Annons

Folk som spottar ur sig fler blogginlägg per dag

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du på allvar att andras bloggande minskar din möjlighet att blogga? Då är det en märklig tjänst FS har hittat på...

Som det ser ut idag så påverkar det förstås inte andras möjlighet att blogga, men det påverkar i högsta grad andras möjlighet att synas med sin blogg. Utan att själv blogga så är en av poängerna med att blogga på FS just det senare, annars kan man ju lika gärna ha sin blogg någon annanstans.

Man behöver inte vara särskilt fantasifull för att inse att lockelsen med att ösa ut massor med inlägg på raken istället för att skriva ett sammanhållet är att man då kan fylla upp bloggframsidan och bättra på sin position i olika topplistor.
 
Menar du på allvar att andras bloggande minskar din möjlighet att blogga? Då är det en märklig tjänst FS har hittat på...

Själv bloggar jag i snitt med en blogg var tredje dag på den gemensamma här på FS så för mej är det inga problem men jag vet massor av bra bloggare som tappat sugen och helt enkelt slutat, mer eller mindre dränkta av spam-bloggare här. Det Erland är verkligen ett problem och en väldigt tråkig utveckling både för FS och alla medlemmar inkl dej.
 
Men det är ju fortfarande så att man bara drunknar för att senasteblogginläggslistan inte tar hänsyn till om man lagt många på en dag. Gör om den så att det blir senaste bloggare istället för senaste blogginlägg så är problemet ur världen.

M
 
Melker, Maria & co: varför är rätten att få skriva så många blogginlägg man vill varje dag så viktig?

Jag menar bara att om man har en blogg som man dessutom betalar för så ska väl inte den tjänsten vara sämre än en gratistjänst? Det finns ju så många bloggar här på FS så det är ju inte direkt så att man syns mera här. Jag har aldrig innan i dag ens reflekterat över att det finns bloggar på FS och jag vet inte heller om jag tycker att den funktionen ens borde finnas. Visst nu finns den för de betalande medlemmarna men som sagt det blir ju larvigt om man inte ska få blogga som man vill. Visst det finns kanske de som skriver massa korta inlägg och kanske borde twittra istället men så ser bloggsfären ut.

Nä jag tycker att begränsningen skulle vara helt fel väg att gå för att komma tillrätta med "problemet" då det hade kunnat lösas enligt min tidigare post.
 
Live and let live #2

Jag tillhör såklart ävem dem som stör sig på fenomenet, men jag tror inte på regleringar i ett "blogg-flow" som det på FS-startsida. Och inte heller jag bloggar vanligtvis dagligen längre, men de få gånger jag gör flera inlägg så väntar jag alltid med att publicera nästa till det förra har försviunnit från listan.

Kan man inte bara göra det till en "inofficiell" regel - att undvika att ha två inlägg i listan samtidigt? Och sedan ödmjukt uppmana alla som bryter mot den att "rätta sig i ledet".

För det kan ju vara så att man någon gång - till äventyrs - har något viktigt att säga, och då är det surt med begränsningar som stryper "yttrandefriheten"; tex om någon bloggar från en mässa eller ett event som har stort almännintresse (för SF-besökare).

Och som jag tidigare sagt - bloggspaming brukar vara självreglerande, bara att någon kommenterar det hela i den aktuella bloggen brukar vara nog. Finns det något exempel på motsatsen?

/Johan E
 
Jag tillhör såklart ävem dem som stör sig på fenomenet, men jag tror inte på regleringar i ett "blogg-flow" som det på FS-startsida. Och inte heller jag bloggar vanligtvis dagligen längre, men de få gånger jag gör flera inlägg så väntar jag alltid med att publicera nästa till det förra har försviunnit från listan.

Kan man inte bara göra det till en "inofficiell" regel - att undvika att ha två inlägg i listan samtidigt? Och sedan ödmjukt uppmana alla som bryter mot den att "rätta sig i ledet".

För det kan ju vara så att man någon gång - till äventyrs - har något viktigt att säga, och då är det surt med begränsningar som stryper "yttrandefriheten"; tex om någon bloggar från en mässa eller ett event som har stort almännintresse (för SF-besökare).

Och som jag tidigare sagt - bloggspaming brukar vara självreglerande, bara att någon kommenterar det hela i den aktuella bloggen brukar vara nog. Finns det något exempel på motsatsen?

/Johan E

Här håller jag med till fullo. T.o.m. att det måste finnas möjlighet att lägga ett par bloggar tätt efter varann om dom är av större vikt. Därför är ingen reglering bra utan det är bara vi bloggare som kan fixa detta själva på frivillig väg.

När det handlar om FS gemensamma blogg så måste man nog vara så ödmjukt generös själv och samtidigt ha modet att låta bli att lägga bloggar så tätt att man förekommer mer än en gång på en dygnslista. För närvarande handlar det och ca 40 bloggar per dygn och att inte nöja sej med en frekvens på ca var 40e blogg handlar nog mest om egoism och rädsla att inte synas.

Jag har själv påpekat detta om spam-bloggning för en bloggare men denne blev sur och lämnade FS helt, vilket ju inte var meningen, så nu mer undviker jag det för dom verkar inte tåla rak kommunikation. Jag vet en annan FS-medlem som gjort samma sak med samma resultat, vilket ju heller inte var meningen.

Jag vet alltså två som direkt slutat på uppmaning att ta det lite lugnare. Jag vet däremot minst tio som slutat och skapat egna privata bloggar p.g.a. två-tre bloggare egoistiskt bloggspammar här på FS.

För mej är det självklart att dela på utrymmet. Tyvärr så verkar några andra att det är lika självklart att inte göra det och bland dessa kan man t.o.m. hitta personer som mer eller mindre enbart gör reklam för sin egen handel. Undrar vad dessa tänker med.....

Det är ju eg de som inte tycker att det är självklart att dela på utrymmet som frivilligt skulle hoppa av FS och skapa en privat gratisblogg att vältra sej i och ständigt ligga på topp på. Misstänker att deras bloggfrekvens sjunka dramatiskt då...av någon konstig anledning.
 
Senast ändrad:
Men det är ju fortfarande så att man bara drunknar för att senasteblogginläggslistan inte tar hänsyn till om man lagt många på en dag. Gör om den så att det blir senaste bloggare istället för senaste blogginlägg så är problemet ur världen.

M

Jag tror det är bättre att försöka premiera innehåll före personer. Ett sätt att premiera innehåll är ju faktiskt att hålle nere den egna bloggfrekvensen och ta den tid man då får över till att försöka skapa innehållrikare bloggar.

Listor med mest lästa bloggare och mest frekventa bloggare finns redan.
 
Men var inte problemet att de sk bloggspammarna tog hela senasteinlägglistan? Att en bloggare har tunt innehåll på sin blogg är väl ändå den enskildes problem?
 
Men var inte problemet att de sk bloggspammarna tog hela senasteinlägglistan? Att en bloggare har tunt innehåll på sin blogg är väl ändå den enskildes problem?

Jo, och det är de problemet som jag tycker att vi bloggare ska lösa på frivillig väg genom att generöst dela vårt gemensama utrymme med andra medlemmar. Vad som sen är tunt eller inte är ju upp till var och en att bedöma men jag tror ju att "tunnheten" generellt skulle minska med mindre spam. Även spammarnas bloggar skulle kanske t.o.m. bli "fetare"...

Och som sagt! Den som tycker om att blogga många gånger på samma dag kan ju alltid blogga hur mycket som helst på en egen icke gemensam blogg och kanske nöja sej med en gång per dag här och då bara referera den egna...
 
Och som sagt! Den som tycker om att blogga många gånger på samma dag kan ju alltid blogga hur mycket som helst på en egen icke gemensam blogg och kanske nöja sej med en gång per dag här och då bara referera den egna...
Jag ber om ursäkt för att jag fortfarande inte förstår: Var finns denna "gemensamma blogg"? Har inte de bloggande FS-medlemmarna var sin blogg?
 
Jag menar bara att om man har en blogg som man dessutom betalar för så ska väl inte den tjänsten vara sämre än en gratistjänst?

Precis! FS-bloggen ska vara bättre, men inte för kreti och pleti i det gränslösa nätet utan för medlemmarna i intressegemenskapen Fotosidan. Alla medlemmar. Bloggare såväl som läsare. Därför behövs bloggfunktionen styras upp.
 
Jag ber om ursäkt för att jag fortfarande inte förstår: Var finns denna "gemensamma blogg"? Har inte de bloggande FS-medlemmarna var sin blogg?

Här Erland.
http://www.fotosidan.se/blogs/index.htm

Och här är min privata där jag själv styr alla villkor, listor, utseende och andra möjligheter.
http://wildlifephotographer.se/blog/
Och här ligger jag ALLTID i topp ;-))

Förresten, har inte du varit med på FS-bloggen tidigare?
Om inte så kanske du ska gå med och prova lite ;-)
 
Och som sagt! Den som tycker om att blogga många gånger på samma dag kan ju alltid blogga hur mycket som helst på en egen icke gemensam blogg och kanske nöja sej med en gång per dag här och då bara referera den egna...

Nu tycker jag att du missförtsått hela iden med bloggar på FS. Det är ingen gemensam blogg utan ett antal individuella bloggar, där de senaste inläggen presenteras på FS. Jag mfl har ingen "extra blogg", bloggen på FS är min blogg - och här måste jag få ha frihet (under ansvar) att själv bestämma när och vad jag bloggar.

Jag upplever nog att mång är lite väl fixerade vid antalet läsare och exponering på FS. Om man tittar på statistiken så får de flesta (intressanta) inlägg sina läsare över tid. Det är inte ovanligt at enskilda inlägg når flera tusen läsare inom några veckor.

/johan e
 
Fast jag tycker fortfarande att det ser ut som om varje medlem har sin egen blogg?

Jo, en egen blogg i ett gemensamt utrymme med gemensamma funktioner som jag eller någon annan bloggare ej kan styra över och jag/vi har därigenom ett ansvar i deltagandet som handlar om hänsyn till andra Erland.

Klart är man inte beredd på att ta de ansvaret och hänsynen så kanske man ska söka sej till någon renodlad bloggsajt.
 
Nu tycker jag att du missförtsått hela iden med bloggar på FS. Det är ingen gemensam blogg utan ett antal individuella bloggar, där de senaste inläggen presenteras på FS. Jag mfl har ingen "extra blogg", bloggen på FS är min blogg - och här måste jag få ha frihet (under ansvar) att själv bestämma när och vad jag bloggar.

Jag upplever nog att mång är lite väl fixerade vid antalet läsare och exponering på FS. Om man tittar på statistiken så får de flesta (intressanta) inlägg sina läsare över tid. Det är inte ovanligt at enskilda inlägg når flera tusen läsare inom några veckor.

/johan e

Vi är nog överens Johan. På FS handlar det som du säger om ansvar och hänsyn till medlemmar. Men vill man inte ikläda sej de ansvaret och den hänsynen så är nog en extern blogg enda lösningen.

Många av mina blogginlägg här har över tid har passerat ett par tusen läsare, mest tack vare goooglande sökare skulle jag tro... Hur den enskilda statistiken ser ut på min externa blogg kan jag tyvärr inte svara på och jag är heller inte speciellt intresserad...
 
Senast ändrad:
Jo, en egen blogg i ett gemensamt utrymme ...
Jag har ju ingen blogg så jag vet inte exakt hur det funkar. Men om jag förstår dig rätt så kan du inte skriva så många/långa blogginlägg som du vill på grund av att andra skriver "för mycket"? Det låter jättekonstigt och då förstår jag att du är missnöjd.
 
Jag brukar aldrig blanda mig i såna här diskussioner, men jag måste säga att jag inte alls förstår det här. Det verkar konstigt att folk inte ska få skriva hur många inlägg per dag de vill, när det enda(?) problemet är hur de listas på förstasidan. Ur min synpunkt är det mer logiskt att listningsfunktionen ska ändras, än att man ska begränsa hur mycket folk får skriva.
 
...det enda(?) problemet är hur de listas på förstasidan. Ur min synpunkt är det mer logiskt att listningsfunktionen ska ändras, än att man ska begränsa hur mycket folk får skriva.
Om det är som du skriver kan jag bara instämma. Men på vissa i den här tråden låter det som om det skulle finnas större problem än så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.