Annons

f/2,8 på fullframe = f/1,4 på APS med samma bildustsnitt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo då!

Så om jag fotar samma objekt på samma avstånd och bländare, men med två olika brännvidder så får jag INTE samma skärpedjup på "telebilden" som jag får vid detaljförstoring av "vidvinkelbilden"?

Jo då det är klart du får! Allt hänger ihop. Vid detaljförstoringen får du ju samma utsnitt och därigenom samma avbildningsskala! Däremot ser alltid det som är ur fokus suddigare ut på en telebild jämfört med en bild i samma avbildningsskala med vidvinkel. Detta beror på att telebilden pga av perspektivskillnaden (som beror på fotoavståndet) har med en mindre del av bakgrunden som s.a.s ska projiceras på samma bildyta! Jag brukar förklara det som att en mindre bakgrundsyta ska avbildas och "smetas ut" på samma yta - då blir ju självklart det som är ur fokus (bakgrunden oftast) suddigare. Detta har gjort att myten om teleobjektivets kortare skärpedjup har frodats.

Nej, du måste först bestämma vad du tycker är skarpt. Dvs definiera oskärpepunktens storlek. Oskärpepunkten på en 12mp fullformatare är större än på en 12 mp cropkamera.

Nej vad då?

Jag brukar inte bry mig om oskärpepunkten (ännu ett fult ord). I stället tar jag en provbild och ser om skärpedjupet är till belåtenhet.

Mina 25 öre:
Ett objektiv skapar en bildcirkel på ett visst avstånd bakom bakom bakre linsen. Denna bildcirkel är alltid likadan, oavsett vad som finns där bakom. Detta innebär att den bild som projiceras på en sensor alltid kommer att ha samma skärpedjup, avbildningsskala m.m. vid en given bländare och vid ett givet avstånd. DÄREMOT: på en mindre sensor (ex. APS-C) kommer de yttre delarna av bildcirkeln inte att registreras, det kan jämföras med en beskärning av bilden. M.a.o, på sensorn är skärpedjupet exakt det samma oavsett sensorstorlek.

Slutsats: Fenomenet med upplevt differentierat skärpedjup uppkommer först vid den förstoring av bilderna som sedan görs och där bilden från en APS-C förstoras mer. Väljer vi olika förstoringsgrad så att objektet får samma fysiska storlek på den slutliga bilden (säg 10 x 10 cm) kommer även skärpedjupet att bli detsamma.

Hur ser ni på detta resonemanget?

/Arne

Hur ser ni på detta resonemanget?
Nja, då skulle ju skärpedjupet upplevas som kortare med en mindre sensor, eftersom man förstorar oskärpecirkeln mer. Haken är fortfarande att du resonerar utefter att använda samma objektiv, vilket man i praktiken inte gör när man vill ha samma utsnitt.

Skillnaden i skärpedjup mellan sensorformaten beror på att man behöver en längre brännvidd för att få samma utsnitt på en större sensor. Och om man då vill behålla samma bländarvärde så måste bländaröppningen vara större, vilket ger en större oskärpecirkel.

Bländarvärdet är ett bråktal som talar om hur stor öppningen är i förhållande till brännvidden. Den är alltså större ju längre brännvidden är, vid till exempel f/2,8. Det betyder ju nämligen "brännvidden genom 2,8".
Att hålla bländarvärdet konstant betyder alltså egentligen bara att vi får samma mängd ljus per ytenhet, vilket är irrelevant i det här fallet.

Opps!

Nej! Avbildningsskalan ändras inte av att du förstorar bilden i efterhand. Avbildningsskalan är hur stort objektet avbildas på sensorn eller filmen.

Självklart inte! Vet inte hur jag tänkte! Får skylla på ölen och dess inverkan på läsförståelsen och logiken! Men jag tycker att min enkla förklaring ang. teleobjektivets upplevelse av oskärpa på bakgrunden ändå var relativt nykter! God Jul till er alla!!!

Nja, då skulle ju skärpedjupet upplevas som kortare med en mindre sensor, eftersom man förstorar oskärpecirkeln mer. Haken är fortfarande att du resonerar utefter att använda samma objektiv, vilket man i praktiken inte gör när man vill ha samma utsnitt.

Skillnaden i skärpedjup mellan sensorformaten beror på att man behöver en längre brännvidd för att få samma utsnitt på en större sensor. Och om man då vill behålla samma bländarvärde så måste bländaröppningen vara större, vilket ger en större oskärpecirkel.

Bländarvärdet är ett bråktal som talar om hur stor öppningen är i förhållande till brännvidden. Den är alltså större ju längre brännvidden är, vid till exempel f/2,8. Det betyder ju nämligen "brännvidden genom 2,8".
Att hålla bländarvärdet konstant betyder alltså egentligen bara att vi får samma mängd ljus per ytenhet, vilket är irrelevant i det här fallet.

Jag är med i ditt resonemang och precis som du skriver har vi olika utgångspunkter i resonemanget.

Jag menar att det utsnitt av bildcirkeln som registreras på en APS-C är exakt detsamma som motsvarande del av bilden som registreras på en "FF-sensor". Att sedan de yttre delarna av FF-bilden inte syns på en APS-C är ju en annan sak. Därför menar jag att skillnaden i det upplevda skärpedjupet inte uppstår förrän i den följande processen.

Precis som du skriver utgår jag alltså från samma glugg, avstånd och bländravärde.

Men skall jag från början ha exakt samma utsnitt registrerat direkt på sensorn är det ju helt rätt som du skriver.
/Arne

Så om jag fotar samma objekt på samma avstånd och bländare, men med två olika brännvidder så får jag INTE samma skärpedjup på "telebilden" som jag får vid detaljförstoring av "vidvinkelbilden"?

Tonyeagle: Jo då det är klart du får! Allt hänger ihop. Vid detaljförstoringen får du ju samma utsnitt och därigenom samma avbildningsskala!

Makten: Nej! Avbildningsskalan ändras inte av att du förstorar bilden i efterhand. Avbildningsskalan är hur stort objektet avbildas på sensorn eller filmen.

Petsan: Nä, idén med en detaljförstoring är ju just att ändra utsnittet. MEN avbildningsskala är ju rent matematiskt storleksförhållandet mellan verklig och projicerad bild. Väljer jag att göra en detaljförstoring av en bild så ändrar jag utsnittet av bilden och det avbildade objektet i lika stor grad. Alltså oförändrad avbildningsskala. Instämmer att uttrycket inbjuder till förvirring. Föredrar att man diskuterar de FAKTISKA faktorer som påverkar: bländare, avstånd och brännvidd. På detta vis borde man kunna koka ihop det hela till något som endast behandlar längder och ytor (då både bländarvärde och brännvidden till syvene och sist är en fråga om förhållandet mellan längder och ytor)...

Självklart inte! Vet inte hur jag tänkte! Får skylla på ölen och dess inverkan på läsförståelsen och logiken! Men jag tycker att min enkla förklaring ang. teleobjektivets upplevelse av oskärpa på bakgrunden ändå var relativt nykter! God Jul till er alla!!!

Då är vi alla överrens, då? Din lilla tele-parallell ska jag kanske ta till mig vid tillfälle, men just nu ska jag ta julledigt. Vad det relativa avståndet mellan motiv och bakgrund gör för att ge en behaglig oskärpa, samt hur teleobjektiv avbildar mkt små utsnitt av bakgrunden (och därmed en mer abstrakt, mindre plottrig oskärpa) hör egentligen inte till diskussionen, som ju redan har kantrat lite från den ursprungliga frågan....

God jul alla!

/Peter

Senast ändrad:
På den gamla goda tiden fick vi lära oss att skärpedjupet, som är subjektivt, avgörs av tre faktorer.

Vi fick också lära oss en tumregel som sade att 1/3 av Sd ligger framför fokuspunkten och 2/3 bakom. Om skärpedjupet är 9 cm och avståndet ställt på två meter så sträcker sig SD från 197-206 cm. UNGEFÄR!!!

Då fick också lära att skärpedjupet är ett optiskt fenomen som inte bryr sig om hur stort negativ (och numer också sensor) som det registreras på.

Tex. 50 mm bländare 2,8 tre meter ger samma SD oavsett om kameran är fullformat eller APS.
Avbildningsskalan (fult ord) blir annorlunda men inte SD.

De tre faktorerna som bestämmer skärpedjupet var:
1. Bländaren
2. Brännvidden
3. Avståndet.

Fast vad jag förstått så ingår också circle of confusion, vilket varierar beroende på sensorn.

Jag menar att det utsnitt av bildcirkeln som registreras på en APS-C är exakt detsamma som motsvarande del av bilden som registreras på en "FF-sensor". Att sedan de yttre delarna av FF-bilden inte syns på en APS-C är ju en annan sak. Därför menar jag att skillnaden i det upplevda skärpedjupet inte uppstår förrän i den följande processen.

Precis som du skriver utgår jag alltså från samma glugg, avstånd och bländravärde.

Men skall jag från början ha exakt samma utsnitt registrerat direkt på sensorn är det ju helt rätt som du skriver.
/Arne

Just! Fast jag tror inte att APS-C-bilden och FF-bilden kommer att få någon skillnad i skärpedjup ens vid olika uppförstoring. Däremot kan man förståss uppleva att oskärpan blir mer påtaglig vid större uppförstoringar (alla som förstorat upp en bild där fokusplanet är lite fel vet vad jag menar...) Så länge man avbildar med samma brännvidd, bländare och på samma avstånd får man samma skärpedjup oavsett sensor. Det "sköna skärpesläppet" med mellanformatare är alltså en fråga om fotograferingsavstånd.

What you think?

/Peter

Fast vad jag förstått så ingår också circle of confusion, vilket varierar beroende på sensorn.

Por que? Detta fenomen är ju rent optiskt och borde väl inte ha ett skvatt med sensorstorlek att göra. Fenomenet kan ju åstadkommas med två pappskivor och förändras inte för att jag håller en större eller mindre pappskiva bakom.

/Peter

Edit: Dvs oskärpecirkeln är den grad av oskärpa vi tolererar. Vi "väljer" denna, avsett sensorstorlek. Sen finns det säkert ett antal fixa värden som kan användas som standard vid olika sensorstorlekar. Historiskt så kan man ju tänka sig att ett litet negativ från en småbildskamera krävde större uppförstoring än ett negativ från en 6x6-kamera. D.S.

Senast ändrad:
Det "sköna skärpesläppet" med mellanformatare är alltså en fråga om fotograferingsavstånd.
Nä, det beror snarare på att eftersom formatet är så stort, så behöver objektiven inte vara så ljusstarka för att erhålla kort skärpedjup. Och då kan objektiven göras mycket skarpare vid full bländaröppning. Man får inte kortare skärpedjup med ett 80/2,8 på mellanformat än med 50/1,4 på småbild, men skärpan och oskärpan är så mycket bättre att det motsvarar att blända ner 50:an, vilket inte längre hade gett lika kort skärpedjup.

Fast den påverkar inte skärpedjupet, men väl den almänna förvirringen.

Till Petsan, det verkar som du kommit till samma slutsats som jag och du formulerade dig snyggt och med lättförståeligt språk.

Just! Fast jag tror inte att APS-C-bilden och FF-bilden kommer att få någon skillnad i skärpedjup ens vid olika uppförstoring. Däremot kan man förståss uppleva att oskärpan blir mer påtaglig vid större uppförstoringar (alla som förstorat upp en bild där fokusplanet är lite fel vet vad jag menar...) Så länge man avbildar med samma brännvidd, bländare och på samma avstånd får man samma skärpedjup oavsett sensor. Det "sköna skärpesläppet" med mellanformatare är alltså en fråga om fotograferingsavstånd.

What you think?

/Peter

Ja! Vitsen med stor sensor/negativ är ju att man kan använda längre brännvidder och ändå få med mer på bilden, varför man kan gå närmare och får då kortare skärpedjup. Och skönare släpp.
Se tidigare inlägg om faktorer som styr skärpedjup.

Nej vad då?

Jag brukar inte bry mig om oskärpepunkten (ännu ett fult ord). I stället tar jag en provbild och ser om skärpedjupet är till belåtenhet.

Du gör precis det du säger inte bry dig om.

Om du tittar på den färdiga bilden har man nämligen omedvetet automatiskt en känsla för om det är skarpt eller suddigt, baserat på ögonmått.

Senast ändrad:
Nej, du måste först bestämma vad du tycker är skarpt. Dvs definiera oskärpepunktens storlek. Oskärpepunkten på en 12mp fullformatare är större än på en 12 mp cropkamera.

Trams för dom flesta. När du ändå är igång och ska du inte lägga till att det i sin tur beror på hur stor bild du tänker göra och hur långt ifrån den du tänker stå? Och vilken ljussättning du ska ha i den lokal bilden ska betittas? Och hur bra ser egentligen de olika individerna som ska titta på bilden? För att nämna något. Alla OERHÖRT CENTRALA faktorer för den lille okunnige fotografen som har mage att vilja ta ett fotografi med fåfängt konstnärliga ambitioner.

Reallife så är det hornavans faktorer som inte bara är grundläggande utan också de användbara faktorerna.

What you think?

/Peter
Jo, jag håller i princip med dig. För mig är det en ganska subjektiv bedömning, även om det ju faktiskt finns standarder för hur man räknar ut oskärpecirklar o.s.v. Under de förutsättningar du anger vad avser avstånd, bländare, brännvidd så är det min bestämda uppfattning att det är förstoringsgrad och betraktningsavstånd som är avgörande för var vi upplever att oskärpan börjar. Även vår individuella synskärpa spelar in.

Men...det är då viktigt att komma ihåg att vi pga de olika sensorformaten kommer att få olika utsnitt, precis som Martin resonerar. Och det är kanske det som är det praktiskt sett mest riktiga resonemanget. Vårt resonemang blir ju mer av teoretisk natur...

Ang mellanformat är jag för dåligt insatt så där överlåter jag svaret till andra.

/Arne

Trams för dom flesta. När du ändå är igång och ska du inte lägga till att det i sin tur beror på hur stor bild du tänker göra och hur långt ifrån den du tänker stå? Och vilken ljussättning du ska ha i den lokal bilden ska betittas? Och hur bra ser egentligen de olika individerna som ska titta på bilden? För att nämna något. Alla OERHÖRT CENTRALA faktorer för den lille okunnige fotografen som har mage att vilja ta ett fotografi med fåfängt konstnärliga ambitioner.

Reallife så är det hornavans faktorer som inte bara är grundläggande utan också de användbara faktorerna.

Om du inte kan bestämma när något är skarpt eller inte, dvs definiera oskärpepunktens storlek, blir det förstås omöjligt att bestämma skärpedjupet.

Okej, men om jag vill ha samma djupkänsla o korta skärpedjup som finns i 6x7-negativ tagna med en Pentax 67 och ett 105mm/2.5 vidöppet.. Vilket objektiv ska jag välja då till en 24x36 sensor??

För att efterlikna så mycket som möjligt dvs.. :) Måste inte bli exakt.

Okej, men om jag vill ha samma djupkänsla o korta skärpedjup som finns i 6x7-negativ tagna med en Pentax 67 och ett 105mm/2.5 vidöppet.. Vilket objektiv ska jag välja då till en 24x36 sensor??

För att efterlikna så mycket som möjligt dvs.. :) Måste inte bli exakt.

50 mm f/1,4 tex!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar