ANNONS
Annons

Fota handboll, lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
sara gust skrev:
Platade med mitt fasta 85 f1,8 men tycker inte att den ger mig tillrackligt med mojligheter; det hander ju saker bada mycket nara och 20talet meter bort i handboll och det kravs en smidighet och snabbhet som inte ett fast objektiv ger.

Nu tankte jag inforskaffa ett zoom-objektiv.
det kommer att anvandas profesionellt till att plata handboll.
jag tanker mig ngnstans mellan 28 och 200 mm. vad tror ni om det..? ngra tips?

forutom stor max. blandare da, som kommer behovas och tyvarr kommer nota ett litet hal i planboken...O)
mvh
sara

70-200 2,8L om det är canon.

Gunnar

Om du drar in pengar så har du väl 2 val.

70-200/2,8 eller Sigmas 120-300/2,8

Sigman verkar många använda till fotboll oxå.
Men den är tung & stor

Jerker Dahlblom skrev:
Skall höra med försäkringsbolaget först att jag har det på det torra.

Tjenare,

jag har en separat försäkring på Veritas för min utrustning. Den försäkrade summan är 3000 eller 3500 eller nått sånt och det är en "drulleförsäkring" som täcker så gott som allt (självrisk 100 euro). Om jag inte minns helt fel kostar den 5-10 euro i månaden (minns inte exakta summan, den är alltid ihopslagen med hemförsäkringen). Kan bara rekommendera, det känns tryggt att veta att utrustningen är "säker". Fast det kan ju löna sig att kolla runt lite med andra bolag också, vet inte om Veritas är förmånligast.

Trevligt att du plåtar Piffen - min klubb!!! Spelade center i Piffen som junior ungefär fram till 1992 eller så. Då bland annat med Joni Lindberg som hade fastnat på några av dina bilder. Man blir ju nästan nostalgisk när man ser Piug - många goda minnen från den hallen!

/Andreas

sara gust skrev:
Nu tankte jag inforskaffa ett zoom-objektiv.
det kommer att anvandas profesionellt till att plata handboll.
jag tanker mig ngnstans mellan 28 och 200 mm. vad tror ni om det..? ngra tips?

Jag brukar använda två zoomar när jag plåtar handboll 24-70/2,8 för närspelet när jag sitter och häckar på kortlinjen och 70-200/2,8 om jag befinner mig på långsidan eller fotar det bortre målet från min sittplats på kortlinjen.

kopte slutligen sigma 70 - 200 f2,8 som verkar vara ett bra val.... imorgon ska den fa utsta sina forsta provningar i en handbollsmatch barcelona-madrid. jag publicerar bilderna nar dom ar tagna.

tack for hjalpen!

sara gust skrev:
kopte slutligen sigma 70 - 200 f2,8 som verkar vara ett bra val.... imorgon ska den fa utsta sina forsta provningar i en handbollsmatch barcelona-madrid. jag publicerar bilderna nar dom ar tagna.

tack for hjalpen!

Jösses! Barca-Madrid! Avundsjuk på dig.
Jag har sett på tv från Barcas matcher och det ser ut att vara bra ljus i hallen till skillnad från hallarna här.
Lycka Till!
Gunnar

Jerker Dahlblom skrev:
Nu har jag fotat med nya 85mm f/1.4D objektivet. Det verkar riktigt bra. Men fasen alltså vilka problem jag har med färgerna och WB. Jag får bara inte till det!?

Ett fel jag gör vilket jag skall sluta med är att titta på lcd:n för att se om skärpan/ljuset är bra. Den är missvisande, allt ser bra ut när det är så litet. Kommer hem och bilderna är gula, mörka och suddiga och vad nu till... Nåja jag ger mig inte.
Lägger upp bilderna på http://www.pbase.com/piffen så snart siten tillåter. Verkar vara service på gång.

Använder någon av er kamerans funktion för att mäta vitbalans? Jag har ännu inte testat det på min.

Jag är lite sugen på detta objektivet till min D50 eftersom jag har tänkt fotografera innebandy. Ordentligt ljusstarkt och duktigt skarpt låter ju mumma till innebandyfotografering! Dock blir jag lite orolig när vissa i forumet på dpreview skriver att denna glugg har långsam AF... Hur upplever du det? Hur upplever du skillnaderna i fokushastighet på dina båda Nikonkameror? Vad säger ni andra? Finns det andra alternativ som har riktigt snabb AF (som är ljusstarka då)? Jag har ju såklart även funderat på 50mm 1.4/1.8 men jag tror nog att 85mm är en mer passande brännvidd.

TobbeMannen skrev:
... Dock blir jag lite orolig när vissa i forumet på dpreview skriver att denna glugg har långsam AF... Hur upplever du det? Hur upplever du skillnaderna i fokushastighet på dina båda Nikonkameror?...

Nå helt klart är D70s:an långsammare i fokusering. Jag minns när jag fotade handboll med min förra D70:a så slirade den ibland av och an rätt mycket. Så visst, där är en stor skillnad. OBS det var inte med 85mm f/1.4 objektivet. Hade inte köpt det då ännu.

Gällande 85mm f/1.4 AF och långsam motor så har jag läst samma sak. Jag hade dock inte sådana problem med D2x + 85mm f/1.4 AF och handboll. Fotade däremot nästan en halv säsong med frontfokus vilket är lite synd.

Jag har aldrig provat 85mm f/1.4 med D70s och handboll.

Hoppas du får lite hjälp av detta. :)

Ok, låter ju som det finns lite risk för att D50 + 85mm 1,4 inte kommer fokusera raketsnabbt då... Trots detta så är jag förbannat sugen på denna glugg pga lämplig brännvidd för innebandy samt att den är otroligt ljusstark då såklart.

Tror ni att det skulle funka att använda manuell fokus i allra värsta fall? Jag kommer ju förmodligen ha MINST 5 meter till objektet så DOF:en borde ju bli tillräcklig ändå trots bländare 1.4 eller?

När "LittleCapa" fokuserar står blixten stilla!

Kollegan hade just fått sin första Autofokus-Nikon.
Vi hade beställt till oss alla fyra men hans kom först.
Samma kväll var det både handboll och bandy. Vi hade dragit lott om vem som skulle frysa och vem som skulle få gotta sig i värmen på handbollen.
Strax efter klockan 21 träffades vi i mörkrummet och framkallade filmerna. Vi tjötade lite och han skröt brett och vitt om hur fantastisk hans nya kamera var. Efter en stund hade filmerna torkat och vi kastade oss över ljusbordet med var sin lupp. Jag valde snabbt tre SKARPA bandybilder men kollegan såg mer och mer förtvivlad ut. Han hittade inte en enda skarp bild. Han svor och förbannade kameran och autofokus i allmänhet. Då flög den lille onde i mig och jag kunde inte hålla truten utan sa:
-"När LittleCapa fokuserar står blixten stilla" -Gammalt djungelordspråk!
-Dagen efter ringde han till Nikon och fick förklaringen att. Dåligt ljus, vita ansikten och vita dräkter var mer än automaten klarade. Skillnaderna blev för små. -Men det har väl blivit bättre sen dess.

Nu är äntligen handbollen igång!
Ska bli kul att plåta i dåligt upplysta hallar igen!
Konstigt att komunerna inte ser till att ha bra ljus i hallarna..
Bilden är från Västeråshallen nu i helgen.
Canon EF 85mm f/1,8
ISO 1600
Gunnar

Bilagor

• guif-irsta mathias tholin fs liten.jpg
    guif-irsta mathias tholin fs liten.jpg
    77 KB · Visningar: 380
Lugn bara lugn

Den är raderad från min hårddisk för länge sedan.
-Annars gjorde jag nog det som vilken bildredaktör som helst hade/borde gjort.
Rent allmänt utan att peka ut någon tycker jag nog att fotografer och redigerare är lite "fega med saxen" nu för tiden.
Själv är jag en "telegubbe" med 180 som favorit och 85:an som nödfall när ljuset inte räcker. Resten av gluggarna övar jag mest dammning på.

Re: Lugn bara lugn

LittleCapa skrev:
Den är raderad från min hårddisk för länge sedan.
-Annars gjorde jag nog det som vilken bildredaktör som helst hade/borde gjort.
Rent allmänt utan att peka ut någon tycker jag nog att fotografer och redigerare är lite "fega med saxen" nu för tiden.
Själv är jag en "telegubbe" med 180 som favorit och 85:an som nödfall när ljuset inte räcker. Resten av gluggarna övar jag mest dammning på.

Ja ja..jag är lugn o fin..bilden vart publicerad i Eskilstuna Kuriren bara lite blått var bortskuret.
Själv gillar jag mitt 85mm massor, kanon till portätt också!
Gunnar

Gunnar, snygg bild!

-> Tobias
Jag tycker du skall köpa det objektivet. Unna dig det för det är bra och du kommer säkert att hitta andra områden för det.

Pargas IF som jag fotade senaste säsongen har tyvärr inget herrlag denna säsong. Detta trots att dom steg från 1:an till högsta säsong i våras. Spelarbrist är problemet. Så är tyvärr situationen för handboll i Finland. Det är flera lag som inte ställer upp denna säsong. ):

Kanske ska berätta hur jag tänkte

-Vad är viktigt i bilden?
-Killen i svart försöker strypa(?) killen i vitt som ska göra mål! En klar utvisningssituation som borde gett straff. Gjorde den inte det och det blev matchavgörande, säg 30-29 så är det "dragarbilden för matchen.

Vad är det första jag ser? Vilken är min första fråga?
-Handbollsmatch! Så långt allt okey.
-Vem kommer in genom dörren? -Vad finns utanför fönstret.
Slutsats: -Det finns för många element som drar ögat från vad som är viktigt. Dörröppningen, fönstret, eluttaget, den gula listen.....

Men det är ju som jag tycker, jag som publicerade minst en handbollsbild i veckan under 25 år.
Jag tycker alltid det är synd när en bra bild kommer bort bara genom "feghet med saxen".
Vi hade ett förnedrande "pris" på fotoavdelningens julfest som vi kallade "feghet med saxen" det renderade den som fick årets utnämning att dricka en kokt öl.
Annars är 85/1,8 en härlig glugg men det är nästan en normal.

Re: Kanske ska berätta hur jag tänkte

LittleCapa skrev:
-Vad är viktigt i bilden?
-Killen i svart försöker strypa(?) killen i vitt som ska göra mål! En klar utvisningssituation som borde gett straff. Gjorde den inte det och det blev matchavgörande, säg 30-29 så är det "dragarbilden för matchen.

Vad är det första jag ser? Vilken är min första fråga?
-Handbollsmatch! Så långt allt okey.
-Vem kommer in genom dörren? -Vad finns utanför fönstret.
Slutsats: -Det finns för många element som drar ögat från vad som är viktigt. Dörröppningen, fönstret, eluttaget, den gula listen.....

Men det är ju som jag tycker, jag som publicerade minst en handbollsbild i veckan under 25 år.
Jag tycker alltid det är synd när en bra bild kommer bort bara genom "feghet med saxen".
Vi hade ett förnedrande "pris" på fotoavdelningens julfest som vi kallade "feghet med saxen" det renderade den som fick årets utnämning att dricka en kokt öl.
Annars är 85/1,8 en härlig glugg men det är nästan en normal.
Ja men det är ju det man vill veta, alltså hur du tänkte osv. det är det som gör forumet såå bra! Att få veta hur andra jobbar och tycker.
Vad fotade du för lag i 25år? eller vilka lag?
Gunnar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar