Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokusproblem på D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

morberg

Aktiv medlem
Jag är på gång att köpa en D70, men efter att ha läst forumet på dpreview om de som har fokusproblem med sin kamera blir jag lite orolig. Är det någon som har haft problem med sin kamera och är det någonting att oroa sig över?

Jag funderar att köpa kameran i USA och det kommer att bli svårt att åka dit igen för reparation...
 
Köpte nyligen en D70 och har användt den i några dar, har inga som helst problem med skärpan...

Blev mest överraskad över kamerans snabbhet, du kommer bli supernöjd med ditt köp. Det blev iaf jag...
 
Min har definitivt backfocusproblem. Har bara testat med 18-70 objektivet än så länge, men den sätter ofta fokus för långt bak. Det verkar vara störst problem för 60-70 mm.
Jag får väl skicka in grejerna på service så småningom.
 
Ska du köpa kameran i USA borde det gå att köpa till internationell garanti.Jag vet att det går på objektiven... i alla fall hos B&H.
Är inte speciellt dyrt heller..ett par hundra..
 
varför är det endast digitalkameror och inte filmkameror som har fokuseringsproblem, med att skärpan hamnar på fel ställe?


Det skulle vara intressant att se en test där skärpan på förstoringar 18x24 cm på fotografiskt papper jämförs.

Nikon F55 vs D70
Nikon F?? vs D100
Canon EOS 30/300 vs EOS 10D/300D

Eller så kan jämförelse göras med en autofokussystemkamera för APS film och en digitalkamera med sensor i storlek av en APS ruta enligt förutsättningarna ovan.
 
Alltså, det har tjatats mycket om eventuella problem med D70, moiré, konstiga färger och fokusproblem. Jag är en person som normalt har otur och brukar byta det mesta jag köper en två-tre gånger innan jag blir nöjd. Med D70 är det otroligt nog annorlunda.

Jag har haft min ett tag nu och har, trots extrem testning, inte sett något av ovanstående problem. Fokus är perfekt, bilder tagna på 1/8000 är perfekta och moiré har jag inte hittat någon ens när jag verkligen letat efter svåra objekt.
Det kan verka konstigt, men D70 är nog så nära perfekt som man kan komma!

//
 
Undras hur stor fokussensorn är i verkligheten på D70. På Canon 300D/10D sträcker dessa sig utanför sitt i sökaren markerade område och kan därför fokusera på något annat än det man tror man riktar kameran mot.

För att göra en fokuserings test ställs förslags vis kameran upp på ett stativ, ett vitt papper placeras på ett känt avstånd (markera placeringen) från kameran med ett kontrastrikt streck eller kryss på. Därefter ställs kameran om till manuell fokus utan att kameran i övrigt rubbas. Avståndsinställningspappret tas bort och en förslagsvis en linjal/måtband eller liknande placeras ut mellan oänligheten och kameran. Fokuspunkten markeras med en nål och det framräknande skärpedjupsområdet med två andra nålar. Därefter fotograferas uppställningen och bedöms dels på skärmen och dels utskrivet på fotografiskt papper i storlekar av 10x15, 15x20, 20x30, 45x30 cm.

Upprepa experimentet flera gånger och med flera olika personer som gör inställningen.
 
Intressant med en oändligt lång linjal...
Nej, jag dummar mig bara. ;)

Men allvarligt talat, det krävs inte så värst avancerade uppställningar för att mäta så här pass stora fokusfel.
 
MattiasN skrev:
Testat på ett par olika brännvidder med Tamrons 28-75.

Enligt dpreview kan problemet lika väl bero på objektivet. Har läst också (kommer inte ihåg var) att Nikons 17-55 DX fokuserar perfekt samtidigt att 18-70 har ca 3 cm backfokus. För övrigt tror jag inte Nikonservice kommer att behandla ett problem som uppstår med ett Tamron objektiv.
 
Eftersom jag läst en hel del inlägg (både här och på dpreview) så vet jag inte riktigt vad man ska tro stämmer. Kanske är det kameran, kanske objektiven eller bara personen bakom kameran som utför testen fel?

Vad som vore intressant att ta del av, är om en riktigt kunnig fotoaffär eller några proffsfotografer fick möjlighet att utföra ett noggrant 'focustest'. Förslagsvis med 2st D70 och 2st D100 som man växlar objektiv mellan, för att se eventuella skillnader under samma förhållanden. Canon 300D och 10D vore också intressant som jämförelse.

Sökning efter "backfocus" på dpreview i Nikon D70-forumet ger 9 träffsidor, i Canon 300D motsvarande 3 sidor. Har Nikon större problem, eller är det bara "fjädern som blivit en höna"?

/Daniel
(blivande D70- eller 300D-ägare)
 
Jag tror att det blivit lite väl haussat. Alla småfel blåses upp till orimliga proportioner trots att det kanske är ett måndagsexemplar, eller att det kanske till och med är handhavandefel. Det är lite för enkelt att testa "sönder" en digitalkamera. Tror inte att det är många analogfotografer som går ut och plåtar en vit vägg med 300 bilder och sedan letar fel, eller det kanske man gör?
 
Kan man kalla ett ganska tydligt fokusproblem för ett småfel?

Kollar du denna tråd
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=8486208
Så är det i princip hälften av alla som anser sig lida av detta fokusproblem. I så fall är det väl ganska uppenbart att det är något som inte står helt rätt till.

Fruktansvärt synd i och med att kameran är HELT klockren för övrigt. Jag får snart hem ett par andra objektiv och håller tummarna för att de funkar bättre och att det skulle räcka att få Tamronen ordnad eller byta den mot något annat.
 
Det verkar vara en ny folksport, fotografera linjaler :) Hur kommer man på idén, när man upplever att man har problem att fokusera eller är det det första man gör med en ny digitalkamera (det och vita väggar)?

Hur som helst, hur ser det ut i sökaren, är det fel där också eller ser man det först när bilden är tagen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.