Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Felfokuserande 70-200, ska jag behöva betala justeringen?!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det Canon säger som du refererar till är att produkter i deras system inte nödvändigtyvis ska fungera tillsammans. Det som går att kräva av säljare och tillverkare är att just de prylar som köps tillsammans vid ett givet tillfälle ska fungera tillsammans.

Det här håller inte i och med att poängen med ett system är att objektiv, kameror och andra tillbehör ska fungera tillsammans, untantaget sådant som anges tydligt att det inte gör det, vilket Canon har gjort med digitalkamerorna, som de säger kräver andra blixtar.

Grunden till problmenen ligger helt och hållet som jag ser det i bristande respekt för kunden, genom att produkter som levereras ställs in med för vida toleranser. Risken är att varumärket urvattnas och uppstickarna tar marknadsandelar när Canonsystemets växlingsmöjligheter inbördes visar sig vara en myt.
 
JanOlofHärnström skrev:Jag antar att samma problem inte finns med Nikons modeller exempelvis.
Samma problem finns här och där även hos Nikon, men den stora skillnaden är att de (åtminstone i mina fall) utan att knota justerat detta utan kostnad, även då garanti inte funnits kvar. Kanske för att just kompatibilitet alltid varit viktig för Nikon, men i vilket fall som helst är det god kundvård.
 
Tack Roland! Du skriver precis det jag tycker. Nu har jag lite mer inspiration till att formulera mig i vidare kontakter med dem. Även Jörgens input angående Nikon är bra. Det svider nog lite när största konkurrenten hanterar saker bättre.
 
Har varit canonist sedan många år, förr analogt, nu digitalt. Har peppar peppar inte själv råkat ut för problemen. Har dock läst och hört om många som haft problem.

1. Kasst att man gör vilseledanse reklam.

2. Kasst att man inte fixar problemet utan kostnad.

3. Nikon verkar fatta galoppen...


/john
 
Tråkigt att du skall behöva uppleva Canons sämsta sida Martin.

Att erbjuda en sensorrengöring som ersättning är ju löjligt, det gör man ju gratis själv på 5 min :(

Det är när man läser sådana här trådar man blir glad att man valt Nikon, dom sätter verkligen kunden i första rummet.

Troligen har Canon blivit för stort och bryr sig därmed inte om kunderna på samma sätt som mindre företag gör, eller skall jag säga "måste göra".

Som Nikon ägare så känns det att man är med i en trevlig exklusiv familj, som Canon ägare är man bara en i mängden :)

kent.
 
Senast ändrad:
Hmm, jag börjar nästan se humor i det hela. Jag svarade Canon med en del av de argument och formuleringar jag fått hjälp med i denna tråden. Det senaste svaret från Canon är lite kryptiskt.

Jag skrev att jag kan fortfarande inte förstå hur Canon resonerar om detta är helt enligt de riktlinjer som finns. Det man i praktiken då säger är ju att produkter i deras system inte nödvändigtvis ska fungera tillsammans. Deras information om att alla EF-objektiv ska fungera till 30D låter då felaktig om det krävs en justering som kunden får betala för att det ska gälla.

Jag får då detta svar:

"Som jag skrev så är det enligt nuvarande riktlinjer men jag ska vara ärlig och säga att jag inte alltid håller med om alla riktlinjer.

Vi har framfört dina krav och även framfört vår önskan men i dagsläget ser det ut som det gör."

Ska man skratta eller gråta? Han håller med mig men kan inte göra nåt? I dagsläget "ser det ut som det gör"?

Betyder detta att han egentligen tycker att jag har rätt men vågar inte ersätta mig eftersom alla andra som har felfokus då skulle kunna kräva samma sak?

Ja jösses... egentligen borde jag väl bara ta checken på sensorrengöring (dyr sådan), svälja förtreten och gå vidare... nu börjar jag dock tycka att detta är lite intressant :)
 
Martin F skrev:
Jag får då detta svar:

"Som jag skrev så är det enligt nuvarande riktlinjer men jag ska vara ärlig och säga att jag inte alltid håller med om alla riktlinjer.

Vi har framfört dina krav och även framfört vår önskan men i dagsläget ser det ut som det gör."
Som kulturstrategen Percy Nilegård hade uttryckt det:
"Det är humor, det är humor, det är humor..."
 
Ha ha, jag visste väl att det var nåt som saknades och visst var det så. Ett Percy-citat är aldrig fel! :-D

Man kanske skulle försöka sig på en modifierad variant av Percys "Jag kallar konceptet Marketing by not asking any questions first. Vad har du för adress så jag kan skicka fakturan?"
 
Tror att jag släpper detta nu. Åtminstone tills jag får ny energi. Har skickat flera välformulerade (enligt mig) mail och på slutet håller han ju faktiskt med mig men de vägrar ändå att göra nåt. Känner inte att jag har fler argument nu. Kom gärna med tips, annars blir det en check på sensorrengöring (för drygt 700 spänn) för min del...
 
Zoso skrev:
...
Det är när man läser sådana här trådar man blir glad att man valt Nikon, dom sätter verkligen kunden i första rummet.
...

Jag har väntat på en blixt, SB-800, i snart tre månader så jag vet inte om jag skulle skriva under på detta direkt.

/Maverick
 
Det här är ju helt jävla otroligt!!!

När jag äntligen bestämt mig för att med en djup suck av uppgivenhet släppa hela grejen så väcker Canon liv i det hela igen. Hur då? Genom att ringa och säga att de ångrar sig? Nähä då... genom att skicka en påminnelse på en faktura!! Som jag ju för fasen betalade med VISA-kort i butik när jag hämtade grejerna.

Det står ju till och med på fakturan "Betaln.villkor: Cash on deliver".

Det här gör mig så jäkla arg! Är såå nära att ringa Sverker just nu ;-)
Tur att man tränar kampsport - ska till träningslokalen om 30 minuter, så jag får väl ge sandsäcken en extra omgång.
 
David vs Goliat

De kräver väl betalning för den där checken för sensor rengöring du fick :).

Men nu har du i alla fall mycket att kräva mer Goodwill för, så du borde få pengarna tillbaka tycker jag, eller varför inte en ny glugg från Photokina :)
 
Släpp inte detta !!

Martin F skrev:
Det här är ju helt jävla otroligt!!!

När jag äntligen bestämt mig för att med en djup suck av uppgivenhet släppa hela grejen så väcker Canon liv i det hela igen. Hur då? Genom att ringa och säga att de ångrar sig? Nähä då... genom att skicka en påminnelse på en faktura!! Som jag ju för fasen betalade med VISA-kort i butik när jag hämtade grejerna.

Det står ju till och med på fakturan "Betaln.villkor: Cash on deliver".

Det här gör mig så jäkla arg! Är såå nära att ringa Sverker just nu ;-)
Tur att man tränar kampsport - ska till träningslokalen om 30 minuter, så jag får väl ge sandsäcken en extra omgång.

Jag har hatt noe av samma problematik. En ny innköpt EF 50/1.4 med 60mm bakfokus på min 6 10 mnd. gamla EOS 20D.
Returnerade til min fotohandlare. Han fikk endel tjafs med Canon Mölndal; men sto på seg. Det tog drygt 3 weckor. Objektivet kom tilbaka, och var helt OK. Men en märkelig servicenota innhåll fölgande kryptiske melding.
Kontroll av objektiv: Inget fel hittades.
Åtgärd: Justering av AF
En ting är jag säker på; när jag byter hus nästa gång, skal jag ha Canons garanti för at mina (Canon) objektiv fungerar spot on på det nya huset. Tväkar dom att godta detta; så blir det ingen handel.
Min lokala fotohandlare håller helt med.
Phuuu; dagens upplättning!!
Erik J

Månne vi skal sätta sådanna krav allihop??
 
¨Jag köpte ett Sigma 18-125 till min 350d, det felfokuserade 4-7cm.
Ringde till Tura som säljer bla Sigma och frågade vad jag ska göra, tänkte att det här blir nog dyrt.
Dom fixade det på mindre än en vecka, kostade inget :)

Ibland har man lite flyt
 
Det är ju det som är lite roligt (eller sorgligt). Sigma verkar ge sina kunder bättre service än vad Canon gör med sina trots att man kör enbart originaldelar.

Jag hade släppt detta (men jag har ännu inte tagit emot värdechecken), men nu är det dags för rond två. Oh yeah! Bring it on!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.