Falumas
Aktiv medlem
JPG har en fördel till, och det är att det är enkelt. sRGB och JPG, klart, bara att trycka på knappen. Ingen efterbehandling i krångliga råkonverterare som man måste lära sig. Och resultatet? Något sämre än RAW, oftast knappt, om ens, märkbart. Skaffar man sig sedan kunskap om JPG kan man minska de nackdelar som finns. Om detta sedan är tillräckligt bra för ens behov är ju något som var och en får bedöma. Jag tror många tycker det är kul med RAW och rawkonvertering, att lära sig behärska RAW är ju liksom initieringsriten till de kunniga fotografernas kyrka, de som har ambition, förstår något och vet sitt eget bästa. I denna kyrka skall man sedan absolut inte hosta om JPG ;-)
Edit: Behöver nog nyansera detta lite. Observera smileyn Visst, sedan man lärt sig råkonvertera får man ju ett snabbt arbetsflöde, som går nog så snabbt som med JPG, om man vill justera dessa. Nu kan man ju dock behandla sina JPG i en råkonverterare också, och få tillgång till samma arbetsflöde, men med något sämre resultat förstås. Kommer sedan en ny råkonverterare, får man även till viss del tillgång till dennas fördelar även med JPG. Nu gissar jag att detta inlägg kommer att misstolkas, men det var skrivet med glimten i ögat, kunde inte låta bli
Det finns givetvis mer komplicerade rawkonverteringsprogram, men dom är oftast inte dom bästa. Som Erland nämnde tidigare finns det ett antal riktigt komplicerade rawkonverteringsprogram till Linux men jag brukar sällan få bra resultat med dom.
Nu fotograferar jag med Nikon och Nikon har ett busenkelt rawkonverteringsprogram som heter ViewNX2, alla inställningar som var i kameran vid fotograferingstillfället använder RAW-konverteraren som standard. Är jag nöjd med dom, vilket jag är i 60% av fallen trycker jag bara på spara som JPG och så är det hela klart. Eftersom jag i alla fall alltid tittar igenom alla bilderna innan jag gör något med dom så är det ett knapptryck extra jobb mot om det varit en JPG direkt ur kameran. I dom andra fallen så lägger jag ner olika mycket jobb, vissa klarar jag av i ViewNX2 (30%) och resterande 10% fixas till i CaptureNX2 som är Nikons betalvariant som kan lite mer.
Det finns säkert liknande program till andra märken men dom kan jag inte namnge här och nu, men enkelhetsargumentet faller pladask i alla fall.
/Karl