snap01
Aktiv medlem
Jag har större delen av mitt liv haft UV-filter på. Det har kostat mig totalt över 10000kr. Har krossat ett (då blev frontlinsen repig), har repat inget. Så jag ligger klart back när det gäller kostnaden, forfarande trots att jag slutat med UV-filter sedan 5 år tillbaka. Enda gången jag skruvar på ett är vid extremt smutsig miljö där det kan tänkas flyga saker som kan träffa frontlinsen men har inte ens då repat något UV-filter.
Ett bra UV-filter kostar jämförbart med självrisken vid skada...och de flesta råkar inte ut för någon skada. Det går helt enkelt inte ihop.
Finns det någon enda som ligger på plus i sin kalkyl? Jag vet ingen som använder UV-som sparat pengar på att använda filter.
Kalkylen spelar nog ingen roll för en del verkar vara rep fobi som ställer till det. Att sätta på något på en dyr fin toppklassad optik som gör den sämre känns inte rätt för mig. Men jag skulle vilja återgå till ts o veta vad han ska fota för något o om det är i hällregn etc för uv filter som regnskydd är heller ingen hit.