 180 mm och stå nån stans mellan målet och "hörnflaggan"( jag vet att det inte finns nån i handboll)
Kolla in hur de olika lagen spelar. Ofta har de ett system som om man kan det får man lättare att få bra bilder.
Jag plåtade förr damhandboll ibland och vårt hemmalag hade en spelare som alltid kom rusande på vänsterkanten och kastade sig på ungefär samma ställe. Har säkert tagit flera kilo bilder på henne liggande i luften. Ett par gånger har jag gått ner på knä och fått häftiga bilder när hon hänger i luften. Tyvärr har jag inngen här att visa för de finns hos beställaren. (Pre-digital-tiden)
Rent generellt ser jag fortfarande för mycket "ryggar och ben" på många sportbilder.
Ben har de flesta så då är det ingen grej. Bollar och "fighting faces" det gör bilder det.
Sikat på en eller två gubbar eller gummor och inte hela laget.
 
En fördel är ju som sagt, om man kan spelsystemet och spelarna så man "vet" vad som är på gång.
Men ibland luras dom :-} Fotografen bredvid mig senast på handbollsmath fick en spelare i knät, det knakade om 300:an! men den höll. Fotografer finns det nya.
Bäst att så bakom målet o rätt nära målet så man inte kommer ivägen för kantspelaren.
Kolla lite handbollsbilder på http://www.froslunda.fotosidan.se/

Gunnar
 
Den gillar jag.

Gunnar J har en "go" bild på en liggande handbollspelare. En ännu bättre bild kunde ha funnits på "rutan" innan när han fortfarande ligger i luften. Men 4,7 av 5 är inte illa.
Var man ska stå är väl en smaksak och beroende på hur hallen ser ut . Jag vill inte stå så målet skymmer för mycket på "andra sidan" och inte för nära väggen med nacken. Det räcker med att få en boll i nyllet man behöver inte få ont i nacken också.
PS Härligt ljus i den hallen du plåtade i. DS
 
Re: Den gillar jag.

LittleCapa skrev:
Gunnar J har en "go" bild på en liggande handbollspelare. En ännu bättre bild kunde ha funnits på "rutan" innan när han fortfarande ligger i luften. Men 4,7 av 5 är inte illa.
Var man ska stå är väl en smaksak och beroende på hur hallen ser ut . Jag vill inte stå så målet skymmer för mycket på "andra sidan" och inte för nära väggen med nacken. Det räcker med att få en boll i nyllet man behöver inte få ont i nacken också.
PS Härligt ljus i den hallen du plåtade i. DS

Ärs...vilket beröm..
Ljuset i hallen tycker jag är ganska dåligt, krävs många inställningar (manuell vitbalans!) och tusentals träningsbilder. Framför allt bra grejer som en EOS 20D och ett 85mm 1,8.

Gunnar
 
Ser jämt och fint ut

.har varit i hallar där man inte kunde plåta i mitten för där var ljuset för dåligt.
Det är just den här typen av bilder jag vill se mer av. -En eller två gubbar/gummor som gör något framifrån med ren bakgrund och inte alla i båda lagen på en gång. Och gud vad jag är trött på alla djävla ryggar. Jag vet hur en nuffra ser ut
Är man sportintreserad blir det bra bilder.
 
Förra helgen var jag och fotade lite på en fotbollscup. Vanligtvis spelas det innebandy och handboll på den planen som de spelade fotboll på nu. Jag körde mestadels på ISO 1600 (och sen brusreduceringsprogram) men jag fick bara slutartider på 1/80- 1/200 sek. Jag använde mitt 40-150mm objektiv men hade nog behövt ett snabbare ojbektiv för att få lite skarpare bilder. Nu blev det några bra, men jag är väl inte riktigt nöjd med någon egentligen då de flesta är lite oskarpa. Ett bättre objektiv blir dock för dyrt i nuläget (får vänta tills våren och utomhusmatcherna, med bättre ljus :)).

Men ge gärna kommentarer på mina bilder ang komposition och tajming etc (bilderna finns på min sida här). Jag har upptäckt vad lätt det är att bara få med spelarnas ryggar (=inte så rolig bild) man får verkligen ha bra tajming och läsa spelet för att få rätt vinkel.
 
Minst 500-del och ställ dig rätt

Längre tid än 500-dels sekund är i praktiken oanvändbart på sport.
Jag tittade på dina bilder. Du placerar dig fel. Försök stå på kortsidan istället. Då kommer "gubbarna" mot dig och dessutom syns rörelseoskärpan mindre i "rörelse mot dig" än "rörelse tvärs dig".
Sportfoto kräver mycket övning. Märks även på de mest garvadea proffsens bilder när det är säsongsstart. Till slutspelen har tidningarna mycket bättre bilder än i början av säsongen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.