Fredrik183
Aktiv medlem
Om du ändå alltid efterbehandlar dina bilder (för du låter väl inte skärpan vara nedställd?) och inte längre använder de sega RAW-konverterarna finns det ju bara en orsak kvar att använda Jpeg och det är utrymme på datorn. Att ha en dyr kamerautrustning och sedan inte utnyttja den fullt ut för att man vill spara på diskutrymme låter inte riktigt genomtänkt med tanke på hur billigt lagring är.
Ja, huvudskälet för mig är utrymme på dator och minneskort. Men nu gällde ju mitt ingångsinlägg i den här tråden inte de skäl man kan ha för att fotografera i JPG, utan att det inte är antingen-eller som gäller vid efterredigering.
Men jag har ingen dyr kamerautrustning, och investerar försiktigt i denna. Lightroom märkte jag att jag svårligen kunde klara mig utan, men inte pga att jag upplevde behov av bättre rawhantering, utan dess koppling till LRTimelapse. Utan denna, kände jag mig mer eller mindre helt ställd. Därför slog jag till på ett bra pris på Lightroom 3 när fyran nu kom. Jag har två externa hårddiskar nu som fungerar som back-up och lagring. Har inga planer på att investera i nya inom överskådlig tid. Skall jag övergå till RAW, får jag skaffa både nya minneskort och fler hårddiskar med tiden. Jag håller nere den kostnaden, utan att jag egentligen upplever några bildmässiga nackdelar för det. Men det är ju mina skäl för JPG. Men det var ju inte det saken egentligen gällde.