Annons

Första bilderna på E-410 + E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fick klämma på en riktigt E-410:a i dag. Inte mycket men dock. Säkerligen en riktigt fin kamera. Och - förlåt mig - "ixus-greppet" var roligt att testa. Och det verkar fungera dessutom. Liten fördöjning, men inget farligt.

Tja, jag tänkte nog sälja min E-1:a nu.
Rutor tagna 3.775 st.
 
TBStoor skrev:
...Tja, jag tänkte nog sälja min E-1:a nu.
Rutor tagna 3.775 st.

-Om man får fråga, för vilken eventuell ersättare gör du dig av med E-1'an? (Den är ju inte så mycket använd med det ringa antalet exponeringar du nämner?)

-För en ny E-410/E-510 kanske, eller för E-1'ans efterträdare, eller rent utav för en annan kamera-fattning?
 
Sundvisson skrev:
-Om man får fråga, för vilken eventuell ersättare gör du dig av med E-1'an? (Den är ju inte så mycket använd med det ringa antalet exponeringar du nämner?)

-För en ny E-410/E-510 kanske, eller för E-1'ans efterträdare, eller rent utav för en annan kamera-fattning?

Jag tänker nog iförsta hand på E-1:ans efterträdare. Och en E-410 skulle vara utmärkt som andra hus.

Fattning byter jag inte! Hehe! Så som du har jag tagit fram macron igen under ett par veckors tid och visst är det ett fint glas.
 
Ursäkta för jag bryter av, men hur ser man hur många bilder man har tagit på en E-500. Jagläste det för länge sen någon stans men jag minns ej hur eller var.


Btw så verkar e-410'n ett bra andrahands hus^^
 
Nu finns de första ISO och färg-testerna (IMA-test).

http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?rubriekid=2&artikelid=454&page=5

http://www.pixelmania.nl/artikel.aspx?rubriekid=2&artikelid=454&page=6

Jag noterar att färgläget "muted" ger nästan perfekt färgåtergivning dock något undersaturerat med 5%. Jämförelsevis är det mycket bra färgåtergivning, jämför ex med Pentax K10D som är "way off" i jämförelse. (Dessa tester brukar skilja sig något mellan olika testare, men i stort sett är de lika.)

Det tyder på att Oly har nåt verkligt bra på g med denna nya sensor + den nya processningen.
 
E-510 väger inte många gram mer än 410, så för egen del skulle jag välja en kamera med skakreducering.
De nya zoomarna är kompakta och ser ut att ge bra bildkvalitet. Tycker dock att f5.6 som största bländaröppning i ytterläget är i minsta laget.
Du har ju en bra objektivuppsättning sedan tidigare och kan variera efter behov. Att enbart köra med kompaktzoomarna tycker jag dock skulle vara ett mindre lyckat val. Cyberphoto har satt prislappen till <7000 sek för E-510.
Pentax K10D kostar dryga tusenlappen mer. Det börjar bli hård konkurrens mellan kompakter och systemkameror.
 
Nu litar jag inte enbart på en st IMA-test utan skulle vilja se ett par till. Men om det stämmer bra med de skärpe-, iso- och färgtester som gjorts så är de nya E410/510 väldigt bra. Förmodligen bäst i klassen.

T
 
Thomas_A skrev:

Jag noterar att färgläget "muted" ger nästan perfekt färgåtergivning dock något undersaturerat med 5%. Jämförelsevis är det mycket bra färgåtergivning, jämför ex med Pentax K10D som är "way off" i jämförelse. (Dessa tester brukar skilja sig något mellan olika testare, men i stort sett är de lika.)

I så fall skiljer det rätt mycket mellan olika testare. Imatestreultat från Imaging resource för K10D, bättre än tex Fuji S3.

The Pentax K10D showed really excellent color accuracy overall, holding strong reds more in check than almost any other camera we've encountered. Its greatest color error was a hue shift of medium-orange toward yellow, but even that was relatively slight. Average saturation was 108.6% (oversaturated by 8.6%, largely in the reds, but somewhat in the blues as well); average "delta-E" color error was 302 after correction for saturation, the most accurate color rendition we've ever tested, if memory serves me. All in all, unusually accurate color, among the best we've seen. (Some consumers may find its strictly accurate rendering less vibrant than that of some other cameras, but pros should welcome this level of accuracy in their work.)


Edit fast vad jag kan se har K10D ett mycket litet färgfel även i den här testen.
 
Senast ändrad:
Jag tar tillbaka lite av det då. K10Ds översaturering ligger på 109-113% på de två testerna. Linjerna drar åt samma håll, dock lite mindre på imaging resource. De har lite annorlunda vitbalansresultat, vilket skulle förklara skillnaden.

Ser man på Nikon D40 så är IMA-testerna hos både Imaging resource och pixelmaniasajtet väldigt lika även om siffrorna aldrig blir exakt samma. D40 har större färgfel än både Pentax och Olympus.

T
 
En generell över eller under saturering är ju lätt att justera antingen i kamera eller efterbehandlingen. Värre när enstaka färger återges fel, men här är både Olympus och K10D riktigt bra!

Sen gäller det så klart också att ha koll på vitbalansen, för Pentax del ha man medvetet valt att (på gott och ont) i automatik ge varma bilder i glödljus. Det är iaf bra om man plåtar en solnedgång ;)
 
E-410 lanseras som en tjejkamera i Japan

Åtminstone om man ska tolka denna promotional flash video som körs vid lanseringen av E-410 där borta. Även om nu E-400/E-410 kamerorna är de mista och lättaste på marknaden med sitt dubbel-zoom-kit, så är nog inte kameran förbehållen bara de med mindre händer.

Jag funderar själv på en E-410, eller kanske den något större tvilling-modellen E-510. Jag skulle dock vilja veta lite mera om E-510 först, innan jag slutligen bestämmer mig. Jag har kikat lite på E-400 och första känslan när man provar den är att den är så liten, men att det fungerar bra med att hålla den och fotografera med. Lite av en flashback från tiden med OM-1 & OM-4 faktiskt.
 
Jag tycker också att E-410:an ger samma slags känsla som OM-seriens hus. E-410:an verkar vara en mycket intressant skapelse. Den och en fast vidvinkel skulle egentligen vara allt jag behöver. Sålde E-1:an igår ...
 
Re: Efter E-1 kommer....

Sundvisson skrev:
Går du och väntar på vad tomten ska komma med i höst eller snarare i vinter då ? Det ryktas om [Sep, Nov] för E-1 successor...

Jepp! Jag väntar på efterföljaren. 50 mm macron & blixten kvar. Det känns nog ganska tomt nu. Men jag räknade med att jag inte får så mkt i utbyte i höst så jag sålde både hus och optik asap. En profotograf köpte huset och jag tror att optiken går till ett bra hem också. Genast jag berättade om att huset och objektivet är till salu kom det förfrågningar och jag förlorade inte mkt jmf med vad jag betalade för paketet för 1,5 år sedan.

Jag hoppas på att prixet för efterföljaren är ngrlunda OK och de nya "blåa"zoomobjektiven verkar ju vara mkt mkt intressanta.
 
Några förhandstittar på E-410

Engelska DPnow har en ingående test som man påbörjat med Part1. Amerikanska PopPhoto har en förhandstitt på det nya tvillingparet E-410/E-510. DCResource har också en test på gång snart av E-410.

Mest spännande är väl att så småningom få se om hur pass bra Olympus fått till CCD-shift tekniken för bildstabiliseringen på en av modellerna. Men när får vi se E-410 i butikerna i Sverige?

Ref:
 
EVOLT E-410 & EVOLT E-510 Broschyrer för nerladdning

I USA så verkar man ha börjat på allvar att marknadsföra de nya kamerahusen från Olympus.

I bägge de färgrika broschyrerna, så finns bl.a. den nya budget-telezoomen ZUIKO DIGITAL ED 70-300mm (140-600mm) F4.0-5.6 med.

Jag funderar ju eventuellt på att komplettera med en av dessa två kameror, men vill nog se dessa först i verkligheten innan jag slutligen bestämmer mig.

Ref:
 
Även LetsGoDigital har recenserat E-410.

User-Friendliness 4,5/5
Image quality 5/5
Design 4,5/5
Durability 4,5/5
Price 5/5

Betyg: 80% med etiketten 'Excellent'

Trevligt att den fick 5/5 på Image quality.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.