Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota handboll, lite frågor

Produkter
(logga in för att koppla)
botmund skrev:
Såg dina fina bilder. Såg att du använder D70 vilket jag har fotat med. Vad kommer du ner i för slutartider med D70:an och det objektivet på de ställen du fotar?

Förresten här är mina bilder för de som inte har hittat dit tidigare.

http://www.pbase.com/piffen/profile

Vill påpeka att jag är nybörjare på detta område. (;

Jag kom ner till 1/400s på de bilderna (hyvsat bra hall)
 
handboll är kul

Jag brukar köra ISO 1600 bländre 2,0 justera vitbalansen på någon lagom skitig vit reklamskylt på golvet eller på sidan av plan.
Vitbalansen är nästan den viktigaste inställningen när man sportfotar inomhus i klent lyse.
Står för det mästa bredvid målet, men brukar byta ställe under match.
Sedan är ju förberedelse ett måste, nu när man kan spelarna i hemmalaget så vet man vem som kommer att gå på avslut(oftast). Har ju lärt sig kombinationerna efter mycket kollande på laget.
Ett kul ställe i "min"sporthall är ofanför målet på kortsidan, läcker vinkel.
Har en EOS 20D och kör uteslutande ett f1,8 85mm.
 

Bilagor

  • jsm 01.jpg
    jsm 01.jpg
    56.2 KB · Visningar: 523
Kör ni allihopa med ISO1600? Finns det ingen som lyckats få ner ISO:n lite?

Tänkte på proffsen. De med feta objektiv kring sargkanterna på handbolls-em och liknande. Dum fråga kanske, men vad använder de för inställningar? De kan knappst fota i så hög ISO?
 
Javisst är det skillnad, jag har en kompis som frilansar. Han objektiv väger 4 ggr så mycket, priset är ca 100000:- samt att de fotar inte i en hall där belysningen är halvskum. Fotar man t.ex. i Scandinavium så behövs inte ISO1600 med ett 2,8 objektiv.
 
Skall iväg på match. Börjar 19.00
Håller med om att det är kul att hitta nya vinklar.
Precis som för GUIF så finns det en läktare i Lund över målet.Riktigt bra att plåta ifrån. Är det sen lite folk på någon match så är det bara att testa andra platser på läktaren.
 
testure2 skrev:
Om man monterar blixtarna högt upp spelar det ingen roll.

I USA kör de väl rätt så mycket med sånt i basket- och hockeymatcher?
Vad är det för blixtar?
Blir det inte skumma skuggor runt spelarna? Eller hur riktar du blixtarna?
Det här måste du reda ut för oss Jonas! :)

/Daniel
 
Jag fotade snett bakom mål (höger sida) för första gången ikväll med mitt nya 50mm f/1.8D objektiv. Resultaten är mycket bättre.

Jag har sett på era bilder och skärpan är något helt annat på era bilder jämfört med mina. Jag tror nästa punkt är att börja titta på hur man förbättrar processandet av bilderna. Nikon Caputt är så långsamt på min dator att jag ogärna använder det. Photoshop CS är valet nu i alla fall + Neat Image.

Annars om själva matchen. Det var ganska svårt att hänga med bollen. Har också satt kameran att inte fota om det inte är fokuserat så jag märkte att den vägrade fota en hel del. Ni kan se på EXIF hurudana inställningar jag hade. Hade inte huvudet men i den grad att jag kom ihåg att börja prova olika inställningar på kameran. Det får bli nästa gång.

Jag blev inte träffad av bollen men det var nära en gång. Lite skraj blir man när det smäller i stolpen bredvid. Vissa av dom kastar ruggigt hårt.

Ser fram emot nästa match.

(;

http://www.pbase.com/piffen/dicken16122005
 
De blev väl hur schyssta som helst Jerker?! :)
Kör du med turbo-2x-crop-läget eller? ;-)
100/1.8 måste ju vara alldeles lagom då.

Tror att du kan skippa Neat Image om du ändå kör på bara ISO800 med en D2X. Tror att bilderna skulle bli skarpare då. Skärp dem sedan lite i PS så är saken biff.


Mvh

Daniel
 
danielstenholm skrev:
De blev väl hur schyssta som helst Jerker?! :)
Kör du med turbo-2x-crop-läget eller? ;-)
100/1.8 måste ju vara alldeles lagom då.

Tror att du kan skippa Neat Image om du ändå kör på bara ISO800 med en D2X. Tror att bilderna skulle bli skarpare då. Skärp dem sedan lite i PS så är saken biff.

Mvh
Daniel

Tack så mycket. :) Har just vaknat och tittat igenom dem igen. Att vara bakom mål var nog grejen. Jag skall prova editera bilderna utan Neat Image. Har ju lite bättre material nu att jobba med så jag skall ta mig tid och prova olika saker. Det är ju den där skärpan som jag så gärna vill åt.

Btw HSC mode har jag inte använt ännu. Det är ju så ruskigt snabbt och att träffa rätt med sökaren verkar inte vara lätt. Det skalar ju av en hel del av bilden. Jag klarar mig med 5b/s ännu iaf... (;
 
Nu har jag redigerat bilderna för tredje gången. Jag tycker de ser bättre ut, nu har ni ju förstås inte de gamla att jämföra med...

Har justerat vitbalansen i PS samt lätt editering med Neat Image och beskärt dem mera. Jag kan säga att jag är nöjd nu. Bättre skall det dock bli men det får bli i Januari efter uppehållet.

:)

Tack alla för eran hjälp, det är fantastiskt att få hjälp på detta viset.
 
froslunda skrev:
Vad gillar spelarna att få blixten rakt i ögonen?

De pressfotografer jag har pratat med använder inte blixt längre men gjorde det fram till för några år sedan utan problem. Bilderna blir inte jättebra men mycket bättre med en 400-film och långsam eller ingen AF.

En spelare fick frågan: "Störs du av min blixt?" Svaret: "Använder du blixt!?"
 
Stämmer, med dagens digitalkameror så tycker de flesta sportfotografer att det är för mycket jobb med blixtar. I USA däremot är det en helt annan femma, där är man mycket mer intresserad av bra bild-kvalité.
 
Vad är blixt för något?

-Har aldrig tagit en sportbild med blixt.
-Ni skulle varit med på den tiden man plåtade bandy på Skarpenord i Kungälv. Där tog de inte vatten ur kranen för att spola isen utan "dyngvatten" från älven. Jippie, bl 1.8/500 sek på 6400 ASA. Men kornet gav nästan en känsla av mer action.
Jag kollade på bilder från Irakkriget i på Digital Photograpy och de är så perfekta så det nästan blir turistbroschyr av det hela. Jämför med Bob Capas grovkorniga bilder från andra världskriget. Korniga, oskarpa och djävliga men med enorm närvarokänsla. Var inte så rädda för korn och oskärpa det kan ge en extra dimension.
Någon frågade om format, jag har alltid brukat använda "svenska flaggan" som mall. Sen kan man vända och vrida på "korset" med där har man gyllene snittet och använder man sig av det när man skapar bilder och när man " hänger tavlor" så blir det jäkligt bra.
Nu får ni ha en riktigt god jul för imorgon och på torsdag är jag kommenderad av hustrun till dammsugaren! Vad är en bildchefs order värt gentemot en götisk hustrus tror ni.
God Jul
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.