Annons

Favoritobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Köpte förra året in ett Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM

Utan tvekan en överlägsen favorit! Inte mycket som slår en rundkrypning i trädgården på jakt efter småkryp! :)
 
Sigma EX 30/1.4 och när inte den funkar blir det Canon EF 100/2.8 macro, båda mycket skarpa ! Och sigman är otroligt ljusstark. Kompimenterar varandra väldigt bra.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Sigma EX 30/1.4 och när inte den funkar blir det Canon EF 100/2.8 macro, båda mycket skarpa ! Och sigman är otroligt ljusstark. Kompimenterar varandra väldigt bra.

/ Erik

Jag håller med dig. Synd bara att sigman inte fungerar på min nya kamera...
f/1.4 ger otroliga möjligheter i dåligt ljus. 100 macron är så bra att den borde ha en röd ring. Men då hade den varit dyrare och det är inte bra.

A
 
Favoritobjektiv.
Tokina 28-70 2,8 ATX Pro
Mycket gedigen stålklump som passar lika bra på analog som digitalkamera men med 1,5 ggr bränviddsförlängning på digitalkamera.


//Benny
 
Mitt favoritobjektiv finns tyvärr inte till min digitalkamera. Ett PC-Nikkor 18/2,8 skulle det vara annars. För film är favoriten i min ägo PC-Nikkor 35/2,8, fast egentligen skulle jag velat ha ett 28.
 
Re: Favorit objektiv

agge28 skrev:
Hej

Drar igång en liten tråd.
Vilket är ditt favorit objektiv som du har idag.

Mitt är Canon EF 50mm f/1,4 USM.
Kan användas till mycket. Natur, porträtt m.m.

1. Ljusstyrka, fota inomhus utan blixt
2. Snabbt
3. Lätt
4. Skarpt


Höll på att glömma en Canon-glugg som jag har som en litet favorit, och faktiskt kör på min M6:a till och från, Canons RF 1:2/35 mm.

Det är en liten kompakt glugg som kom 1962.
Efterföljaren till 1,8/35 mm.

1:2/35 mm är faktiskt litet kompaktare en just Summicronen.

Och ligger väldig nära Summicronen vad gäller skärpa!!
 
Mitt favorit-objektiv just nu är definitivt mitt macro-objektiv EF 100/2.8. Jag upphör inte att förundras över vilka trevliga bilder man kan skapa med det. Och att betrakta världen genom denna glugg ger en del andra perspektiv på både tillvaron och livet.

/Christer
 
Re: Re: Favorit objektiv

Benganbus skrev:
Höll på att glömma en Canon-glugg som jag har som en litet favorit, och faktiskt kör på min M6:a till och från, Canons RF 1:2/35 mm.

Det är en liten kompakt glugg som kom 1962.
Efterföljaren till 1,8/35 mm.

1:2/35 mm är faktiskt litet kompaktare en just Summicronen.

Och ligger väldig nära Summicronen vad gäller skärpa!!
 

Bilagor

  • canon2.jpg
    canon2.jpg
    49.1 KB · Visningar: 887
Min favorit just nu är CZ Makro-Planar 60mm f2.8 Macro. Ger fantastiskt skarpa bilder och känns som om jag skulle kunna slå in en spik med...... Hmmm kanske ska testa :p
 
Zeiss Distagon T* 35/2.8 på Canon 350D med adapter. Ett otroligt bra objektiv, nästan skrattretande skarpt över hela bilden. Önskar såklart att det var 1.4 istället, men man får vad man har råd med, eller hur det nu var...
 
pgmj skrev:
Zeiss Distagon T* 35/2.8 på Canon 350D med adapter. Ett otroligt bra objektiv, nästan skrattretande skarpt över hela bilden. Önskar såklart att det var 1.4 istället, men man får vad man har råd med, eller hur det nu var...


Det här e ett känsligt ämne Magnus...! ;)

Att "gamla" Zeiss/Leitz gluggar slår dagens "spetz-digital-gluggar"!

Du är inte ensam om att ha upptäckt detta "fenomen"! :)
 
hade jag haft canon 500/4 L IS så vet jag
att de hade varit de:))

men favoriten i min ägo nu är sigma 300/2,8 HSM
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.