Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första systemkameran - utomhusfoto vid vatten

Produkter
(logga in för att koppla)
Det har ju (lite indirekt kanske) något med tråden att göra. Allt som hjälper TS att få så mycket input som möjligt hör väl hemma här.

Måste dock säga att det låter inte som att det beror på att kamerorna är olika bra utan tillfälligheter. Iaf enligt den erfarenhet jag har av hur skillnader kan visa sig.

Även om 60D är utanför TS budget är det säkerligen intressant att veta vad man får om man går upp något i pris, man har alltid möjligheten att vänta och spara lite till! :)
 
På mitt bröllop fotade min vän med sin 40D och min 60D. Vi kan bara konstatera att min 60D gav betydligt bättre bilder.

Vid vilken ISO talar vi om då?

"Betydligt" är ett ganska starkt ord så jag får anta att det rörde som om ISO 3200.

Lägg gärna upp ett par exempel som illustrerar den betydliga skillnaden.
 
Haha, ja det här har ju spårat lite. Håll er gärna mer till mitt ämne :)

6499:- 600D med 18-55 IS II.
http://www.fotokungen.com/canon-eos-600d--1855-is-ii-p-5124.aspx

Blocket hade en likadan för 5290:-

Med en ny kamera får man garanti.
Bättre sensor, brushantering, ISO mm. För mig är det obegrepligt att titta på en kamera som begagnad kostar detsamma som en ny. Som dessutom är klart bättre på det den är tänkt att användas till....

För mig som är ganska ny i fotovärlden kan jag ju återigen bara säga att det är förvånande hur höga priser många tar för sina begagnade saker. Visst, väldigt många är seriösa och håller sakerna i topptrim. Men att bara sänka priset med 10-15% från nypris är ju löjligt på något som har ett år eller mer på nacken. Det får mig att tro att många har svårt att acceptera att prisutvecklingen är så snabb som den är på många teknikprylar. Men nog om det.

Tack för alla råd hittills!
Jag har bestämt mig för att kolla efter en begagnad 550d till ett respektabelt pris. Möjligen en begagnad 40d/50d, men det finns färre av dem där ute och de blir ofta lite dyrare. Dessutom får jag för mig att 550d kanske är något vänligare mot mig som fortfarande är ganska ny.

Hittar jag inte någon av dessa så får det kanske bli en 1100 som ingångskamera. Flera onlinebutiker har i dagarna kört riktigt schyssta kampanjer med 1100-paket. Då kan jag utan dåligt samvete lägga mer pengar vid nästa köp.
 
Senast ändrad:
Klokt tänkt, det är ju du som ska använda kameran och det är du som ska tycka om hur drn ligger i handen. Lycka till med karemraköpet!
 
Jag tycker också du tänker klokt. Men jag vill påpeka att en 40D absolut inte är svårare att använda för en nybörjare än en 550D. Även en 40D har grönt autoläge och fungerar då som vilken sikta-och-tryck-kamera som helst.

Vill du filma, ta en 550D. Utmärkt kamera! Hög upplösning, Canons bästa APS-C-sensor. Utomordentlig bildkvalitet.

Om du struntar i filmning, fundera på en 40D. Suverän stillbildskamera som du kan utvecklas mer med. Finns flera till salu för ca 3000:-
 
Jag tycker också du tänker klokt. Men jag vill påpeka att en 40D absolut inte är svårare att använda för en nybörjare än en 550D. Även en 40D har grönt autoläge och fungerar då som vilken sikta-och-tryck-kamera som helst.

Vill du filma, ta en 550D. Utmärkt kamera! Hög upplösning, Canons bästa APS-C-sensor. Utomordentlig bildkvalitet.

Om du struntar i filmning, fundera på en 40D. Suverän stillbildskamera som du kan utvecklas mer med. Finns flera till salu för ca 3000:-

Jag använder själv en 40D. Tycker oxå det är den bästa kameran du kan köpa om du inte ska film, då får du dessutom lite pengar över till fin optik och andra tillbehör. Funkar fint för att bara sikta och skjuta, men med den kan man verklifen växa och utveckla sitt fotande.

Om TS inte har varit och klämt och känt på kamerona i tråden så borde han göra det.
 
Jag har klämt och läst recensioner hela veckan. Mina ganska små händer gillar 550an bättre :) Även om den kanske hade en plastigare känsla (har för mig jag tyckte det).

Skall du fotografera seriöst, få fantastiska bilder, aldrig behöva ha problem med att hitta optik, ha bildstabilisering i kamerahus, då bildstabilisering i optik är sämre, ingen plastig känsla i kamerahus, kvalitetsoptik original, titta då på Sony A35 alt. A55!
Små behändiga kamerahus, med utmärkta kitzoomar.
Se vilka som använder Canon 550D / 600D, nästan ofta mest ungdomar ….
 
Skall du fotografera seriöst, få fantastiska bilder, aldrig behöva ha problem med att hitta optik, ha bildstabilisering i kamerahus, då bildstabilisering i optik är sämre, ingen plastig känsla i kamerahus, kvalitetsoptik original, titta då på Sony A35 alt. A55!
Små behändiga kamerahus, med utmärkta kitzoomar.
Se vilka som använder Canon 550D / 600D, nästan ofta mest ungdomar ….

Har du läst frågan/första inlägget... vad är det med er Sonyägare, måste ni in i varenda tråd och försöka få över folk till ert läger?
 
Har du läst frågan/första inlägget... vad är det med er Sonyägare, måste ni in i varenda tråd och försöka få över folk till ert läger?

Ja visst, alla har vi läst, ".....utomhusfoto vid vatten", det skrevs om Canon, för att någon annan person hade detta märke, det utesluter väl inte Sony A35/A55 som fungerar också vid vatten, är jag helt säker på!
Inte du?
 
Skall du fotografera seriöst, få fantastiska bilder, aldrig behöva ha problem med att hitta optik, ha bildstabilisering i kamerahus, då bildstabilisering i optik är sämre, ingen plastig känsla i kamerahus, kvalitetsoptik original, titta då på Sony A35 alt. A55!
Små behändiga kamerahus, med utmärkta kitzoomar.
Se vilka som använder Canon 550D / 600D, nästan ofta mest ungdomar ….

Ska vi tolka detta som att din synpunkt är att det inte går att uppnå med Canon? "Aldrig behöva ha problem med att hitta optik"?! Där känner jag att Canon är i överläge.

"Få fantastiska bilder"? Imponerande om Sony A35/55 ger en bilder, med Canon får man faktiskt ta dem med hjälp av kameran så självklar nackdel där.

"Bildstabilisering i optik är samre"? Utveckla gärna, ser fram emot upplysningen.

Att det är "nästan ofta mest ungdomar" som använder Canon 550D/600D? Vad har detta med saken att göra?


Om du läser första inlägget efterfrågas dessutom SPECIFIKT Canon, och detta med en rimlig motivation. Att man kan använda en Sony vid vattnet är orelevant i diskussionen.

Nej pajkastningstrådar finns det gott om redan, men inlägg som det citerade gör mig lite förbannad. Komma med sådant när det är klart och tydligt vad som efterfrågas från början, och dessutom inte ha några belägg för det man påstår.
 
Vilket systemkameramärke som helst duger alldeles utmärkt till det TS vill göra.

Men i det här fallet så har TS väldigt tydligt skrivit att han inte var intresserad av något annat än Canon eftersom han vill dela objektiv med sin fru/flickvän, något som onekligen blir svårt med ett annat kameramärke, hur bra detta än är.

Då är det ganska ovidkommande att skriva om andra märken, eller hur?
 
Hej igen,

Tänkte bara uppdatera er med hur det blev.
Det slutade med att jag plockade ihop följande begagnade prylar:
* 550d hus från Rajala (lite garanti)
* EF-S 18-135 IS lins (Garanti kvar fram till maj) + nytt hoya uv-filter
* EF 50 mm lins med sämre UV filter (för en sportstyver, kul lins att experimentera med)

Tillhörande prylar som väska, minneskort osv har jag också köpt.

Har inte hunnit använda kameran så mycket mer än under 2 dagars fiske hittills men spontant känns valet rätt. Läser på och lär mig för fullt just nu. Det känns som att huset kommer fungera för det jag vill, och väger inte för mycket för att det ska vara alltför jobbigt när jag bär 15kg fiskeutrustning också.

Så framöver blir det mest att testa och lära mig mer. Kanske att jag kommer köpa polariserande filter ganska snart, men annars är det köpstopp tills jag är ordentligt på banan.

Tack för era åsikter!
Joel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.