Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Favoriten är nog mitt EF 17-40 f/4 L, men roligast är nog min Lensbaby Composer Pro med Edge 80 eller Sweet 35 optik.
 
Hej

Drar igång en liten tråd.
Vilket är ditt favorit objektiv som du har idag.

Mitt är Canon EF 50mm f/1,4 USM.
Kan användas till mycket. Natur, porträtt m.m.

1. Ljusstyrka, fota inomhus utan blixt
2. Snabbt
3. Lätt
4. Skarpt

Minolta AF 50 mm f1,7
Suverän i den klassiska Minolta serien, går också fint med Sony Alpha modellerna.
 
Det som används överlägset mest är 24-105 F4 IS. Riktigt bra allround objektiv både när jag körde crop och nu FF. Roligast och det som får pulsen att stiga lite varje gång det skruvas på är 70-200 2,8 ISII.
 
Det som används överlägset mest är 24-105 F4 IS. Riktigt bra allround objektiv både när jag körde crop och nu FF. Roligast och det som får pulsen att stiga lite varje gång det skruvas på är 70-200 2,8 ISII.

Jag räknar med att köra hårdast med 400/2.8 IS närmsta tiden. Jag räknar även med att pulsen kommer att stiga av det. Det är bra. Jag behöver all träning jag kan få.
 
Skrev tidigare Nikon 28 1,8 af-s, men får nog ändra mig då den nu är såld. Så poppis var den tydligen inte. 70-200 2,8 af-s VR II får nog klassas som nya favoriten. Har dessutom börjat använda den en del inomhus trots sin storlek. VR gör den användbar inne som ute. Riktigt nice glugg som är skarp och väldigt användbar.
 
På Canon (tråden ligger ju i Canonforumet), är nog 135/2L min favorit (av de objektiv jag testat). Mest användbart (på småbildsformat, FF, FX eller vad ni nu vill kalla det) skulle jag säga är 24-70/2,8 oavsett om det står Sony, Canon eller Nikon på kameran.

Kanske läge att starta motsvarande diskussion för andra kameror i respektive forum?

/afe (som yttrar sig som vanlig medlem eftersom tråden inte visat några tendenser att spåra ur fullständigt) :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.