Annons

Första bilderna på E-410 + E-510

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag vet inte om någon har sagt det här till er.
Men med olympus nya objektiv(med ny focuserings metod, "super wave drive?/SWD") som nyligen visades upp, med dem kan man focusera mekaniskt.

Köp ett sånt och va nöjd. Valuta för pengarna, det borde nästan vara olympus motto.


Tack för mig hejdå.
 
Senast ändrad:
E-1:an har spak för omkoppling mellan M/C-AF/S-AF.
Vid viss fotografering kan det vara skönt att koppla ur autofokusen helt.
E-systemet byggdes en gång i tiden kring E-1:an så därför ser objektiven ut som de gör.
 
MichaelAlster skrev:
Hej jag vet inte om någon har sagt det här till er.
Men med olympus nya objektiv(med ny focuserings metod, "super wave drive?/SWD") som nyligen visades upp, med dem kan man focusera mekaniskt.

Köp ett sånt och va nöjd. Valuta för pengarna, det borde nästan vara olympus motto.


Tack för mig hejdå.
Ah, trevligt, får se vad dom rackarna kommer kosta då....
Men av Olympus Zuiko linser (jag har nyss lärt mig att ALLA Olympus linser har fly-by-wire elektronisk MF) är det några överhuvudtaget som har avståndsskala för fokuseringen? Borde väl va svårt om man har en elektronisk fokusering vars position runt optiken inte är direkt kopplad till fokusläget?
 
Three new lenses with high-speed SWD (Supersonic Wave Drive) AF
The newly developed, original SWD system enables automatic focusing at ultra-high speed with ultra-high precision and silence. When combined with the forthcoming E-1 successor model, these lenses will achieve the world's fastest-class autofocusing. A mechanical manual focusing mechanism is also provided for comfortable manual focusing with accurate response.

Från dpreview.com

oj jag glömde nästan, Ja det där med fly by vire saken eller vad det nu heter får man ju se, men aja. Men det är ju top pro objektiv så det är klart dem kostar.

Det där med avstånds visaren, jag tror bara att dem är separat upphängda i objektivet eller vad man nu ska säga : )
 
Senast ändrad:
Sebastianr skrev:
Men av Olympus Zuiko linser (jag har nyss lärt mig att ALLA Olympus linser har fly-by-wire elektronisk MF) är det några överhuvudtaget som har avståndsskala för fokuseringen? Borde väl va svårt om man har en elektronisk fokusering vars position runt optiken inte är direkt kopplad till fokusläget?

Klart att de har avståndsskala, dock är skärpedjupskalan i princip obefintlig. Elektronisk MF betyder att kameran måste vara påslagen och mata objektivet med ström för att skärperingen skall fungera.
 
arneri skrev:
Klart att de har avståndsskala, dock är skärpedjupskalan i princip obefintlig. Elektronisk MF betyder att kameran måste vara påslagen och mata objektivet med ström för att skärperingen skall fungera.

Jag har ett ED 14-42 och har inte lyckats hitta någon avståndsskala. Fokuseringsringen går "bara runt" dvs den vet inte var den är när den fokuserar.
 
Med avståndsskala menar ni väl att man ser på objektivet var fokus ligger någonstans?

Jag tror att det endast är på de dyrare, vädertätade, objektiven som det finns en avståndsskala på. Dvs typ 14-54mm och 50-200mm.

Innan hade jag 14-45mm och 40-150mm och de var det inte heller någon avståndsskala på.
 
A mechanical manual focusing mechanism is also provided for comfortable manual focusing with accurate response. gäller det på de nua objektiven.

Sen så är det så att det ändast är de dyrare objektiven som har avståndsvidare... sen är det pro och top pro objektiven som har det.



så förstår alla? de dyrare har en liten ruta med siffror, och de NYA som just visades har försetts med en mekanisk fokuserings mekanism för mer behaglig känsla vid manuellfokusering. Så nu blir alla glada, tills de ser prisen på dem.
BTW så har de kommigt upp på cyberphoto men det finns ej pris.
(bryr mig inte om staving, har prov att plugga på)
Hejdå //M
 
Ser man på, jag som var så säker på att alla hade avståndsskala. Kanske är de billigare gluggarna avsedda för de som vill ha en kamera i gränslandet mellan kompakt och system? Utbytbara objektiv, men allt automatiskt.
Avsaknaden hjälper säkert ner priset endel och ärlighetens namn använder jag inte skärpeskalan ofta.
Avståndsskalan kan vara till hjälp vid blixtfotografering och snapshots med vidvinkel.
 
Danlo skrev:
Men herregud, FullFrame handlar om förhållandet mellan film och digitalsensor.

FullFrame betyder: En digitalsensor som är lika stor som ett negativ.
Talar man småbild så menar man en digitalsensor som är 24x36mm, talar mellanformat så menar man en sensor som är 6x4,5 6x6 6x7 eller 6x9 cm.

Idag är det bara Canon som har det i sina dyrare kameror/proffssystem. De andra tillverkarna (om vi talar konsumentsystemkameror) har alla mycket mindre sensorer

Men enligt din definition så blir ju även den APS-C storlek på sensorn som Pentax, Nikon och Sony använder också FF eftersom formatet överrenstämmer med APS-C på negativ (film)!

Däremot så blir Canons något mindre format (med förlängsfaktorn 1.6x, de andra ligger på 1.5-1.55x) ej FF då det saknas ett motsvarande negativformat på film.

Hälsar
R
 
Inte heller canons kameror med 1.3x crop blir ju FF även om de har större sensor, just för att det inte passar med något bildformat :p
 
Är det bara jag som tycker det är konstigt att Olympus nya kameror inte finns på några återförsäljares sidor? Jag har iofs inte kollat alla men tex cyberphoto har ju ingen info om de nya kamerorna på sin sida, ej heller finns det info om dem här på fotosidan, vilket kan jämföras med att info om nya Nikon D40x kom upp i princip samma dag som den lanserades.

Dock har ju cyberphoto info om de nya objektiven som Olympus släpper men inte ett knyst om de nya husen,
 
E-410 (juni07) & E-510 (juli07)

seb80 skrev:
Är det bara jag som tycker det är konstigt att Olympus nya kameror inte finns på några återförsäljares sidor?
Kanske för att de sitter med några E-400 och E-500 i lager, så de vill bli av med de först?

Etwas anderes
Olympus huvudkontor finns ju i Tyskland, så här är man närmast informationskällan. Här finns också de mest uppdaterade press-releaserna, som har aktualitet på Europa-markanden. Här finner man uppgifter på uppskattad tidpunkt för lanseringen av de nya kamerorna E-410 och E-510, som är juni respektive juli i år. Undrar just när de börjar ta emot förhandsbeställningar för dessa, men det kanske mer är hos återförsäljarna man gör sån't?

Mehr dazu
Här läser man även att Olympus faktiskt har sålt en del E-system prylar, på vad är det? Drygt tre år bara!
To date, combined sales of Olympus E-System lenses, camera bodies and other accessories have recorded sales topping one million units..

Ref:
 
Intressant att läsa chatten, även om det inte framkom så mkt nytt. Såg även att det fanns klipp från när olympus bjöd ut 120 journalister i öknen innan PMA och ett klipp inne från PMA.

Nu närmar sig fotomässan i Jönköping. Undrar om de visar E-1ans ersättare och E-410 och E-510 där?
 
Såg nu på Elmias hemsida att Olympus inte var registrerade som utställare. Tråkigt :(
Undrar om det stämmer och varför de i så fall väljer att inte ställa ut nu när de har så mycket att visa upp.
 
Olympus ställer ut

Olympus ställer ut på TUR-mässan i Göteborg. De finns med i utställarförteckningen. Mässan går under tiden 22 mars t o m söndagen den 25 mars.
 
video

Finns det möjlighet att ta upp videosekvenser med Olympus befintliga och kommande liveview-modeller? E330, E410, E510

Om inte, varför?
 
Re: video

QuickFlash skrev: Finns det möjlighet att ta upp videosekvenser med Olympus befintliga och kommande liveview-modeller? E330, E410, E510
Om inte, varför?
Kameran E-330 kodar om bilden på displayen till en analog videosignal med antingen en PAL/625 eller NTSC/525 linjers bild med antingen 25 eller 30 fps respektive. Därvid skiljer den sig inte från vad som en kompaktkamera också kan göra.

Det är alltså ingen digital videosignal ut från kameran. Dock kan du konvertera denna analoga signal till en digital video signal med hjälp av en videokonverterare.

Inom en snar framtid kommer vi förmodligen att få se någon av de stora video-drakarna åstadkomma en hybrid mellan primärt en digital stillbildskamera och en digital videokamera. Omvändningen finns dock redan.

Jag har tyvärr inte några närmare detaljer om de nya E-410/E-510, som ju också har Live View, men jag skulle tro att de fungerar lika som E-330.

Sen så finns ju möjligheten att via USB-kabeln styra kameran med programvaran Olympus Studio Camera Control, men det är bara stillbild vad jag har sett hitills.

Vad kommande efterträdaren till E-1 kan göra, är ännu inte känt.

Ref:
 
VGA & XGA från kompaktkameror

Jag ska kanske förtydliga att redan idag, så kan många kompaktkameror, dvs icke-dSLR, spela in digital video med VGA- och även XGA-upplösning med upp till 25/30 fps, för de lägre upplösnings-alternativen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.