pellepiano
Aktiv medlem
Om jag använder bländare 2.8 på en fullframekamera, vad behöver jag för bländare på en APS kamera för att få samma korta skärpedjup ( med samma bildutsnitt )?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
*Kvar finns alltså avstånd till motiv. Alla som fotograferat close-up eller makro vet ju att avståndet styr skärpedjupet.
Ett steg är samma som dubbla mängden ljus, vilket alltså kräver dubbla (eller halva) sensorytan. Detta får man med en beskärningsfaktor på 1,41 eftersom 1,41^2 = 2. 1,41 är alltså roten ur två.Är det verkligen så? Jag trodde att för Nikon t.ex. så var det ett stopp mindre, dvs f2.8 vs f2. Har sett en formel för det hela någonstans, men hittar inte den just nu.
Om man använder samma objektiv, ja. Men det gör man inte om man vill ha samma utsnitt. Man måste välja en längre brännvidd på FF-kameran, och därmed blir f/1,8 ett större hål eftersom f är brännvidden. Avbildningsskalan blir helt enkelt större vid samma utsnitt.Visst borde man få samma skärpedjup på två bilder tagna på t ex bländare 1,8 med motivet på samma avstånd, även om de två bilderna är fotade med en FF och en crop-sensor.
Inte riktigt, men nästan. Personligen tycker jag att skärpedjupskalkylatorer är nonsens eftersom man inte kan mäta skärpedjupet utan att ta hänsyn till objektivets konstruktion. Olika korrigering av sfärisk aberration ger ganska stor skillnad i det upplevda skärpedjupet. Bakgrundsoskärpans oskärpecirklar påverkas också, men oftast inte så mycket att det gör någon större skillnad. Dock kan de förstås se olika ut (bokeh).En D90 med 50/2.0 ger samma skärpedjup som en D3 med 75/2.8. DS.
Det är inte avståndet, det är avbildningsskalan.
Om man använder samma objektiv, ja.QUOTE]
Ja, precis!
Men det gör man inte om man vill ha samma utsnitt.QUOTE]
Nä, precis...
Man måste välja en längre brännvidd på FF-kameran, och därmed blir f/1,8 ett större hål eftersom f är brännvidden. Avbildningsskalan blir helt enkelt större vid samma utsnitt.
QUOTE]
Ah, naturlich... Så om jag fotar samma objekt på samma avstånd och bländare, men med två olika brännvidder så får jag INTE samma skärpedjup på "telebilden" som jag får vid detaljförstoring av "vidvinkelbilden"?
Eller mer klarspråk. Samma motiv, samma avstånd och samma objektiv på samma bländare. En FF och en cropkamera. Detaljförstoring av FF-bilden till samma avbildningskala som crop-bilden ger samma skärpedjup?
Precis. Avbildningsskalan är nämligen inte samma Inte heller bländaröppningen (men väl bländarvärdet).Ah, naturlich... Så om jag fotar samma objekt på samma avstånd och bländare, men med två olika brännvidder så får jag INTE samma skärpedjup på "telebilden" som jag får vid detaljförstoring av "vidvinkelbilden"?
Japp! Det är ju precis det som sker med den mindre sensorn; man beskär bara det som objektivet egentligen visar lite mer.Eller mer klarspråk. Samma motiv, samma avstånd och samma objektiv på samma bländare. En FF och en cropkamera. Detaljförstoring av FF-bilden till samma avbildningskala som crop-bilden ger samma skärpedjup?
Precis. Avbildningsskalan är nämligen inte samma Inte heller bländaröppningen (men väl bländarvärdet).
Så om jag fotar samma objekt på samma avstånd och bländare, men med två olika brännvidder så får jag INTE samma skärpedjup på "telebilden" som jag får vid detaljförstoring av "vidvinkelbilden"?
SantDå fick också lära att skärpedjupet är ett optiskt fenomen som inte bryr sig om hur stort negativ (och numer också sensor) som det registreras på.
Nej, avbildningsskalan blir den samma. (Vad är det för fel på ordet avbildningsskala?)Tex. 50 mm bländare 2,8 tre meter ger samma SD oavsett om kameran är fullformat eller APS.
Avbildningsskalan (fult ord) blir annorlunda men inte SD.
Brännvidden tillsammans med avståndet bestämmer avbildningsskalan.De tre faktorerna som bestämmer skärpedjupet var:
1. Bländaren
2. Brännvidden
3. Avståndet.
Sant
Nej, avbildningsskalan blir den samma. (Vad är det för fel på ordet avbildningsskala?)
Brännvidden tillsammans med avståndet bestämmer avbildningsskalan.
Sant
Nej, avbildningsskalan blir den samma.
På den gamla goda tiden fick vi lära oss att skärpedjupet, som är subjektivt, avgörs av tre faktorer.
...
De tre faktorerna som bestämmer skärpedjupet var:
1. Bländaren
2. Brännvidden
3. Avståndet.