Annons

Folk som spottar ur sig fler blogginlägg per dag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ju ingen blogg så jag vet inte exakt hur det funkar. Men om jag förstår dig rätt så kan du inte skriva så många/långa blogginlägg som du vill på grund av att andra skriver "för mycket"? Det låter jättekonstigt och då förstår jag att du är missnöjd.

Du kan ju jämföra min blogg,
http://wildlifephotographer.se/blog/
där jag verkligen kan skriva hur många/långa blogginlägg jag vill,
med min blogg på FS,
http://www.fotosidan.se/blogs/elbelogg/index.htm
och kolla min eventuella missnöjdhet i de fallet

Nu vet jag inte till vilken ytterlighets spets du tänker debattera med mej i den här frågan men vi börjar nog närma oss nåt som pekar mot den ytterligt patetiska. Jag tror inte den vägen är av något större intresse för övriga deltagare, men du får ju gärna fortsätta själv. Med hänsyn till trådens utveckling tar jag mitt ansvar och lämnar dej här ;-)

Du kan ju jämföra min blogg,
http://wildlifephotographer.se/blog/
där jag verkligen kan skriva hur många/långa blogginlägg jag vill,
med min blogg på FS,
http://www.fotosidan.se/blogs/elbelogg/index.htm
och kolla min eventuella missnöjdhet i de fallet

Nu vet jag inte till vilken ytterlighets spets du tänker debattera...
Jag försöker bara förstå hur bloggarna på FS fungerar. Och jag har fortfarande inte lyckats begripa vad det är som gör att du inte kan skriva så många/långa inlägg som du vill på din FS-blogg. Finns det en begränsning på samma sätt som att man bara kan ladda upp ett visst antal bilder på sin profilsida? Och hur påverkas den begränsningen i så fall av hur flitiga andra bloggare är?

Jag brukar aldrig blanda mig i såna här diskussioner, men jag måste säga att jag inte alls förstår det här. Det verkar konstigt att folk inte ska få skriva hur många inlägg per dag de vill, när det enda(?) problemet är hur de listas på förstasidan. Ur min synpunkt är det mer logiskt att listningsfunktionen ska ändras, än att man ska begränsa hur mycket folk får skriva.

Listningen med senaste blogg högst upp är väl den mest logiska. Nästa steg är väl kanske att i så fall kategorisera listorna, men det blir väl bara att flytta problemet en stund tills vi är där igen. Detta är mog oxå ett fenomen som kommer att uppstå oavsett hur man ev. konstruerar listorna.

Hänsyn mot och ansvar inför andra medlemmar måste nog alltid finnas hos varje medlem på en medlemssajt som FS. Och det gäller nog generellt för både blogg, bildalbum, forum m.m.

Listningen med senaste blogg högst upp är väl den mest logiska. Nästa steg är väl kanske att i så fall kategorisera listorna, men det blir väl bara att flytta problemet en stund tills vi är där igen. Detta är mog oxå ett fenomen som kommer att uppstå oavsett hur man ev. konstruerar listorna.

Hänsyn mot och ansvar inför andra medlemmar måste nog alltid finnas hos varje medlem på en medlemssajt som FS. Och det gäller nog generellt för både blogg, bildalbum, forum m.m.

Jo, jag håller med dig i sak. Nån kom med förslaget att varje person högst kan listas en gång per dag oavsett många inlägg han/hon gör i sin blogg. Om det går att ordna borde det väl läsa problemet, eller har jag missförstått?

Hur stort är problemet egentligen? När jag nyss var inne på bloggarnas startsida fanns det 27 bloggar. Den senaste skriven för ca 20 timmar sedan. 19 bloggare hade 1 blogg var på listan och 4 andra 2 bloggar var.
Är det här en ovanligt bra dag?

Olle

Jo, jag håller med dig i sak. Nån kom med förslaget att varje person högst kan listas en gång per dag oavsett många inlägg han/hon gör i sin blogg. Om det går att ordna borde det väl läsa problemet, eller har jag missförstått?

Jo, jag har sett förslaget och funderat lite på den praktiska lösningen. Misstänker att den som skriver flest bloggar kommer att hamna i topp och då kommer nog bloggfrekvensen att öka lavinartat eller så dör all bloggning ut. :))

Men, en sån lista typ "Senast aktiv (24h)" ska nog då vara ett dygn lång på bloggarnas förstasida och måste nog ha en väldig speciell sortering, kanske t.o.m. slumpmässig för det senaste 24 timmarnas bloggare.

Nackdelen kan vara att bloggskrivarna "premieras" före blogginnehållet så vida man inte fixar det genom att ta ett utdrag ur resp bloggskrivares senaste blogg.

Den som skriver ett eller fler inlägg per dygn kommer då att alltid finnas på listan, slumpvis placerad varje gång någon tittar in.
Den som skriver ett inlägg i veckan kommer att ligga på listan 24 timmmar efter inlägget, slumpvis placerad varje gång någon tittar in.

Kanske inte så dumt???

Senast ändrad:
Hur stort är problemet egentligen? När jag nyss var inne på bloggarnas startsida fanns det 27 bloggar. Den senaste skriven för ca 20 timmar sedan. 19 bloggare hade 1 blogg var på listan och 4 andra 2 bloggar var.
Är det här en ovanligt bra dag?

Olle

Jo Olle, det här är en ovanligt bra dag. Väldigt ovanlig enligt mitt tycke och just nu ser det ut riktigt trevligt.

Är detta egentligen något problem?
Visst det finns dom lägger upp flera inlägg efter varandra, förmodligen för att bli exponerade så mycket som möjligt på förstasidan. Men vad då? Lägger man upp bilder i poolerna blir man ju också bortspolad på nolltid. Jag skulle tro att bloggarna liksom bilderna, om man håller lite kvalitet på dem, finner sina läsare och betraktare i alla fall på lite sikt.

Tycker i så fall att det är värre med alla dessa som "tävlar" om inklick genom olika publikdragande rubriker och de som i sin iver att ligga högt i olika listor upprepar sig själva i oändlighet, ingen nämnd ingen glömd,,,,,. Men är det något problem egentligen? Själv går jag in under fliken bloggar nu mera, där får man ju både se vem som bloggar och dessutom några rader från bloggen så man kan avgöra om det är något man vill läsa.

Är detta egentligen något problem?
Tycker i så fall att det är värre med alla dessa som "tävlar" om inklick genom olika publikdragande rubriker och de som i sin iver att ligga högt i olika listor upprepar sig själva i oändlighet, ingen nämnd ingen glömd,,,,,

Varför är dessa "värre" då, Alf?
Hela vår media-cirkus är ju jakten på uppmärksamhet; tillka dej själv, som jobbar för posision innom "udda" (på FS) grupper.

”Fotografin måste vara en vital funktion av den som utövar den. Det är ingen självklarhet inom detta exploateringsstyrda och komplextyngda medium, som regeras av tydlig opportunism både kommersiellt och konstnärligt. God fotografi blir alltid till i den enkla punkt, där man själv står som människa. Det betyder att objektiven endast är en förlängning och fördjupning av fotografens personliga sätt att se och skapa relationer till omvärlden. Det räcker egentligen inte med att han har ämnen. Ämnena måste vara en del av fotografen själv. Helst bör han röra sig vant och verserat som en gammal sockenbo inom sitt eget stoff, inom sina egna upplevelser.”
-Sune Jonsson....

Du håller med; va'?

Varför är dessa "värre" då, Alf?
Hela vår media-cirkus är ju jakten på uppmärksamhet; tillka dej själv, som jobbar för posision innom "udda" (på FS) grupper.

”Fotografin måste vara en vital funktion av den som utövar den. Det är ingen självklarhet inom detta exploateringsstyrda och komplextyngda medium, som regeras av tydlig opportunism både kommersiellt och konstnärligt. God fotografi blir alltid till i den enkla punkt, där man själv står som människa. Det betyder att objektiven endast är en förlängning och fördjupning av fotografens personliga sätt att se och skapa relationer till omvärlden. Det räcker egentligen inte med att han har ämnen. Ämnena måste vara en del av fotografen själv. Helst bör han röra sig vant och verserat som en gammal sockenbo inom sitt eget stoff, inom sina egna upplevelser.”
-Sune Jonsson....

Du håller med; va'?

Förstår nog inte vad du menar eller vill?
Men om jag skall uttrycka mig klarare får var och en göra precis som den vill för mig.

Sedan tror jag att vi alla i slutändan kommer att bedömas efter det vi skriver och/eller de bilder vi tar.

Men du får gärna utveckla detta med Sune Jonsson citatet som du hämtat från min profil och vad du menar??

Senast ändrad:
Förstår nog inte vad du menar eller vill?

Konstigt.....

Men om jag skall uttrycka mig klarare får var och en göra precis som den vill för mig.

Jag håller med.

Sedan tror jag att vi alla i slutändan kommer att bedömas efter det vi skriver eller de bilder vi tar.

Detn skiter jag i, men OK.

Men du får gärna utveckla detta med Sune Jonsson citatet som du hämtat från min profil och vad du menar??

Just det Sune J. "Ämnena måste vara en del av fotografen själv."---sitat......

Svårt att leva upp till i dagens mediavärld; eller hur?

Svårt att kommentera PR-kåta bloggare, utan att bli kategoriserad som surgubbe?

Svårt att kritisera den vedertagna elitismen?

Men, inte svårt als att svara på din banala fråga............eller; gav jag inget svar?......(lyssna på Sune Jonsson en gång till.....)

Varför bloggar man på fotosidan om man tycker att portalen är konstig?
Sen tycker jag att hela utgångspunkten i resonemanget borde vara konstruktionen av förstasidan inte huruvida man bloggar för ofta. Detta med att begränsa blogginläggen är en ide som förstör hela "friheten" och syftet med att blogga. Jag bloggar själv och har provat på blogspot, wordpress, livejournal och nu kör jag på tumblr. Själv har jag aldrig ens besökt FS-bloggarna innan jag såg detta debattinlägg på forumet. Jag kan säga som utomstående att om inte era bloggar och inlägg dyker upp i en relevant sökning på google så missar jag dom ändå. Mvh

Sedan tror jag att vi alla i slutändan kommer att bedömas efter det vi skriver och/eller de bilder vi tar.

Som icke bloggare och förvånad läsare av denna tråd tycker jag att Affes kommentar beskriver väl hur jag som läsare av VISSA bloggar vill se när jag klickar på en blogglänk.

Skriv intressanta inlägg så kommer jag tillbaka OAVSETT hur många inlägg personer skriver

Skriv ointressanta inlägg så läser jag garanterat inte inlägget om jag råkar klicka på en intressant rubrik och innehållet INTE uppfyller mina krav, men du får ett klick om det är viktigare än en läsare

Jag skulle tro att bloggarna liksom bilderna, om man håller lite kvalitet på dem, finner sina läsare och betraktare i alla fall på lite sikt.

Bortsett från sidofrågan om vad som "håller lite kvalitet", så tror jag bestämt att du har fel. Det finns nu ungefär 300 okommenterade bilder i kritikpoolerna, och antalet tycks inte minska, utan tvärtom öka. Vad vi behöver är inte ett större bildflöde, inte ett högre mediabrus. Och inte heller en utveckling där ett fåtal bloggares många inlägg motverkar mångfalden av röster.

Bortsett från sidofrågan om vad som "håller lite kvalitet", så tror jag bestämt att du har fel. Det finns nu ungefär 300 okommenterade bilder i kritikpoolerna, och antalet tycks inte minska, utan tvärtom öka. Vad vi behöver är inte ett större bildflöde, inte ett högre mediabrus. Och inte heller en utveckling där ett fåtal bloggares många inlägg motverkar mångfalden av röster.

Visst är inflödet många gånger överväldigande både när det gäller bloggar och framför allt när det gäller bilder. Men det beror nog till stor del på antalet medlemmar på FS, och även på dessa medlemmars spridning i så väl intressen som ambition. Men är det egentligen flödet i sig som är problemet? Om jag själv hade bra verktyg för att selektera i utbudet så borde det väl snarare vara bra med ett stort utbud?

Jag tror inte på "begränsningar", en del bloggar varje dag, andra flera gånger vissa dagar, jag själv kanske någon gång i månaden. Vissa skriver om fotografi, andra om kameror och objektiv, en del skriver om sitt liv i största allmänhet och några skriver om just ingenting. Så tror jag att det måste få vara. Och de som förespråkar begränsningar, varför just ett inlägg om dygnet? Varför inte ett i veckan, eller ett i månaden osv?

Men visst, om det gick att ordna så endast ett inlägg per dygn från varje unik bloggare kunde synas på förstasidan så skulle det inte göra mig något. Däremot om man började begränsa folks fria möjlighet att uttrycka sig som, när och hur de vill blir det problem tycker jag.

Är inte orsaken till det s.k. problemet medlemmarnas läsbeteende istället för bloggbeteende?!

Varför bara läsa de 10 synliga inläggen på FS förstasida och/eller de 27 under rubriken Bloggar? Det finns knappar med sidnummer längst ner för att fortsätta.

Lika gärna som att ge "vänlig uppmuntran" till bloggare att ge utrymme till andra, kan man rikta den till läsarna istället.

De som tagit upp den här frågan och uttryckt det som ett problem, även tidigare, är bloggare med många läsare på sina inlägg. Inte de med ett fåtal. Därför vore det intressant att få veta vad den bakomliggande (psykologiska) orsaken är som får dom att uppleva högfrekventa bloggare som problematiska. Läsare har dom ju.

Kan man dra slutledningen att deras behov av att få sin blogg uppmärksammad, trots hundratalet läsare per inlägg, är ..(fyll i lämpligt ord själv).. än de som skriver fler med färre läsare?

Finns det en rangordning av blogginnehåll som gör att en del, per automatik, anses mer angelägna och inte bör hamna i skuggan – trots att en sådan värdering är högst subjektiv.

Om blogginlägg hamnar på annan sida än första – den har ju inte försvunnit och är oläsbar – anser jag att läsbeteendet är problemet, inte personers behov av att synas och har hög bloggfrekvens. Den som är nyfiken och intresserad tittar vidare.

Jag tyckte att trådämnet behövde synas i sömmarna från annan vinkel.

Kan man dra slutledningen att deras behov av att få sin blogg uppmärksammad, trots hundratalet läsare per inlägg, är ..(fyll i lämpligt ord själv).. än de som skriver fler med färre läsare?

l.

Ett klick på ett blogginlägg behöver inte vara en läsare, det är oftast någon som ser en intressant TITEL på ett inlägg och klickar,,,besvikelsen när man ser Titeln --->Världen scoop, tretåig grodvarelse i Stockholm--->innebar att vi säkert skulle få läsa om en påkörd groda i Bollmora.

Ingen titel kan garantera ett inlägg som läsaren uppskattar. Ibland får man chansa, precis som på alla andra ställen på nätet, ex massmedia. Och gör man inte det, då upptäcker man inget nytt.

Varför bloggar man på fotosidan om man tycker att portalen är konstig?
Varför bor man i Sverige om man tycker att landet är konstigt?

Du förstår säkert hur absurd frågan är. Man hamnar i en miljö, konstellation eller i ett sammanhang. Där slår man rot och verkar. Sen kan man ju ha åsikter om denna, för att man vill att den ska förbättras.

Portalen är inte konstig. Men den kan förbättras. Precis som allt annat. Jag gillar inte att "kräksjuka" bloggar får utrymme just för att de bloggar ofta. Det är som om en dagstidning skulle publicera alla insändare de får, varje dag. Det vore ohållbart.

-----------------

Låt folk blogga precis som de vill. Men låt oss slippa se tre-fyra inlägg från samma bloggare på förstasidan. Det borde vara en enkel sak att råda bot på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar