Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Folk som spottar ur sig fler blogginlägg per dag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag undrar bara lite ödmjukt, vem har företräde att avgöra vad som är ett meningsfullt innehåll?

Det är naturligtvis bara personliga åsikter, alla är väl tillåtna att lufta sådana, liksom alla är lika tillåtna att bortse från dom eller ha en annan åsikt. :)

I slutändan är det Fotosidan som får avgöra hur webplatsen ska användas, dom får lyssna på alla åsikter och bestämma vad som är relevant för hur dom tycker att det ska fungera.

Jag tycker bara att som förstasidan är byggd nu så vore det sjuste om alla försökte visa lite hänsyn till andra bloggare och inte la beslag på mer än en plats i listan samtidigt genom att skriva en mängd inlägg istället för att samla ihop sig i färre men längre inlägg. Då det inte verkar fungera med självsanering eller pikar så kanske man måste lagstifta, så att säga.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag undrar bara lite ödmjukt, vem har företräde att avgöra vad som är ett meningsfullt innehåll?

Det är jag såklart, tycker jag lite ödmjukt. Eller tycker jag fel? I så fall får någon det dubbla ansvaret att bestämma både vad jag ska tycka och vad som är meningsfullt.

Om det är fritt att blogga hur man vill så måste det vara fritt att gnälla hur man vill också. Jag har löst "problemet" med RSS-prenumeration, då ser jag när mina utvalda favoriter har bloggat något nytt. Men jag går ofta in och kollar ändå bara för att inte missa något och jag tycker (igen) att det inte är några problem med det.
 
Det är jag såklart, tycker jag lite ödmjukt. Eller tycker jag fel? I så fall får någon det dubbla ansvaret att bestämma både vad jag ska tycka och vad som är meningsfullt.

Om det är fritt att blogga hur man vill så måste det vara fritt att gnälla hur man vill också. Jag har löst "problemet" med RSS-prenumeration, då ser jag när mina utvalda favoriter har bloggat något nytt. Men jag går ofta in och kollar ändå bara för att inte missa något och jag tycker (igen) att det inte är några problem med det.

I all ödmjukhet får jag väl erkänna att för mig är det inget problem med hur folk väljer att blogga, utan snarare intressant hur man avgör vad som är meningsfullt för en så brokig samling som Fs ändå är. :)
 
Förslag på olika lösningar:
1. Inför möjlighet att uppskatta inlägget med en knapptryckning för inloggade medlemmar. Veckans mest uppskattade inlägg visas på förstasidan.
2. Allmän puff på förstasidan utan inlägg som länkar till bloggsidan.
3. Ta betalt per inlägg/exponering på förstasidan istället för att knyta till viss medlemsnivå.
4. Kombinationer/varianter av förslag ovan.

Mvh Matias

Onödigt krångligt och komplicerat sätt att råda bot på något väldigt enkelt som jag ser det. Låt istället alla blogga som dom vill, men fixa till det så att bara det senaste inlägget från varje blogg syns på fotosidans startsida, och ev också på bloggens förstasida. Själv tycker jag dock inte det spelar någon större roll om bloggens förstasida visar alla inlägg som dom kommer, eftersom man enkelt själv kan bläddra bakåt där. Men visst kan även det diskuteras.
 
Index är nu justerat så att endast ett (1) blogginlägg per bloggare syns i taget. Det känns som en enkel och rättvis justering.
 
Tjusigt! Tyvärr blev jag själv just drabbad eftersom det är "för få" som skrivit något sedan igår, så mitt inlägg syns inte, hehe.

Antar att jag får skylla mig själv:))
 
Nu ligger det två inlägg av samma författare direkt efter varandra på förstasidan, så ändringen funkar uppenbarligen inte.
 
Det var alltså på Fotosidan förstasidan, inte bloggarnas förstasida du såg detta på? Det är bara på Fotosidans förstasida det är (borde vara...) fixat på.
 
Nu ligger det två inlägg av samma författare direkt efter varandra på förstasidan, så ändringen funkar uppenbarligen inte.

Men är detta något problem egentligen? På bloggarnas förstasida kan man ju själv enkelt blädda bakåt och se alla inlägg. Borde räcka med att man bara kan se det senaste inlägget från varje bloggare på fotosidans förstasida, där det bara finns plats för 10.
 
Nu var det väl iofs så att de två inläggen var iaf 24h ifrån varandra. Vet inte hur filtret är uppsatt kanske är så att det visas max 1 inlägg per användare per 24h?
 
Nu var det väl iofs så att de två inläggen var iaf 24h ifrån varandra. Vet inte hur filtret är uppsatt kanske är så att det visas max 1 inlägg per användare per 24h?
Det på FS förstasida är inte tidsbundet, senaste inlägget från respektive blogg visas helt enkelt.

På bloggindex finns alltså inget filter, och det är svårare att få till - där måste man hitta på någon "max timmer mellan inläggen"-grej
 
Nja, enligt trådstartaren handlar den om hur blogginlägg visas "på förstasidan".
Lustigt att du försöker tala om för trådskaparen vad som avsågs:) Jag har aldrig kollat bloggar på något annat än bloggarnas förstasida (vilket är en förstasida). Jag visste inte ens att man kunde se dem på Fotosidans huvudsida. Så jag avsåg bloggarnas förstasida och trodde att det var självklart. Annars ser man ju inte ens vem som skrivit bloggen.

http://www.fotosidan.se/blogs/index.htm
 
Ok, där har jag också missförstått då.

En logik för överhoppning av vissa poster funkar inte ihop med den paginerade listan vi har på bloggindex, iallfall är det inte en ringa arbetsinsats att få till det och så viktigt känns det inte att jag vill lägga ett gäng timmar på det.

Så mitt förslag är då att listan "Senaste" inte är paginerad utan listar typ de trettio senaste (med en max X timmar mellan bloggar från samma bloggare-regel). Typ som nyhetsflödet på FS förstasida.

Sedan finns det en flik "Alla" som funkar som nuvarande lista, allt listas och man kan hoppa långt tillbaka.

Bra kompromiss?
 
Lustigt att du försöker tala om för trådskaparen vad som avsågs:)
Ja, det var meningen! (Att det skulle vara lustigt, alltså.) ;-)

För övrigt tycker jag det är ganska tydligt att de allra flesta i diskussionen i den här tråden uppfattar "förstasidan" som just förstasidan. Alltså FSs förstasida. Att trådstartaren i sin outgrundlighet avsåg något annat kanske är en av orsakerna till att tråden är så lång...
 
Ok, där har jag också missförstått då.

En logik för överhoppning av vissa poster funkar inte ihop med den paginerade listan vi har på bloggindex, iallfall är det inte en ringa arbetsinsats att få till det och så viktigt känns det inte att jag vill lägga ett gäng timmar på det.

Så mitt förslag är då att listan "Senaste" inte är paginerad utan listar typ de trettio senaste (med en max X timmar mellan bloggar från samma bloggare-regel). Typ som nyhetsflödet på FS förstasida.

Sedan finns det en flik "Alla" som funkar som nuvarande lista, allt listas och man kan hoppa långt tillbaka.

Bra kompromiss?
Jag begriper inte riktigt vad du menar, men det blir säkert bra:))

Ja, det var meningen! (Att det skulle vara lustigt, alltså.) ;-)

För övrigt tycker jag det är ganska tydligt att de allra flesta i diskussionen i den här tråden uppfattar "förstasidan" som just förstasidan. Alltså FSs förstasida. Att trådstartaren i sin outgrundlighet avsåg något annat kanske är en av orsakerna till att tråden är så lång...
Japp, så kan det bli ibland. Jag hade inte en tanke på att det var någon annan "förstasida" som kunde avses än just bloggarnas förstasida:)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.