Annons

Företaget husfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Pajkastning till 1000 ;)

Men oj oj, vilken disskussion det blev!

Peter frågade ju bara allmänt om åsikter och fakta kring "husfoto" och om det handlar om att kasta skit, så får jag väl vara den som kastar sist i så fall..

Jag har också varit i kontakt med husfoto, men valde att dra mig ur! Verkligen inget jag ångrar - och de söker T.OM jobb i mina trakter :p

Hur mkt än folk försöker förklara för mig vad summan "5000:-" kommer ifrån, och varför den ens ska existera - det får ngn dra längre ut på landet. Är själv egen företagare idag och gör uppdrag för både privatpersoner samt företag bl.a mäklare & husbyggen och aldrig någonsin har jag hört ngt så dumt och korkat som att jag skulle betala för att vara "anställd" för ngn annan.. ÄR du anställd så är du, har du F-skattsedeln och gör uppdrag för ngn annan finns det speciella föreskrifter för detta samma gäller om du är projektanställd! Vad har det med att betala en depositionsavgift att göra? Ursch vad jag blir irriterad!

NEJ! Nu lägger vi ner detta, frågor är till för att bli besvarade och inte ska vi idiotförklara stackars Peter som faktiskt visade intresse i husfoto och undrade om deras "avgift" eller vad de nu vill kalla det. Så tråkigt att det alltid blir dessa avsundsjuka och hetsiga forumsinlägg här på fotosidan :( Ska vi inte stötta varandra och ge svar ist?

PETER!!!! Hör med SFF om du undrar mer, de lär ju ge dig bättre svar än pajkastningen här! :)

//Mimmi
 
Deposition är väl ok för att låna grejer men den stora frågan är väl:

1. Vad betalar dom per objekt.
2. Hur ofta och tätt ligger uppdragen.
3. Betalar dom milkostnad och hur mycket?

Många "fotografer" går med på 1000-1500/objekt som kan ta >3timmar inkl.ret. utan milers.

Jag har en bild av att "vi" fotografer saboterar för oss själva och genom att inte inse att bra husbilder genererar pengar åt mäklarna och därmed ta betalt därefter.

Vad sägs om det(kanske finns diskussionen redan).

mvh/Peter.
 
Jag, min firma fotar åt mäklare.
Valet står mellan höga priser, färre uppdrag eller attraktiva priser och många uppdrag.
Jag valde det sistnämnda, och tycker det är hur kul som helst.
Både plåtandet samt redigeringen efteråt.

Ett bra och roligt komplement till övrig verkssmahet.
 
Jag tycker husfoto.se ger ett bra och seriöst intryck. Ser ut att vara en bra aktör.

Det är att sälja in ett uppdrag som är konsten i dagens fotovärd. Bra fotografer växer på träd för dessa typer av jobb och då blir det lägre kostnad för dem såklart.

//David Schmidt
www.pixprovider.com
 
Jag har en bild av att "vi" fotografer saboterar för oss själva och genom att inte inse att bra husbilder genererar pengar åt mäklarna och därmed ta betalt därefter.

Vad sägs om det(kanske finns diskussionen redan).

mvh/Peter.


Ja, det är ett dilemma, eller hur. Mäklare har ju fotat själva tidigare och nu blir det vanligare och vanligare att de lägger ut det på någon annan. Problemet är att mäklarna fotat själva tidigare. Det är kameran som tar bilden, tycker de, och "för mig tog det si och så lång tid att fota en lägenhet på, så varför ska en fotograf ha så mycket som x.xxx kr per lägenhet".

Det finns alldeles för många med kameror därute, och det är det som är vårt dilemma. Mäklarna har ingen aning om att det kostar med transport, datautrustning, kamerautrustning etc och inte heller att det tar tid med redigeringen. Vill de enbart betala en struntsumma, kan de få jpg direkt från kameran, tycker jag. Annars tycker jag att de kan få betala vad det kostar med retouch som "kan du ta bort mattan från golvet?" samt sammansatta bilder.
 
Haleluja stämning vet jag inte ifall jag kan hålla med om, dock tycker jag att företaget fungerar bra och så gör många av mina kolegor innom husfoto, där av en bra stämning kanske?
 
Det kanske bara är ett bevis på att vi som jobbar åt Husfoto trivs med vad vi gör? :) Jag har precis kommit igång och jag trivs som fisken i vattnet, innan jag började läste även jag mycket trådar osv för och emot "husfotoföretagen" men nu i efterhand tycker jag att jag valde helt rätt att samarbeta med Husfoto. Visserligen har jag inte varit inne i de andra men många bekräftar ju att det är Husfoto man ska fota åt om man ska fota via ett "husfotoföretag" :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.