Annons

Första kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer med Uno, APS-C är ett utmärkt ställe att börja äventyret på, nu vet jag inte hur icke-Canon kit-zoomar ser ut men jag som absolut amatör ville ifrån den redan efter en månad :)
 
Ja men precis. Jag har många intressen så det känns lite överambitiöst att ge sig på fullformat på en gång. Har läst lite om Pentax K-30 och det verkar vara en trevlig kamera, dessutom rätt mkt billigare än D7000. Nu är ju inte pengar nåt problem men bara för att man har dem behöver man ju inte göra sig av med dem. Då lägger jag hellre de extra slantarna på ett teleobjektiv tex, de tycker jag om att fota med.

Nu när jag vet ungefär vad jag vill ha för hus måste jag bara bestämma mig för objektiv.

Hej!

Väljer du Pentax (K-30 eller någon av K-5, K-5II eller K-5IIs), så rekommenderar jag att du faktiskt tar ett paket med något av WR (Weather Resistant) objektiven, t.ex:

Pentax SMC DA 18-55 f 3.5-5.6 WR
http://www.pentaxforums.com/forums/samplesearch.php?do=photos&lens=1&sort=likesratio&pp=36
eller
Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6 AL (IF) DC WR
http://www.pentaxforums.com/forums/samplesearch.php?do=photos&lens=35&sort=likesratio&pp=36

Då har du bra grejer (både kamerahus och objektiv) som klarar av svenskt busväder, regn, rusk, kyla och snö.

Båda objektiven är skarpa för att vara kitobjektiv.

18-135 har SDM fokus motor, lite snabbare och lite tystare än 18-55, som har autofokus via autofokusmotorn i kamerahuset.

Sen kan du alltid komplettera med andra zoomar eller ljusstarka fasta objektiv, när du vet vilka brännvidder du använder.

Här är några bra filmer om K-30:


Kolla här:
http://youtu.be/qtF4z7uKYoY

Och här:
http://youtu.be/MYxtSOCOQLE

Eller här:
http://www.youtube.com/watch?v=IOo9t03vqLA

Och denna:
http://youtu.be/hsw-Wuxvpo8
 
Senast ändrad:
Det var väldigt mkt vätska i de klippen hehe. Jag lutar faktiskt mycket åt en Pentax K-30 nu. Då jag inte är intresserad till det minsta av att filma nånting med den så verkar det vara ett bra val. Nu gäller det ju bara att hitta ett paket med nåt av de objektiven du nämnde.
 
När man kollar på ett paket och det står "Pentax K-30 + 18-135mm WR", är det då nån skillnad på det och "Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6ED AL [IF] DC WR"?? Vad i helsike betyder alla de där beteckningarna och har de bara utelämnad dem på den första beskrivningen eller finns det 10 olika varianter av varje objektiv också?
 
När man kollar på ett paket och det står "Pentax K-30 + 18-135mm WR", är det då nån skillnad på det och "Pentax SMC-DA 18-135/3,5-5,6ED AL [IF] DC WR"?? Vad i helsike betyder alla de där beteckningarna och har de bara utelämnad dem på den första beskrivningen eller finns det 10 olika varianter av varje objektiv också?

Hej! Det är rätt objektiv (18-135 WR)! Dom har bara utelämnat alla förkortningar... :)

Kolla texten här nedan så förklaras några av förkortningarna:

"The SMC Pentax-DA 18-135mm F3.5-5.6 ED AL [IF] DC WR is a new prosumer walkaround lens from Pentax.

This lens covers a wide zoom range and features Pentax's latest lens technology, including the Quick-Shift focus system, SP (Super Protect) coating, and a DC motor for the SDM focusing system. When this lens auto-focuses, the external focusing ring does not move, allowing for comfortable holding and fine manual adjustment on the fly as well as for excellent AF speed. The lens also features an aspherical element, internal focusing, and extra-low dispersion element, and weather sealing to compliment the weather sealing of the K-5. The aperture blades are rounded to help render a very smooth bokeh. Finally, the lens hood also features a filter window for easy use of CPL filters."
 
Ok! Det känns ju lättare :p Slipper jag undra om jag kanske borde köpa den med det långa namnet för 20kr mer (bara ett exempel) och undra resten av mitt liv om jag kastade pengarna i sjön eller fick några coola bokstäver som bonus ;)
 
Jag håller med Uno, är du ute efter bra nattbilder är stativet de viktigaste delen.

Att höja ISO funkar, men det går inte att jämföra med att använda stativ och låg ISO. Även om bruset inte blir störande så tappar man ett stegs dynamiskt omfång och en hel del färginformation och liknande för varje steg man höjer ISO.

Jag säger det inte ofta, men i ditt fall tror jag inte att en spegelreflex är rätt utan jag tror att du klarar dig bra med en mindre 4/3 eller liknande spegellös kamera.

När det kommer till stativ har jag lite mer att säga, det är min lilla perversion ;-)

Det finns ett standardsystem för snabbplattor som heter Arca-Swiss. Det konstruerades av Arca-Swiss som namnet antyder men det används av flera tillverkare i alla prisklasser. Att välja det gör att man kan köpa en specialanpassad platta till varje kamera som sitter mycket bättre och mer slimmat än de fyrkantiga standardplattorna som andra tillverkare som Manfrotto och Gitzo använder. Dessutom sitter de säkrare på stativet och är smidigare att jobba med i och med att de kan sitta kvar på kameran hela tiden eftersom de är så smidiga

Här är till exempel RRS tillbehör till OM-D

http://reallyrightstuff.com/Items.aspx?code=BodyOlympusEM5&key=cat

Att man använder ett så stort system gör att man kan byta varje enskil del och fortfarande behålla allt det andra, annars kan ett byte av stativsystem bli en avsevärd kostnad om man har hunnit skaffa sig lite prylar.

Som stativ till en så lätt kamera kan du till exempel titta på Gitzos series 1, kanske GT-1542 Traveler som jag själv har tillsammans med en RRS BH-30 kulled. En perfekt ultralätt kombo men kanske lite låg om man vill kunna stå bakom och se i sökaren. För det mesta fotar jag dock sällan med benen utdragna, det blir ofta trevliga vinklar och dessutom vinner man stabilitet ju lägre man kommer. Andra alternativ kan vara Benros lättviktsvarianter om du är ute efter något billigare, de är ganska lika Gitzos men enklare.

http://www.gitzo.com/ser1-6x-traveler-4s-g-lock

http://www.benrosverige.se/sv/tripod-carbon/benro-c0580tb0.html

En fjärrutlösare är också en fördel eftersom bara det att man lägger handen på kameran kan ge skakningar som gör bilderna oskarpa vid nattfoto. Ett alternativ är att använda timern på 5-10 sekunder, men det är inte särskilt kul i längden.
 
Fler frågor hehe. Varför kostar kamerahuset + 18-135mm mer än kamerahuset + 18-55m + 55-200mm?
 
Ibland önskar man att tillverkarna minskade ner modellnamnen för det kan vara förrvirrande även för insatta, så du är inte ensam.
Jag har själv Pentax K-5 och är helt klart nöjd och jag använt den i regn, snö och rusk, men tänk på att ha ett vädertätat objektiv på kameran då. Snö på marken och rejäla regnskurar men kameran klarade det bättre än jag: http://www.flickr.com/photos/andreassundell/8647010405/

Tänk även på att även om videos och folk visat att kameran kan överleva allt från ökensand och is till vattenhinkar och bad så täcker inte garantin såpass vårdslöst handhavande. Det betyder dock inte att kameran inte klarar det.

Spana även in begagnatmarknade för gamla (både helt manuella och med olika grad av automatik) objektiv med Pentax-K fattning då samtliga passar Pentax K-30/K-5. Det finns allt från dyra samlarobjekt till billiga men väldigt välpresterande objektiv av alla möjliga varianter.
 
Eller hur? Det är fullkommligt omöjligt att försöka förstå sig på någon sorts teknik som man inte har hållit på med i flera år utan att göra omfattande efterforskning!
 
Fler frågor hehe. Varför kostar kamerahuset + 18-135mm mer än kamerahuset + 18-55m + 55-200mm?
Det är ett såpass mycket dyrare objektiv än de två andra. Det håller en högre byggkvalitet än båda andra och har en inbygd motor i objektivet så fokuseringen blir betydligt tystare. Om du är intresserad av det objektivet, som är väldigt populärt bland Pentaxanvändare, köp det med kameran då det ofta är alldeles för dyrt att köpa separat jämtemot prestanda.

Om du vill se bildexempel rekommenderar jag dig att spana in pentaxforums bildexempelgalleri. Välg objektivet unde "lens" så får du upp bilder. Det finns ävet hundratals trådar med bilder tagna med det objektivet. http://www.pentaxforums.com/forums/samplesearch.php
 
Ok, tack för den förklaringen :) Tänkte inte på att det fanns fler aspekter hos objektiv av samma märke utöver brännvidden som påverkade priset :)
 
Ok, tack för den förklaringen :) Tänkte inte på att det fanns fler aspekter hos objektiv av samma märke utöver brännvidden som påverkade priset :)
Det finns fler aspekter än vad som möjligt för alla utom ytterst få experter att förstå sig på. Men så länge man fotograferar och är nöjd med resultatet spelar inget någon roll. ;)
18-135mm är väldigt mycket zoom och med det kommer optiska kompromisser men med fördelen att man inte behöver byta objektiv lika ofta, väldigt bra i dåligt väder och liknande då man ändå inte kan byta.

Om bildkvaliteten duger får du välja själv men åtminstone jag sitter och dreglar över många bilder folk tagit med objektivet, trots att vissa recensenter inte ger det speciellt bra betyg optiskt. Med andra ord är det oftast fotografen som är begränsningen för hur bra bilderna blir, inte objektivet så länga man använder dugliga grejer. Jag skulle inte säga nej till det objektivet nu men det är som sagt för dyrt separat.
 
Ja om det fanns ett objektiv som var bra på allt skulle det ju både va trist för marknaden OCH kreativiteten : D

Nu får du hålla i dig och bita i nånting men jag tror att även om objektivet innebär en del optiska kompromisser så innebär de nog en hel del optiska fördelar over min iPhone också ;p
 
Pentax

Jag hade köpt K-30/K-5 från Pentax.

1. Vädertätningen
2. Skakreducering i kamerahuset istället för i objektiven. Du kan använda alla gamla objektiv med förbättrad funktion.
3. Stor marknad med begagnatobjektiv, och kompatibel bak til 1975. (k-fattning)
4. Mindre kamera än många av konkurrenternas.
5. vid t.ex natt/kvällfotografering har k-5:an en funktion där su ställer in bländare och slutartid och låter kameran räkna ut rätt iso.
6. k-5 extremt bra brusreducering på höga ison...
7. pentax kör cashback på k-30 & k-5 II
8. (bibehållet sensoravstånd till m42)
 
Canon 600D, 50mm 1.8 II + stativ.

Det här är min rekommendation för prisvärd startutrustning. Bra prestanda och pris samtidigt som du slipper låsa in dig i ett hörn, (t.ex. objektiv utbud) lätt hänt om du köper något mindre märke.

Canon och Nikon har i princip exakt samma utbud. Jag talar för Canon då det är vad jag använder. Välj det märke du känner dig mest bekväm med! Att den känns bra i handen och att du förstår menyn är det viktigaste.


Canon 600D hus, 4790:-
Canon 50mm F1.8 II, 995:-

+ Ett skapligt stativ. Manfrotto har en serie mindre, lätta och med grym kvalité. Prislapp runt 800-1000 ca. Stativ är A och O i nattfoto. Möjliggör långa slutartider för natur/stadsbilder.

600D är en mycket prisvärd kamera, du kommer inte känna dig begränsad med den.

Skippa kitobjektivet och köp 50 1.8 istället, det bästa råd jag kan ge dig. 50mm objektivet har potential att ta i princip lika skarpa/skarpare bilder än vissa av L objektiven som kostar 10 000 - 20 000. Downsidsen med det är att du har ingen zoom - kan vara kul med zoom när man är ny med fotografi, det har även en närgräns på 0.45 vilket är relativt "dåligt" - det är svårare att ta bilder på t.ex. Blommor då kameran inte kan fokusera på objekt alltför nära kameran, samt lite seg autofokus (dock ej segare än kitobjektivet. Inget du kommer märka av såvida du inte ska fotografera mycket rörelse i dåligt ljus. Fortfarande presterar det bättre än mycket annat pga. den stora bländaren. Att du inte har zoom kan överraska positivt ibland med, då du hamnar i komponeringar du inte tänkt!

Skärpan, prislappen och möjligheten att ta kort under dåliga ljusförhållanden är guld värt. Gyllene regeln när du köper objektiv är "alltid största bländaren" (dvs. lägsta f-talet, 1.8 som i det här fallet. 2.8 och under anses stort) Fotar med detta objektiv på bländare 2.8 95% av bilderna.

Lite oklart vad du menar med nattfoto; allmänn fotografering fast i mörker eller t.ex stadsbilder i kvällstid? Vill du ha bra resultat om du fotar utan stativ behöver du:

1. Kamera som hanterar högre ISO (vi snackar 2-3 dubbla priset)
2. Objektiv med bildastabilisator OCH bländare på minst 2.8. (Ca 5-10 gånger priset)
3. Alternativt en blixt.


Vill du pressa priset rekommenderar jag en billigare kamera. 1100D, 450D, 500D. Vid dåligt ljus jobbar megapixlar emot dig så en billigare kamera är inte en enorm degradering. Däremot kommer du kanske använda dig av kameran på dagen med...

Slutsats: Prisvärt och med bra potential! 50mm byter du inte ut än på ett tag. Blir du seriösare med att fota är 600D en helt okej kamera att sätta ett L objektiv på tillskillnad från 1100/450/500D enligt mig.

Hoppas det är till någon hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.