Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Folk som blir förbannande när man plåtar
- Trådstartare Nils Sjöblom
- Start datum
MrKarisma
Aktiv medlem
Det är som vanligt på forum, alla anstränger sig å det yttersta för att missförstå mig. Jag har absolut ingenting emot att någon inte vill bli fotograferad. Är de trevliga och bara ber mig att inte fota /radera bilden /inte använda bilden (man kan inte kassera en hel rulle film för att vara snäll) så är jag dem gladeligen till lags. Jag trodde det var utgångsläget att man INTE vill ha en konflikt. Men tydligen tar de flesta för givet att man vill bråka med okända människor på allmän plats.
Bofoto2
Aktiv medlem
Men om någon helt enkelt ber att få slippa vara med på dina bilder? Utan något speciellt skäl, bara för att de helt enkelt inte vill?
Intyg om skyddad identitet ... Finns det över huvud taget sådana? Skall du då begära legitimation också så du vet att det är deras intyg?
Man kan faktiskt ibland visa människor den respekten att tro på vad de säger utan att de skall behöva visa fram några intyg. Eller att helt enkelt respektera att en del inte vill vara med på bilder, utan att de skall behöva redogöra för något skäl.
Visst kan man bli frustrerad om någon säger till på ett aggressivt sätt, men min samlade erfarenhet från 30 års fotografering är ändå att hur man blir bemött som fotograf har ganska mycket att göra med hur man själv beter sig.
Om "någon" inte vill tittas på för att hen kan gå hem och teckna/måla av personen, då är det kanske oxå bäst att inte titta på andra personer på gatan?
Ingen har sagt till mig att dom har skyddad identitet, men om det skulle hända vill jag ha belägg.
Men problemet är att personer kommer fram och bara tjatar om att radera bilder.
Att visa bilden och att försöka förklara eller så spelar ingen roll, dom bara fortsätter med trakasserierna.
Det är ett nytt samhällsklimat idag, nya "lagar" skapas nog på facebook idag.
Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Tunnelbanan är väl ändå inte en offentlig plats. Det krävs ju att du betalar gör att få vistas innanför spärrarna.
Jag förstår att kännedomen om lagen ofta brister, och att lagarna ibland är svåra att tolka. När det gäller allmän plats, har uttrycket tagits bort ur ordningslagen och där ersatts med offentlig plats. Det finns fortfarande en hänvisning till begreppet allmän plats i 1 Kap 2 § punkt 2, eftersom begreppet finns i Plan & Bygglagen och anges så i detaljplanen.
2 § Med offentlig plats enligt denna lag avses
1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
4. andra landområden och utrymmen inomhus som stadigvarande
används för allmän trafik.
https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...gssamling/Ordningslag-19931617_sfs-1993-1617/1. allmänna vägar,
2. gator, vägar, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och som har upplåtits för sitt ändamål,
3. områden som i detaljplan redovisas som kvartersmark för hamnverksamhet, om de har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten, samt
Och som man kan ana av punkt fyra, är stationsområden som stadigvarande används för allmän trafik offentlig plats enligt ordningslagen.
Bofoto2
Aktiv medlem
Varje gång det hänt mig har jag vänt. Ingen ursäkt dock.
Antar att du skojar.
Men om inte, hur långt går du i att följa uppmaningar.
ger du dom plånboken oxå?
afe
Aktiv medlem
Om någon vill ha min plånbok väldigt mycket kan händelsen förmodligen rubriceras som rån, och jag ger dem plånboken (och polisanmäler händelsen). Om någon försöker hindra mig från att köra på allmän väg beror det på situationen hur jag gör. Om någon ber mig sluta fotografera är det förmodligen för deras egen skull, och beroende på situation tar jag också hänsyn till det.
Den här bilden är ett exempel på när jag blev hindrad från att köra på allmän väg till parkeringen jag skulle till, men jag hävdade inte min rätt och började tuta eller så utan väntade glatt i bilen (som användes som avlastningsbord). I gengäld blev det ju ett rätt bra gatufoto
.
Den här bilden är ett exempel på när jag blev hindrad från att köra på allmän väg till parkeringen jag skulle till, men jag hävdade inte min rätt och började tuta eller så utan väntade glatt i bilen (som användes som avlastningsbord). I gengäld blev det ju ett rätt bra gatufoto
.
Bilagor
Det är som vanligt på forum, alla anstränger sig å det yttersta för att missförstå mig. Jag har absolut ingenting emot att någon inte vill bli fotograferad. Är de trevliga och bara ber mig att inte fota /radera bilden /inte använda bilden (man kan inte kassera en hel rulle film för att vara snäll) så är jag dem gladeligen till lags. Jag trodde det var utgångsläget att man INTE vill ha en konflikt. Men tydligen tar de flesta för givet att man vill bråka med okända människor på allmän plats.
Du inledde med "All denna konstiga felriktade ilska från människor på allmän plats har ju börjat gränsa till paranoid masspsykos." Jag tycker väl ändå att du så att säga hjälper till rätt bra själv med att bli missförstådd
Det lät faktiskt som om du ofta hamnade i mer eller mindre ilskna konflikter. Men om jag misstolkat dig får jag be om ursäkt, det var inte min avsikt att vara otrevlig mot just dig.
Men då är vi nog på samma våglängd. Jag tycker inte heller att det är konstigt om någon inte vill vara med på bild. Jag kan tycka att skälen ibland är svåra att förstå och att reaktionerna ofta är lite irrationella. Men det får man ju respektera. Jag är ju inte själv alltid så logisk i hur jag reagerar på saker
Om "någon" inte vill tittas på för att hen kan gå hem och teckna/måla av personen, då är det kanske oxå bäst att inte titta på andra personer på gatan?
Den typen av resonemang känns rätt meningslösa.
Ingen har sagt till mig att dom har skyddad identitet, men om det skulle hända vill jag ha belägg.
Om du vill ha belägg för en sak som skyddad identitet beter du dig faktiskt inte så annorlunda än de som vill ha belägg för din rätt att ta bilder ... Vad är det med dina bilder som är så oerhört viktigt att människor måste bevisa för dig att de har ett legitimt skäl att slippa vara med i dem?
Men problemet är att personer kommer fram och bara tjatar om att radera bilder.
Att visa bilden och att försöka förklara eller så spelar ingen roll, dom bara fortsätter med trakasserierna.
Det är ett nytt samhällsklimat idag, nya "lagar" skapas nog på facebook idag.
Är det verkligen ett stort problem att folk kommer fram och tjatar? Och att kalla det för "trakasserier" tycker jag låter väldigt, väldigt överdrivet.
All min samlade erfarenhet av att fotografera (och av livet i största allmänhet) är att man för det mesta och i genomsnitt brukar bli bemött ungefär som man bemöter andra. Om det är så att man ofta hamnar i konflikter så kan det nog finnas skäl att fundera om ens eget beteende kan ha med saken att göra.
Wolfgang
Aktiv medlem
Även när lagen i Sverige tillåter fotografering på allmän plats, så anser en del människor att smygfotografering är oestetisk och respektlös. Jag känner flera i min bekantskapskrets som ser en främmande kamera som ett aggressivt verktyg.
Många gatufotografer är också ganska klumpliga i sitt agerande, vilket syns på bilderna.
Lagen har inte följt med tiden, när man måste ha tillstånd för fasta kameror medan tusentals amatörfotografer springer runt i staden och smygfotograferar och leker Henri Bresson-Cartier!
Den legendariske fotografen Steve McCurry frågar alltid om lov när han vill fotografera människor.
Många gatufotografer är också ganska klumpliga i sitt agerande, vilket syns på bilderna.
Lagen har inte följt med tiden, när man måste ha tillstånd för fasta kameror medan tusentals amatörfotografer springer runt i staden och smygfotograferar och leker Henri Bresson-Cartier!
Den legendariske fotografen Steve McCurry frågar alltid om lov när han vill fotografera människor.
afe
Aktiv medlem
Steve McCurry har tagit väldigt många bra gatuporträtt (där han säkerligen frågat först), och väldigt många andra bra bilder där han garanterat inte frågat först (eftersom bilden inte skulle kunna tas då).
Att jämföra med övervakningskameror förstår jag inte riktigt eftersom de har ett helt annat syfte.
Att jämföra med övervakningskameror förstår jag inte riktigt eftersom de har ett helt annat syfte.
MrKarisma
Aktiv medlem
Du inledde med "All denna konstiga felriktade ilska från människor på allmän plats har ju börjat gränsa till paranoid masspsykos." Jag tycker väl ändå att du så att säga hjälper till rätt bra själv med att bli missförstådd
Det lät faktiskt som om du ofta hamnade i mer eller mindre ilskna konflikter. Men om jag misstolkat dig får jag be om ursäkt, det var inte min avsikt att vara otrevlig mot just dig.
Men då är vi nog på samma våglängd. Jag tycker inte heller att det är konstigt om någon inte vill vara med på bild. Jag kan tycka att skälen ibland är svåra att förstå och att reaktionerna ofta är lite irrationella. Men det får man ju respektera. Jag är ju inte själv alltid så logisk i hur jag reagerar på saker
Jag kanske inledde lite agressivt Blir bara så arg och ledsen över all denna misstänksamhet i samhället idag, ingenting blir bättre av det, bara sämre och leder till mer negativitet och onödig ilska. Vi måste våga börja lita på varandra igen.
iSolen.se
Guest
Antar att du skojar.
Men om inte, hur långt går du i att följa uppmaningar.
ger du dom plånboken oxå?
Nej. Varje gång det hänt har det varit pga t ex en kran som blockerar vägen lägre fram, en olycka, en tävlingsstart eller någon avspärrning bevakad av vakt eller frivillig.
Klart jag inte hävdar någon rätt, ifrågasätter om det verkligen finns en kran, utan vänder utan att tjafsa och utan att be om id.
alfin
Aktiv medlem
Du kan inte googla fram lagar och tolka texten godtyckligt. Tunnelbanan ägs och drivs av juridiska personer och de bestämmer själva vilka regler som gäller map annonsering, fotografering etc. Om det föll under ordningslagen så skulle det vara polisen som gav tillstånden och det är det inte. Så här skriver MTR själva:Jag förstår att kännedomen om lagen ofta brister, och att lagarna ibland är svåra att tolka. När det gäller allmän plats, har uttrycket tagits bort ur ordningslagen och där ersatts med offentlig plats. Det finns fortfarande en hänvisning till begreppet allmän plats i 1 Kap 2 § punkt 2, eftersom begreppet finns i Plan & Bygglagen och anges så i detaljplanen.2 § Med offentlig plats enligt denna lag avseshttps://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...gssamling/Ordningslag-19931617_sfs-1993-1617/
1. allmänna vägar,
Och som man kan ana av punkt fyra, är stationsområden som stadigvarande används för allmän trafik offentlig plats enligt ordningslagen.
"SL har rättighet men inte skyldighet att upplåta utrymme för filmning och fotografering inom tunnelbanan."
Om det var offentlig/allmän plats hade de inte kunnat reglera detta själva.
Konstigt att du missade denna länk när du googlade:
http://www.unt.se/asikt/ledare/tunnelbanan-ar-inte-allman-plats-3834945.aspx
Jag kanske inledde lite agressivt
Vilket är en bra illustration om min allmänna tes om att man oftast blir bemött ungefär som man själv beter sig
Blir bara så arg och ledsen över all denna misstänksamhet i samhället idag, ingenting blir bättre av det, bara sämre och leder till mer negativitet och onödig ilska. Vi måste våga börja lita på varandra igen.
I just fallet fotografering på allmän plats handlar väl en ökad misstänksamhet till stor del om två saker:
Dels att fotograferandet (på offentliga platser) på 20 år gått från att vara rätt sällsynt till att vara allmänt och utbrett fenomen (en ren volymökning). Dels den fullkomliga explosionen i publicering av sådana bilder (bloggar, FB, Instagram, Youtube osv, osv) och hur fort saker sprider sig i den sfären.
De två sakerna ihop tycker jag gör att det inte är så konstigt fler är lite misstrogna mot att bli fotograferade av andra idag än för t.ex. 10 eller 20 år sedan.
Sven Blomquist
Aktiv medlem
+ 1
Jag håller med dig!
Men om någon helt enkelt ber att få slippa vara med på dina bilder? Utan något speciellt skäl, bara för att de helt enkelt inte vill?
Intyg om skyddad identitet ... Finns det över huvud taget sådana? Skall du då begära legitimation också så du vet att det är deras intyg?
Man kan faktiskt ibland visa människor den respekten att tro på vad de säger utan att de skall behöva visa fram några intyg. Eller att helt enkelt respektera att en del inte vill vara med på bilder, utan att de skall behöva redogöra för något skäl.
Visst kan man bli frustrerad om någon säger till på ett aggressivt sätt, men min samlade erfarenhet från 30 års fotografering är ändå att hur man blir bemött som fotograf har ganska mycket att göra med hur man själv beter sig.
Jag håller med dig!
Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Du kan inte googla fram lagar och tolka texten godtyckligt. Tunnelbanan ägs och drivs av juridiska personer och de bestämmer själva vilka regler som gäller map annonsering, fotografering etc. Om det föll under ordningslagen så skulle det vara polisen som gav tillstånden och det är det inte. Så här skriver MTR själva:
"SL har rättighet men inte skyldighet att upplåta utrymme för filmning och fotografering inom tunnelbanan."
Om det var offentlig/allmän plats hade de inte kunnat reglera detta själva.
Konstigt att du missade denna länk när du googlade:
http://www.unt.se/asikt/ledare/tunnelbanan-ar-inte-allman-plats-3834945.aspx
Nej, jag har inte missat något eller "tolkat texten godtyckligt", utan bara redogjort för att det är offentlig plats enligt ordningslagen. Det finns särskilda bestämmelser för kollektivtrafiken i ordningslagens fjärde kapitel. Där framgår att man utan tillstånd från trafikföretaget inte får medföra egendom som kan orsaka avsevärd olägenhet. Det är därför man söker tillstånd för filmning eller om man behöver mer plats än en vanlig resande för det man ska göra. Det tillståndet söker man alltså inte hos Polisen, utan lagen säger tydligt att det är trafikföretaget som ska ge (eller neka) tillstånd. Det är Kap 4, 6 § punkt 1. https://www.riksdagen.se/sv/Dokumen...amling/Ordningslag-19931617_sfs-1993-1617/#K4
Frågan har varit uppe tidigare, och SL har meddelat att det inte finns några restriktioner mot att fotografera, men om man har utrustning som kan vålla olägenhet för andra trafikanter måste man söka tillstånd.
Senast ändrad:
MrKarisma
Aktiv medlem
Vilket är en bra illustration om min allmänna tes om att man oftast blir bemött ungefär som man själv beter sig
Man kan ju undra hur du läste in att aggresiviteten var riktad mot tråden och dig? Liiiite för mycket läsa mellan raderna där kanske
Man kan ju undra hur du läste in att aggresiviteten var riktad mot tråden och dig? Liiiite för mycket läsa mellan raderna där kanske
Tja, jag såg vad jag tolkade som ett lite aggressivt tonfall (och det gjorde tydligen du också en stund senare).
Inte mot mig, utan bara rent allmänt
Det finns ju ett gammalt uttryck, "som man ropar får man svar", och det stämmer ofta bra i forum. Och i allmänhet
iSolen.se
Guest
...
Frågan har varit uppe tidigare, och SL har meddelat att det inte finns några restriktioner mot att fotografera, men om man har utrustning som vållar avsevärd olägenhet för andra trafikanter måste man söka tillstånd.
När jag pratade med SLs pressansvarige fanns det restriktioner, t ex får man inte fota kommersiellt och man får inte hindra den vanliga verksamheten...utan att ha sökt och fått tillstånd.
T ex om du ställer dig vid grindarna kan du hindra verksamheten även om du inte använder stativ.
Men det är rätt självklart, fota snabbt och var inte i vägen så går det bra, ett exempel på där sunt förnuft funkar bra.
Johansson1956
Aktiv medlem
Tack
Tack Ola. Sunt förnuft är väl svaret på mycket av spörsmålen i denna tråd
När jag pratade med SLs pressansvarige fanns det restriktioner, t ex får man inte fota kommersiellt och man får inte hindra den vanliga verksamheten...utan att ha sökt och fått tillstånd.
T ex om du ställer dig vid grindarna kan du hindra verksamheten även om du inte använder stativ.
Men det är rätt självklart, fota snabbt och var inte i vägen så går det bra, ett exempel på där sunt förnuft funkar bra.
Tack Ola. Sunt förnuft är väl svaret på mycket av spörsmålen i denna tråd