Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Hej

Drar igång en liten tråd.
Vilket är ditt favorit objektiv som du har idag.

Mitt är Canon EF 50mm f/1,4 USM.
Kan användas till mycket. Natur, porträtt m.m.

1. Ljusstyrka, fota inomhus utan blixt
2. Snabbt
3. Lätt
4. Skarpt
 
Jag köpte ett 24-105 i tron om att jag skulle ge sluta bara fota 50mm med mitt 50mm 1,8 men icke...

50 mm ger sköna porträtt,
F1.8 slår bort bakgrunden och man slipper tänka så mycket på den
Funkar bra utan blixt
Skrämmer inte iväg vänner och övriga mål

Så jag håller med ovanstående, 50mm, fast i mitt fall det billigare EF 50mm 1,8
 
Carl Zeiss 28/2,8 för gatufoto, annars 50mm för både Contax och Nikon D70. Zoomarna samlar damm.
 
När frågan var uppe för några år sedan hade jag för min SLR-systemare Contax/Zeiss-Sonnaren 85mm som favorit. Nu när jag skaffat en mätsökarkamera har det blivit ytterligare en skapelse. Bland mina mellanformatare är det plastlinsen till mina Holgakameror 60mm/8 som blivit något av en favorit med sin bildmässigt vackra vignettering och sina speciella oskärpeegenskaper i kanterna, vilka kan utnyttjas för att skapa känsla i bilderna. Mycket svårt att efterlikna med diverse anordningar på "vanlig" optik eller med ps-arbete.
 
Zeiss Biogon 38 mm för mellanformat. Optiken sitter på SWC-kameran/903 men också på några Alpa-modeller. För mig blir foto blir inte bättre än så.
Us
 

Bilagor

  • swc.jpg
    swc.jpg
    8 KB · Visningar: 2,951
Har lite svårt att välja mellan 50/1,4 USM och 100/2,8 Macro. Använder båda ganska lika.
Måste jag välja ett av dom så blir det nog 100/2,8. Fantastiskt roligt objektiv.
 
Ser nu att det var Canon-objektiv det gällde. Men kanske Zeiss-Sonnaren och Noktonen kan användas på Canon EOS med olika adaptrar/adapterkombinationer? Holga 60mm kan dock säkert monteras på Canon med lite specialanordningar. Se i ungefär i mitten av sidan.
 
Re: Favorit objektiv

agge28 skrev:
Hej

Drar igång en liten tråd.
Vilket är ditt favorit objektiv som du har idag.

Mitt är Canon EF 50mm f/1,4 USM.
Kan användas till mycket. Natur, porträtt m.m.

1. Ljusstyrka, fota inomhus utan blixt
2. Snabbt
3. Lätt
4. Skarpt


Min favoritglugg under drygt 40 år har varit Summicron 35:an till min Leica!

Här min tidiga Summicron år 1962 ! :)
http://www.fotosidan.se/pools/view/73/536737.htm


Och här en senare modell 2005 ! :)
Å här ser man det häftiga handgreppet till M6:an också ! :)
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11461



Å gäller det Canon, så hade jag en 1,8/35:a Canon till Leican ett tag på 60-talet...
Nja, den hade litet kuddformig missteckning..
Det syns här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/293633.htm

Dörrkarmen böjer sig litet ute i bildkanten! :)
Men hyffsat skarp! :)
Så man skulle inte ha den till arkitektur-foto! ;)
 
Senast ändrad:
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 70-200mm f4L USM

Kan inte direkt välja nån av dom, dom fyller upp bra områden båda två, kanon gluggar!
 
Min 24-70/2,8 är favoriten just nu på min Eos 5D. Förväntar mig att min kommande EF 24/1,4 kommer att segla upp högt på topplistan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.