Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokuserande 70-200, ska jag behöva betala justeringen?!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej Niclas..nu läste jag lite noggrannare.

Mitt svar får nog bli detsamma. Problemen har förmodligen funnit, men inte fått så stor uppmärksamhet (Internet-revolutionen kom ju mycket senare). Samtidigt måste man ändå undra lite. Jag har haft/testat över 30 olika EF-objektiv, vilket är mer än hälften av de som finns. Jag har inte haft problem med fokus på ett enda. Jag har dessutom haft/testat *mummel...räknar, men fingrarna räcker inte till* lite olika hus och inte heller där har jag stött på några inkompabilitetsproblem (även om det finns och Canon påpekar detta i sina broschyrer).

Så, då har jag a) haft en sagolik tur eller b) är inte problemet så utbrett.
 
Om problemet inte är så utbrett så borde det vara ännu lättare för Canon att ta det som goodwill...

Det aktuella objektivet har fungerat prickfritt på 3 analoga hus (5, 500, lånad 30) och bakfokuserat på 2 digitala (30D, lånad 300D).
 
Martin F skrev:
Nu är jag sur! Jag har nyss köpt en 30D och med mitt 70-200/4L så bakfokuserar den med allt från nån decimeter till nån meter, beroende på avstånd mm. Lämnade in hus + objektiv till Canon RCC i måndags.

Nu ringde de från Canon RCC idag och de ska kolla på mitt objektiv, vilket i och för sig var snabbt jobbat. Dock kommer jag att få betala för justeringen. Det spelar ingen roll att objektivet funkat felfritt med mina andra kameror och att jag köpt en sprillans ny kamera som borde kunna fokusera med alla Canons objektiv. Nähä då, justeringen får jag betala ändå. Nån tusenlapp trodde han. Fy fan vad dåligt, rent ut sagt! Sigma chippar väl om sina objektiv gratis, på ren goodwill.

Objektivet är 2 år och 3 månader gammalt och har fungerat perfekt tills det digitala huset gjorde sitt intåg.

Ska man acceptera detta?

Man kanske ska tipsa Canon om http://www.fotosidan.se

/ E
 
Låter otroligt att man inte skall kunna lita på att kamera och objektiv från samma tillverkare passar ihop !

Canon borde naturligtvis fixa detta problem helt gratis, dom borde desutom gå ut med information hur man kontrollerar att prylarna verkligen fungerar ihop och erbjuda gratis hjälp om så inte är fallet.

kent.
 
Så är det i alla fall.

Lämnade in mitt nyköpta 17-40 samtidigt bara för att se så att det fokuserade OK (har inte hunnit testa rejält). Det gjorde det i alla fall. De tog dock 95 spänn (plus moms) för "allmän rengöring". Det stod det i specifikationen även för huset men då gick det på garantin. Undrar varför den inte omfattar 17-40:an. Orkar dock inte bråka om så lite pengar.

Ska som sagt ta upp en diskussion med Canon imorgon angående 70-200:an.
 
Martin F skrev:
Så är det i alla fall.

Lämnade in mitt nyköpta 17-40 samtidigt bara för att se så att det fokuserade OK (har inte hunnit testa rejält). Det gjorde det i alla fall. De tog dock 95 spänn (plus moms) för "allmän rengöring". Det stod det i specifikationen även för huset men då gick det på garantin. Undrar varför den inte omfattar 17-40:an. Orkar dock inte bråka om så lite pengar.

Ska som sagt ta upp en diskussion med Canon imorgon angående 70-200:an.

Som sagt, http://www.fotosidan.se har en VÄLDIG massa besökare, som kan ta del av denna diskussion.
Hoppas Canon inser det.

/ E
 
Hur många av er andra har fått justera kamera eller objektiv och har ni behövt betala nåt? Har det då varit nya eller äldre objektiv?
 
Martin F skrev:
Hur många av er andra har fått justera kamera eller objektiv och har ni behövt betala nåt? Har det då varit nya eller äldre objektiv?
Flera gånger. Både inom och utom garanti; både nytt och begagnat. Aldrig betalat ett öre.

Men så kör jag ju inte med "Snål-Canon" heller. Aldrig varit med om maken till gnidet företag, vad gäller service (många fler fall än detta, på detta forum och andra). Ta betalt för att *system*-komponeneter inte är kompatibla? Mycket dåligt...
 
Kört både på garanti och betalat för att få justering.

Jämför lite med en bil, inte blir du sur för att du får betala pengar för att lämna den på service? Det handlar om mekaniska saker och de blir slitna och då behöver de lite service.

Visst tycker man att man har betalat en massa pengar och blir sur, det är därför man har garanti och konsumentskydd eller vad det heter.
Canon borde dock kanske öka sin byggkvalitet lite så att nya saker verkligen är rätt från början.


Sedan är 70-200 en massa små motstånd i lödbrygga som ska flyttas och det är bara nyare versioner av USM L-linser som kan justeras men mjukvara. Det var i alla fall vad Centralservice killen sade till mig.

Ola


Martin F skrev:
Hur många av er andra har fått justera kamera eller objektiv och har ni behövt betala nåt? Har det då varit nya eller äldre objektiv?
 
Analogin med service tycker inte jag håller. Finessen för Canon är ju att kunderna sitter på objektiv, och därför inte så lätt byter märke.

Jag har tex tre objektiv till ett nyvärde på ca 5000kr (50, 55-200 & 18-55). Om dessa behöver justeras vid en uppgradering till en kostnad av 2300 kr så kanske jag börjar fundera på ett annat märke (tex en Sony med antiskak...).
 
Ta nu detta med ett leende på läpparna.

Om du har en bil som behöver service och du inte får den på garanti/gratis byter du bil då?

Min åsikt är,

1. Canon borde läsa lite i forum och öka sin kvalitet på justering innan produkterna kommer till marknaden. Inte hoppas på att köparna inte upptäcker brister med mera.

2. Service är ett måste och inom garantiperioden får man (i mina fall) det gjort gratis då det är ett "fel". Efter garantin så blir det att betala, sist kostade mitt 70-200mm 600kr att åtgärda.


Ett tips är att stå på mot servicestället och hävda garanti för de flesta ger med sig.

Ola

martin3 skrev:
Analogin med service tycker inte jag håller. Finessen för Canon är ju att kunderna sitter på objektiv, och därför inte så lätt byter märke.

Jag har tex tre objektiv till ett nyvärde på ca 5000kr (50, 55-200 & 18-55). Om dessa behöver justeras vid en uppgradering till en kostnad av 2300 kr så kanske jag börjar fundera på ett annat märke (tex en Sony med antiskak...).
 
Men snälla nån det har ju inte med service att göra. Det var inget fel på objektivet innan Canon släppte en kamera som inte klarar av att fokusera med det trots att den ska det.

Om 70-200:at hade börjat bli slitet eller nåt och behövde service hade jag ju inte klagat såklart, men nu är det ju den sprillans nya kameran som skapar fel som inte funnits tidigare. Dessutom gör ju den här justeringen att mitt objektiv inte funkar som det ska med min gamla kamera. Knappast nåt man vill betala för.

Analogin med bilar funkar dåligt eftersom man sällan köper ett chassi med flera olika originalmototer till.
 
Har pratat med en person på Canon idag. Han hävdade att servicestället gjort rätt så som riktlinjerna är skrivna. Han skulle dock titta lite på det men han "satt lite illa till" och bad mig maila honom med en redogörelse för ärendet och en kopia på servicekvittot.

Jag har även pratat med Konsument Göteborg som säger att det inte finns stöd i Konsumentköplagen för dem att göra en sån åtgärd. De kan inte gå in och reparera en annan produkt för att kameran ska fungera som den ska och sedan ta betalt av mig. Dock är det affären jag köpte kameran i som har det juridiska ansvaret, så egentligen skulle jag reklamerat kameran där. Fast vad skulle de göra? Ge mig en ny som inte fokuserar korrekt med det objektivet?

När jag första gången kontaktade Canon bad de mig lämna kameran till RCC, inte gå tillbaka till butiken med den.

Avvaktar svar från Canon.
 
WeeGull skrev:
Om du har en bil som behöver service och du inte får den på garanti/gratis byter du bil då?

Om jag har en bil som kostar 200 000 och servicen kostar 100 000 så skulle jag definitivt göra det :) Har man dyra L objektiv så blir kalkylen en annan.
 
Som sagt: hade det rört sig om en service som behövdes hade jag inte sagt något. Nu var det en korrigering de behövde göra för att ett tidigare fullt fungerande objektiv skulle funka med en sprillans ny kamera. Inte jämförbart enligt mig.
 
Har fått svar från Canon nu. De erbjuder en check för sensorrengöring som jag kan använda när det behövs... ska enligt dem motsvara kostnaden för min justering.

"Jag har pratat med olika personer om ditt bekymmer och det är uppenbart att RCC helt riktigt följer de riktlinjer som finns."
 
Har varit på canon i mölndal för sensorengöring trodde jag fått något kletigt på sensorn(gick inte att rengöra själv) blev mycket trevligt bemött sensorn fixade dom på ett par timmar,hämtade och lämnade samma dag.Fick betala för rengöring kommer inte ihåg hur mycket.Dagen efteråt upptäcker jag skit på sensorn igen,åker ut till mölndal och undrar hur skiten kommit dit.En mycket trevlig service kille förklara att det rör sig om ett dammkorn,som han tar bort samtidigt som han svarar på alla mina frågor om sensorer och annat,utan att bli besvärad.Ett mycket stort tack till canon mölndal
Nöjd kund
 
Det är väl sådan här information som behöver läcka ut till konsumenterna och allmänheten.

När man köper en ny DSLR idag så lovar ju faktiskt Canon att alla EF-objektiv kan användas.
Då utgår man givetvis fullt befogat från att det inte ska behövas några justeringar av objektiv pga föråldrad konstruktion.

Canon har väl intresse av att mörka detta.
Jag antar att samma problem inte finns med Nikons modeller exempelvis.

Canonister har också en förmåga att klandra tredjepartstillverkare. När en "piratglugg" behöver justeras är det tydligen inte samma sak som att en äkta Canonglugg behöver detsamma. Man ska nog inte kasta sten när man sitter i glashus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.