Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Finns det "korrekta" format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Boel Thörn

Aktiv medlem
För visning av ett fotografi, bör man alltid hålla sig till antingen det kvadratiska formatet eller "1.5-formatet(15/10)"?

Anses det som mindre proffsigt att beskära bort den !#¤% kvisten i bilden, som jag upptäckte efter exponering..., med följden att ovan angivna format ändras?

Mvh Boel

Nej det tycker jag absolut inte. Många ogillar småbildens utdragna format och det är inte alls alla motiv som går hem i en kvadrat.

Javisst. Jag tycker man ska experimentera mycket när man fotar och inte hålla sig alltför strikt till massa regler, det gäller naturligtvis även formatet.

Många "proffsiga" mellanformatskameror har ett formatförhållande på mellan 1:1,2 och 1:1,35 dvs mellan kvadrat och småbild.
Välj det format du tycker om. Att beskära bilder är en del i kompositionen.

Visst blir det lustfyllt att fotografera om man experimenterar! Ibland är det just det och "misstag" som gett nytt liv i mina bilder.

Men..använder ni er av vissa "favoritformat" eller beskär alla bilder olika?

Det finns förstås inga regler för bildformat. Vill du visa långsmala eller rentav böjda format är det helt OK. Det är resultatet som räknas...

Men..använder ni er av vissa "favoritformat" eller beskär alla bilder olika?

Nog måste jag erkänna att jag har lite förkärlek för panoramaformatet men jag beskär oftast såklart det som passar bäst för respktive bild och beskär inte i t.ex. panoramaformat bara för att jag gillar panoramaformat.

6x7 negativen passar "bäst" till fotopapper.
Minst spill om man kopierar kant till kant.
Hur många motiv är anpassade till kamerans filmformat?

jag som kommer från film/videovärlden tycker det här låter konstigt. där är det tvärtom, desto vidare desto finare. självklart är det motivet som ska bestämma tycker jag dock. vad jag saknar är någon slags safe-frame... dvs en ruta i viewfindern som visar hur bilden skulle se ut i tex cinemaskopeformatet.. lite svårt om man vill ha en bred bild och ska gissa sig fram till hur man ska beskära senare..
/G Nilsson

Jag gillar panorama och brukar skära till det som jag tycker det passar bäst för varje bild. Det kommer jag nog att fortsätta göra. Men jag undrar ändå: Finns det ett "korrekt" format/förhållande för panoramabilder, t.ex. 1:3? Tycker mig minnas att jag läst om den saken men kan inte komma i håg vad det var jag läste.

Jag gillar oxo panorama...och kvadratiskt. Funderade faktiskt just igår på vilket format som är 'rätt' till panorama, vilket som känns mest harmoniskt...filmer är ju i 16:9 idag (TV, DVD), vad ligger bakom det?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar