Ja, jisses. Här blev det getingbo.
Jag har fortfarande samma åsikt:
Det största problemet med filter är inte minskad upplösning utan att de ofta har sämre coating än objektiven. Flare är ett verkligt problem, som syns och märks. Marginellt mindre maxupplösning är inget som går att peka på i efterhand, om man inte tar före/efter-bilder.
Mitt B+W har sämst coating av alla mina filter.
Mina Hoya HMC och Fujifilm Super EBC är bättre.
Jag kommer fortsätta med UV-filter på de objektiv där motljusskydd saknas, eller på annat sätt inkräktar på objektivets användbarhet.
Jag kommer inte köpa B+W igen. Det är filter i mässing som är mer lämpliga för den som ofta skruvar av och på filtret. Mina sitter på till 95%. Jag fotar med allt från 80-talsglas till det yppersta yppersta, så jag vet från 80-talsglasen hur "riktig" kontrastförlust/glare ser ut. På dessa sitter fö inget UV, då dåtidens objektivkonstruktioner nästan alltid har försänkt frontlins.
Alla får göra som de vill. Jag kommer - precis som övriga i den här tråden sannolikt inte ändra åsikt. De flesta verkar glömma att filter är ett praktisk val, som är beroende av personligt användarmönster.
Jag använder tex aldrig varken objektivlock eller motljusskydd som måste stuvas bakvänt för att få plats i väskan - det tar tid och koncentration i anspråk som jag vill rikta mot det som händer framför kameran. Jag fotar människor, så tre sekunder extra är alltid tre sekunder för mycket.
Andra kanske fotar långsammare saker, alternativt allt med samma objektiv - och kan alltid ha motljusskyddet rättvänt i väskan. Då skulle inte jag heller ha UV-filter på.
Döm inte andra utifrån dina egna vanor. Ge underlag - och låt därefter andra vuxna människor fatta egna beslut utifrån givet underlag och sitt eget behov