Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup FF vs APSc

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vi bortser från ordböcker ett tag så finns det ju även "digital zoom" på vissa kameror. Vilket egentligen är att beskära redan på sensorn och sedan visa upp i större (fullt) format.

Om vi bortser från ordböcker ett tag så finns det ju även "digital zoom" på vissa kameror. Vilket egentligen är att beskära redan på sensorn och sedan visa upp i större (fullt) format.

Du beskrev det hur bra som helst i inlägg nr 37. Går ju att ventilera detta ur alla möjliga vinklar beroende på vad man vill uppnå med bilden. Det har varit så vanligt med tex 16x50 objektiv sedan hedenhös nästan.

Fast tittar du på definitionen för zooma är det att förstora och förminska. Gör du det med fötterna ändrar sig även perspektivet, gör du det med ett zoomobjektiv gör det inte det.
Det är ju det jag säger. Att zooma är att förstora/förminska utan att t ex ändra perspektiv. Flyttar du dig ändrar du perspektiv och zoomar alltså inte.

Det är ju det jag säger. Att zooma är att förstora/förminska utan att t ex ändra perspektiv. Flyttar du dig ändrar du perspektiv och zoomar alltså inte.
Enligt svensk ordbok var definition endast att ändra storlek på föremålet och det tror jag är gemene mans uppfattning av det eftersom man hör begreppet zooma med fötterna rätt ofta.

Att perspektivet ändrar sig när man zoomar med fötterna är jag helt på det klara med.

Vilket var det jag skrev i inlägg 28 när Erland började, att i detta fallet är avståndet konstant, dvs ingen zoom med fötterna.

Vad jag vet så är det bara Canon. Om man ska hitta en liten fördel med det när det gäller frågan om justering av bländartal så är 1,6x nära 1 1/3 bländarsteg. Medan 1,5 hamnar mellan 1 och 1 1/3.

Ekvivalent bildvinkel och bländartal i all ära, men vi får inte glömma att bokehn och dess karaktär spelar stor roll för bilden. Två olika objektiv med samma brännvidd och bländare kan ge väldigt olika resultat.

Till exempel är bokehn hos mitt Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD synbart lugnare och harmoniskare än hos det Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8D, som jag hade innan och som jag upplevde hade orolig bokeh.

Så här räknar man ut ekvivalens enligt Nikon.

Som jag tidigare skrivit använder jag mig inte utav diagonalen när jag räknar ut ekvivalens utan kortsidan, men resultatet blir detsamma. Dessutom vill jag, om det ska vara någon mening att räkna ut ekvivalens, veta exakt storlek på de olika sensorerna. Till exempel är sensorn hos Nikon D750 24x35,9 mm, hos Nikon D850 23,9x35,9 och hos Canon EOS R5 24x36 mm och alla är de så kallade FF.

Enligt svensk ordbok var definition endast att ändra storlek på föremålet och det tror jag är gemene mans uppfattning av det eftersom man hör begreppet zooma med fötterna rätt ofta.
I fotografiska sammanhang menas med ett zoomobjektiv ett objektiv som man kan ändra brännvidd på. Ska man vara extra noga så ska objektivet även vara parfokalt för att kvalificera som zoomobjektiv.

Det första kommersiellt lyckade zoomobjektivet för småbild var Voigtländer Zoomar.
en.wikipedia.org

Senast ändrad:
Vad jag vet så är det bara Canon.
Det är även såvitt jag vet.
Om man ska hitta en liten fördel med det när det gäller frågan om justering av bländartal så är 1,6x nära 1 1/3 bländarsteg. Medan 1,5 hamnar mellan 1 och 1 1/3.
Den största fördelen torde vara kommersiell för Canon. Några yen sparar man antagligen på att göra en lite mindre sensor än konkurrenterna. Skillnaden är så liten att kunderna knappast klagar.

Som jag ser det ger en "cropfaktor" på 1,6 gånger en skenbar minskning av bländaren på 0,6 steg dvs nästan 2/3 steg, och "cropfaktor" 1,5 gånger hamnar mellan 1/3 steg och 2/3 stegs skenbar minskning av bländaren.

Ekvivalent bildvinkel och bländartal i all ära, men vi får inte glömma att bokehn och dess karaktär spelar stor roll för bilden. Två olika objektiv med samma brännvidd och bländare kan ge väldigt olika resultat.

Till exempel är bokehn hos mitt Tamron SP 85mm F/1.8 Di VC USD synbart lugnare och harmoniskare än hos det Nikon AF Nikkor 85mm f/1.8D, som jag hade innan och som jag upplevde hade orolig bokeh.

Så här räknar man ut ekvivalens enligt Nikon.

Som jag tidigare skrivit använder jag mig inte utav diagonalen när jag räknar ut ekvivalens utan kortsidan, men resultatet blir detsamma. Dessutom vill jag, om det ska vara någon mening att räkna ut ekvivalens, veta exakt storlek på de olika sensorerna. Till exempel är sensorn hos Nikon D750 24x35,9 mm, hos Nikon D850 23,9x35,9 och hos Canon EOS R5 24x36 mm och alla är de så kallade FF.

Vilken avgörande betydelse har dessa uträkningar i din egen fotograferings miljö. ja som i hela mitt liv huserat i Division 3-4 om man kan hitta en liknelse mot Elit-fotografer kontra amatörer har jag bara multiplicerat om det nu varit tex en RX100 som jag haft sedan 2012 då den sensorn kallades för 1 tums, och då skulle ge Crop 2,7, men det var ju bara i huvudet liksom, man fotograferade det som kameran mäktade med inte mycket mera att göra.

Det är nog en lite förvanskad definition. I fotografiska sammanhang menas med ett zoomobjektiv ett objektiv som man kan ändra brännvidd på. Ska man vara extra noga så ska objektivet även vara parfokalt för att kvalificera som zoomobjektiv.

Det första kommersiellt lyckade zoomobjektivet för småbild var Voigtländer Zoomar.

Ja det kanske inte sitter i skallen att man förminskar när man tar en landskaps bild med tanke på en storslagen naturbild över Sarek. Bra länk för övrigt trevligt att läsa sådana.

Det är även såvitt jag vet.

Den största fördelen torde vara kommersiell för Canon. Några yen sparar man antagligen på att göra en lite mindre sensor än konkurrenterna. Skillnaden är så liten att kunderna knappast klagar.

Ja men man släppte den där nästan fullstora APS-H sensorn ( hette den så ). den gav Crop 1,3, var man rädd att tappa kunder då konkurrenterna hade något större sensor, men tusan vet om inte Canon hade räknat på lite extra vinster med 1,3 sensorn, Canon sålde ju något enormt mycket kameror under glans åren.

Ja men man släppte den där nästan fullstora APS-H sensorn ( hette den så ). den gav Crop 1,3, var man rädd att tappa kunder då konkurrenterna hade något större sensor, men tusan vet om inte Canon hade räknat på lite extra vinster med 1,3 sensorn, Canon sålde ju något enormt mycket kameror under glans åren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar