Kan det inte bero på att den installerade användarbasen är mindre än 1% av de totala användarna? Jag har väldigt svårt att förstå denna anknytning till ett operativsystem. Jag har Mac OSX på mina datorer där jag arbetar med bildbehandling, jag har Windows på ett par av datorerna som är skrivarservrar och Linux på en backup-dator. Operativsystem efter användningsområde, så att jag kan utnyttja respektive plattforms fördelar.
Stefan
Ser du det så så...
Men Linux har engagerade användare, med hög kompetensnivå, jag har periodvis kört linux på mitt skrivbord hemma, och det fungerar bra i alla sammanhang utom RAW, vist känns Gimp som ett tio år gammalt Photoshop, men en sen det var ju det jag lärde mig så det är nog fortfarande Ph 2.0 som jag kan allra bäst, så hade det bara varit råkonverteringen så... har provat att köra Capture NX på olika sätt inifrån Linux men det har inte gått något vidare.
Linux har flera fördelar, Att det är förhållandevis;
Resurssnålt
Anpassningsbart
Lätt att skräddarsy
Men då inte alla uppgifter kan lösas så
Min Laptop kör Linux (den orkar inget annat på ett bra sätt) så därför är det bra med JPG för att kunna bearbeta vissa bilder i fält -men om det bara handlar om enstaka bilder, går ju faktiskt utmärkt att i kameran konvertera det som jag behöver som högupplöst JPG i efterhand, synd bara att det måste ske bild för bild önskar jag kunde markera ett antal bilder gå och fika och de var klara när jag var det.
Sen finns det helt klart ideologiska skäl för Linux, där tanken för fri information osv men även en praktiskt aspekt att jag inte skall behva kunna hur många system som helst.
Nu har vi kommit långt från ämnet, men den kameratillverkare som ser till att sina modeller är lätta att råkonvertera i Linux den kommer ha många användares hjärta.
Lämnade mac privat för många år sedan då jag kände mig för utlämnad till ett företag, har därför intenågon av dess produkter men är nu minst sagt sugen på deras platta som bla bildvisare, får se...