fotobollfoto
Aktiv medlem
Om vi bortser från ordböcker ett tag så finns det ju även "digital zoom" på vissa kameror. Vilket egentligen är att beskära redan på sensorn och sedan visa upp i större (fullt) format.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Om vi bortser från ordböcker ett tag så finns det ju även "digital zoom" på vissa kameror. Vilket egentligen är att beskära redan på sensorn och sedan visa upp i större (fullt) format.
Det är ju det jag säger. Att zooma är att förstora/förminska utan att t ex ändra perspektiv. Flyttar du dig ändrar du perspektiv och zoomar alltså inte.Fast tittar du på definitionen för zooma är det att förstora och förminska. Gör du det med fötterna ändrar sig även perspektivet, gör du det med ett zoomobjektiv gör det inte det.
Enligt svensk ordbok var definition endast att ändra storlek på föremålet och det tror jag är gemene mans uppfattning av det eftersom man hör begreppet zooma med fötterna rätt ofta.Det är ju det jag säger. Att zooma är att förstora/förminska utan att t ex ändra perspektiv. Flyttar du dig ändrar du perspektiv och zoomar alltså inte.
Jag antar att det är så de har gjort på exempelbilden.
1.5x för Nikon (och Sony tror jag)
1.6x för Canon
Canons APS-C är lite mindre än Nikons DX
I fotografiska sammanhang menas med ett zoomobjektiv ett objektiv som man kan ändra brännvidd på. Ska man vara extra noga så ska objektivet även vara parfokalt för att kvalificera som zoomobjektiv.Enligt svensk ordbok var definition endast att ändra storlek på föremålet och det tror jag är gemene mans uppfattning av det eftersom man hör begreppet zooma med fötterna rätt ofta.
Det är även såvitt jag vet.Vad jag vet så är det bara Canon.
Den största fördelen torde vara kommersiell för Canon. Några yen sparar man antagligen på att göra en lite mindre sensor än konkurrenterna. Skillnaden är så liten att kunderna knappast klagar.Om man ska hitta en liten fördel med det när det gäller frågan om justering av bländartal så är 1,6x nära 1 1/3 bländarsteg. Medan 1,5 hamnar mellan 1 och 1 1/3.
Vad jag vet så är det bara Canon. Om man ska hitta en liten fördel med det när det gäller frågan om justering av bländartal så är 1,6x nära 1 1/3 bländarsteg. Medan 1,5 hamnar mellan 1 och 1 1/3.
Nja, mellan bländare 1 och 1,6 är det ca 1 1/3 steg.Som jag ser det ger en "cropfaktor" på 1,6 gånger en skenbar minskning av bländaren på 0,6 steg dvs nästan 2/3 steg, och "cropfaktor" 1,5 gånger hamnar mellan 1/3 steg och 2/3 stegs skenbar minskning av bländaren.
Ekvivalent bildvinkel och bländartal i all ära, men vi får inte glömma att bokehn och dess karaktär spelar stor roll för bilden. Två olika objektiv med samma brännvidd och bländare kan ge väldigt olika resultat.
Till exempel är bokehn hos mitt Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD synbart lugnare och harmoniskare än hos det Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8D, som jag hade innan och som jag upplevde hade orolig bokeh.
Olika typer av bokeh
Nu ska vi grotta ner oss i olika typer av bokeh. Virvelbokeh, stjärnbokeh, ninjabokeh, bubbelbokeh, såpbubbelbokeh, lökringsbokeh, diamantboke och kattögonbokeh. Ordet bokeh kommer från japanska och används för att beskriva oskärpan i en bild. Om man ska vara korrekt så uttalas Bokeh som bokke...www.cyberphoto.se
Så här räknar man ut ekvivalens enligt Nikon.
What is crop factor and how do I calculate it? DX and FX explained
How does sensor sizes affect me? Everything you need to knowwww.nikon.co.uk
Som jag tidigare skrivit använder jag mig inte utav diagonalen när jag räknar ut ekvivalens utan kortsidan, men resultatet blir detsamma. Dessutom vill jag, om det ska vara någon mening att räkna ut ekvivalens, veta exakt storlek på de olika sensorerna. Till exempel är sensorn hos Nikon D750 24x35,9 mm, hos Nikon D850 23,9x35,9 och hos Canon EOS R5 24x36 mm och alla är de så kallade FF.
Det är nog en lite förvanskad definition. I fotografiska sammanhang menas med ett zoomobjektiv ett objektiv som man kan ändra brännvidd på. Ska man vara extra noga så ska objektivet även vara parfokalt för att kvalificera som zoomobjektiv.
Det första kommersiellt lyckade zoomobjektivet för småbild var Voigtländer Zoomar.
Zoomar lens - Wikipedia
en.wikipedia.org
Det är även såvitt jag vet.
Den största fördelen torde vara kommersiell för Canon. Några yen sparar man antagligen på att göra en lite mindre sensor än konkurrenterna. Skillnaden är så liten att kunderna knappast klagar.
Ja men man släppte den där nästan fullstora APS-H sensorn ( hette den så ). den gav Crop 1,3, var man rädd att tappa kunder då konkurrenterna hade något större sensor, men tusan vet om inte Canon hade räknat på lite extra vinster med 1,3 sensorn, Canon sålde ju något enormt mycket kameror under glans åren.