Annons

Fota från helikopter

Produkter
(logga in för att koppla)

Slatan

Ny medlem
Om jag t.ex ska fotografera från en helikopter, vad behövs då. Hehe lite flummig fråga kanske.
Men jag har varit uppe ett par gånger och försökt ta kort, men hur gör man för att det ska bli coola bilder, de blir så amatörmässiga när jag tar kort. Behövs speciella objektiv eller filter eller nåt? Eller har ni några andra tips man kan tänka på. Vi har tagit bort dörren och då blir det lite enklare med autofokus och så. Men blir ändå inte nöjd med bilderna...

Men som sagt, har ni några tips på vad man kan göra?

Jag använder en Nikon D300 med ett AF-S NIKKOR 18-200mm objektiv, och använder ibland polarisationsfilter.

Om jag t.ex ska fotografera från en helikopter, vad behövs då. Hehe lite flummig fråga kanske.
Men jag har varit uppe ett par gånger och försökt ta kort, men hur gör man för att det ska bli coola bilder, de blir så amatörmässiga när jag tar kort. Behövs speciella objektiv eller filter eller nåt? Eller har ni några andra tips man kan tänka på. Vi har tagit bort dörren och då blir det lite enklare med autofokus och så. Men blir ändå inte nöjd med bilderna...

Men som sagt, har ni några tips på vad man kan göra?

Jag använder en Nikon D300 med ett AF-S NIKKOR 18-200mm objektiv, och använder ibland polarisationsfilter.

18-200mm är ett f5.6 objektiv vid 200mm vilket jag antar att du använder. Det betyder att det är 4ggr långsammare än ett f2.8 objektiv och slutartiden kan vara en bidragande orsak om du får suddiga bilder. Har du slagit om VR-Switchen till läget för att du själv rör dig?

Eftersom du inte lagt med någon bild är det väldigt svårt att säga vad problemet kan vara.

/Karl

Korta slutartider, öka vikten på kameran (batterigrepp är bra), handhåll och ta INTE stöd - det skakar så förbannat så det förstör nästan allt. Korta slutartider, höj ISO om det behövs och ha gärna lite ljusstarakre objektiv om du kan hitta det.

Ljusmätaren luras lätt om man pekar rakt ner i backen eller får mycket himmel med - ha koll på histogrammet och var beredd att kompensera exponeringarna.

Kör gärna Manuell focus då af systemet tenderar att bli lite lurat av plexirutorna - även om kameran inte focuserar på rutan/ramen så verkar det som af systemet störs - vet inte varför riktigt, men det är iaf min erfarenhet.

Tackar för tipsen, ska se om jag får till det bättre nu.

Fixa bättre objektiv är inte aktuellt för tillfället, men det kanske blir senare.

Aah trevlig artikel, den ska studeras.

Och vid publicering utav dina bilder ska de ha passerat den här adressen först för att få spridningstillstånd:
SäkSam Malmö
247 82 Södra Sandby

Gäller det alla flygbilder?
https://lagen.nu/1993:1745

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.htm

6 § Flygbilder och liknande registreringar från luftfartyg, kartor i större skala än 1: 100 000 samt andra sammanställningar av landskapsinformation över svenskt territorium får inte spridas utan tillstånd av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer. Tillstånd skall ges, om spridning kan ske utan att det kan antas medföra skada för Sveriges totalförsvar.

Senast ändrad:
Tack för länkarna.
Funderade mest över det för att jag inte sökt tillstånd för publicering för mina bilder...

Hmm ok, och vad betyder det på ren svenska? :)
Om jag t.ex. tar kort på vårt kontor från helikoptern, måste jag få bilderna godkända då? Om jag t.ex. ska ha bilderna i reklam och på vår hemsida?

Hmm ok, och vad betyder det på ren svenska? :)
Om jag t.ex. tar kort på vårt kontor från helikoptern, måste jag få bilderna godkända då? Om jag t.ex. ska ha bilderna i reklam och på vår hemsida?
Ja. Ring till Bengt Anderson annars i Revinge och hör. Men det är väldigt svårt att höra vad han säger.
046-368917

Jag tror faktiskt att dom har tagit bort regeln/lagen med att få bilderna godkända, satt och pratade om just det för 3 veckor sedan men en vän. Förr var man till och med tvungen att ha ett utfärdat tillstånd för att få fotografera från flyg och dylikt. Känns som google earth (hitta.se, eniro.se mfl) redan har bilder över hela Sverige i bättre upplösning.

MVH
Frifallsfotograf

Jag tror faktiskt att dom har tagit bort regeln/lagen med att få bilderna godkända, satt och pratade om just det för 3 veckor sedan men en vän. Förr var man till och med tvungen att ha ett utfärdat tillstånd för att få fotografera från flyg och dylikt. Känns som google earth (hitta.se, eniro.se mfl) redan har bilder över hela Sverige i bättre upplösning.

MVH
Frifallsfotograf
Varför tror du det? Den står ju här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19931742.htm
Det är fortfarande tillståndspliktigt att fotografera från flyg. Dock över dessa område:
https://lagen.nu/2005:801

Senast 2010-07-28 som jag fick godkänt för spridning utav bilder.

"BESLUT

Med stöd av offentlighets- och sekretesslagen (2009:400), samt lagen om skydd för landskapsinformation (1993:1742) meddelas tillstånd för spridning av ovanstående bilder."

Eftersom eniro.se redan maskar hemliga försvarsställen antar jag att bilderna där redan körts genom systemet. http://erik56.blogg.se/2008/september/host-nar-riksdagen-samlas.html

Senast ändrad:
Du behöver inget tillstånd för att fotografera från luften men om du på ngt sätt ska sprida dina bilder måste de gå genom SäkSam. Sist jag skickade in en CD tog det bara en dag att få de godkända och det kostar inget.

Hur de sen hanterar alla bilder folk lägger ut på webben vet jag inte. Med tanke på alla som flyger ballong, sportflyg, tar kort genom fönster på flygplan - och sedan lägger på ex Facebook.

Men har man tex ett företag som jag så vill man vara vän men farbror blå och grön =)

Jag skulle lägga pengar på ett dyrt ljusstarkt objektiv innan jag betalade för en helikopter, i alla fall om det handlar om fotografering på kvällen/natten.

När jag var på ett litet frilans jobb skulle jag dokumentera uppsättning av ett vindkraftverk då hade jag den lyxen att företaget tog upp mig en sväng i helikopter.

Då använde jag 70-200 4L, af servo samt en slutartid på minst 1/500. Många utav bilderna blev faktiskt väldigt bra och skarpa. De blev nöjda med bilderna som tur var.

Väldigt kul var det i alla fall helt klart ett minne för livet... Tack för de Flexenclosure :D

Jag blev uppskickad i Helikopter till ett Stcc rejs.
Jag fota med en vidvinkelzoom. Det ger skönast effekt tycker jag. Sen kan jag bara instämma med de föregående om att köra manuellt för att inte få fel ljusmätning.
Generellt kör f8, focus på 1/3 in av bilden och höj iso till du når en bra slutartid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar