Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Själv älskar jag mitt 70-200/4L....gillar det klart bättre än mitt 17-40/4L som helhet...men det tror jag mest beror på att jag gillar tele rent generellt.

Hade jag haft råd med en 70-200/2.8L IS så hade det nog varit fulländat...men tills dess så känns mitt 70-200/4L underbart.
 
Efter som Ef-s 18-55 är det enda canon objektivet jag har och andra har uppgett andra fabrikat än canon säger jag Sigma 18-50,f/2,8 EX DC.
Mycket "Bang four The Buck".
 
Ok då. Mitt måste bli 70-200f/2.8is2. I inköp mitt dyraste objektiv, men sett till antal timmars fotonöje jag fått ut av det är det mitt billigaste med råge. Definitivt en favorit.
 
Trevlig tråd som definitivt förtjänar att dammas av.

Mitt favoritobjektiv är Samyang 85 mm f/1.4. Stor bländare, underbar bokeh, stort vred för fokusering och väldigt billigt. Helt klart mitt mest använda objektiv även om det inte har AF, fungerar bra både på fullformataren och crop-kamerahuset.
 
Två objektiv jag inte kan leva utan:

1. Canon EF 400mm 2.8 L is för fågel och djur bilder. Fantastiks skärpa även på F2.8

2. Canon EF 24-70 2.8 L som jag använder när jag fotar innebandy inhomhus. Får riktigt bra bilder i snabba situationer!
 
Även om de flesta bilderna tas med mitt 16-35/2.8L II så är nog favoriten mitt 70-300/4-5.6L
Tror att den blir än intressantare när jag går över till FF (Har en 60D idag)
 
Mitt favoritobjektiv är det som kan leverera ett bra resultat vid ett givet tillfälle. Nu senast i Afrika på safari togs 80% av alla bilder med Canon 100-400. Det spelar ingen roll om jag tycker att 85/1,2 är ett väldigt trevligt objektiv när det inte räcker till på långa vägar.
Så att ange favoritobjektiv utan att nämna till vad blir ett ganska onyanserat tyckande.
 
Mitt favoritobjektiv just nu är: Canon EF 100mm f 2.8 L IS.
Superskarpt och med fin bokeh....
Enda nackdelen är det lite plastiga känslan i det för att vara ett L-objektiv.
Mvh. Bengt H
 
85L II.

Skärpan, ljusstyrkan, bokeh.. Den skapar magiska bilder som ingen annan kan! Möjligtvis får den lite konkurrens av 135L, men jag föredrar 85mm!
 
Fastnade direkt för min nyinköpta Sigma 35/1,4 Så den sitter på för det mesta.
Annars är 135/2L en absolut favorit när den brännvidden behövs.

Kör 5D mk2
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.