Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Favoritobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Benganbus skrev:
Det här e ett känsligt ämne Magnus...! ;)

Att "gamla" Zeiss/Leitz gluggar slår dagens "spetz-digital-gluggar"!

Du är inte ensam om att ha upptäckt detta "fenomen"! :)
Om det bara varit detta faktum......men jag har upptäckt att det är långt långt mycket mera än så.
Jag ids inte ta upp diskussionerna som skulle bli men jag kan säga så här: Håll hårt i de analoga prylarna av vedertaget god kvalité!
Us
 
Sonnaren skrev:
Om det bara varit detta faktum......men jag har upptäckt att det är långt långt mycket mera än så.
Jag ids inte ta upp diskussionerna som skulle bli men jag kan säga så här: Håll hårt i de analoga prylarna av vedertaget god kvalité!
Us


Rådet va, "Håll hårt i de gamle"!! Jäpp!!

/B

Blir litet sur på det här digitala! ;) ;) ;)

Jag råkar samla på litet äldre gluggar.
Bla Zeiss.

Och sista halvåret har priserna börjat gå upp!!

Och det är inte för att det kommit fler samlare!

Utan ni kan nog gissa!! ;)

Det är tröttsamt att se hur en "gammal" Zeiss Flektogonen MC i M42 1:2,8/20 mm har fördubblats i begagnat-pris sista året!!!
 
Tycker att det omöjligt att välja vilket objektiv som är min favorit. Det beror mycket på tillfället. Två gluggar som tillsammans klarar det mesta, presterar toppresultat och känns helt underbara är EF 24-70 2.8L och EF 70-200 4.0L. En riktig FULLTRÄFF var det med köpet av 24-70 som inte så många andra verkar välja.

Lägger till att dom används på fullformatssensor. Det blir ju andra brännvidder annars.

//mats
 
18-70 som sitter på min D70. Fint omfång och även om inte bländaren är den den bästa så hänger brännviddsomfånget alltid med.
Har nu beställt en 18-200 VR vilken jag hoppas (och läst) ska hålla samma kvalite och ersätta 18-70

För mig är det viktigt att objektivet sitter på kameran när när motivet dyker och inte är nerpackat i kameraväskan.
 
Av de objektiv jag nu har är nog 135/2L "bäst", men jag använder 100/2,8 Macro mest :)
 
Måste nog säga mitt 50 1.8 trots att jag inte gillar bränvidden. (På en dslr). Hade gärna sett att det var 30 1.8. Eller 25.
 
Har lite svårt att välja men antingen Sigma 30mm/1.4 (praktisk brännvidd, skarpt och ljusstarkt) eller så mitt Canon 60mm/2.8 macro, också väldigt allround faktiskt både till porträtt o macro.
 
Min nya Sigma 14/2.8.

Väldigt skarp, bra färgåtergivning och bra ljustyrka, väldigt bra då man kan få kort skärpedjup ändå fast det är så stor vidvinkel.

/V
 
Mest använda är nog mitt 17-40/4L men favoriten är nog mitt 85/1.8. Underbar glugg som funkar både till porträtt och sport.
 
Har bara tre objektiv och har svårt att rangordna dem eftersom de är bra till olika typer av fotografering. Kan väl säga att alla tre är favoriter bland de objektiv jag haft (inte så konstigt eftersom jag bytt upp mig från billigare modeller). Men om jag tvunget ska välja ett får det bli mitt EF 50/1,4 för skärpan och möjligheterna att fota i klent ljus,
 
Måste ändra mig nu. Köpte ett begagnat sigma 30 1.4 och det trillade in direkt som favoritobjektiv. Precis vad jag har saknat. Använde i princip enbart 50 1.7 innan jag köpte digitalkamerea och detta blir ju nästan samma grej.
 
Svårt som attan men det får bli 135/2. Denna glugg är precis lika fantastisk som det sägs så finns behovet och pengarna, köp!!

//Ronney
 
Lasse

24-105/4 L IS. Allround är verkligen ett understatement. Gluggen funkar i alla lägen och samtidigt riktigt skarpt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.