All denna konstiga felriktade ilska från människor på allmän plats har ju börjat gränsa till paranoid masspsykos.. Helt sjukt, men de laddar upp privata (och ofta även intima) bilder på sig själva och sina barn oavbrutet på både facebook och instagram.. Kameran på axeln innebär snart ett obligatoriskt knogjärn i fickan för att skydda sig mot paranoida människor på allmän plats.
Vi kan väl diskutera vem som framstår som mer paranoid här ...
Men du ser alltså ingen skillnad mellan å ena sidan att människor publicerar bilder som de själva har tagit i det sammanhang de själva valt och å andra sidan att en främmande och okänd människa potentiellt publicerar en bild i något okänt sammanhang? Jag skulle nog säga att det finns en rätt stor skillnad mellan de två sakerna.
Jag är ofta ute och fotar i alla möjliga sammanhang och visst får jag oftare reaktioner idag än för 10, 20 år sedan. Men det är extremt sällan någon blir ilsken. De - trots allt få - gånger någon reagerar negativt handlar det mest om, tja irritation snarare än ilska. Och med tanke på hur fotograferandet fullkomligt exploderat de senaste 15 åren och hur publicerandet av bilder exploderat de senaste 5-6 åren så tycker jag inte att det är så konstigt att fler reagerar med lite irritation. Som jag skrev tidigare, det är inte konstigare än att vi får mer irritation i trafiken när den ökar.
Tillägg: Jag kan säga att de gånger jag sett högljudda konflikter kring tagna bilder ute på stan så ... Tja, det verkar i mina ögon oftast handla om hur en del fotografer beter sig.