Annons

Förbjudet fotograferande

Produkter
(logga in för att koppla)
Arvikafestivalen

På Arvikafestivalen ville de inte släppa in mig med min Sony R1 men jag förklarade att det var en "kompaktkamera" och då gick det bra.
Arvikabilder
De allra flesta på bilderna är tillfrågade om publisering på min hemsida.
 
Händelse nummer 1: (1990)

Vi var på väg till Etiopien, två par, med mellanlandning och övernattning i Frankfurt. På morgonen kom jag betydligt snabbare genom säkerhetskontrollen än de övriga varpå jag ställer ner handbagaget och vänder mig om med systemkameran i högsta hugg.
Jag fick en k-pist i magen...
Ett utmärkt tydligt sätt att visa att det inte skulle fotograferas alls.
Jag skakade ändå så mycket på handen att det inte gick att fotografera.

/AnWi
 
Säkert så. Han såg lika besvärad och överraskad ut som jag.
Tur att han inte visade alltför stora likheter med Sheriffen i Notingham (i den tecknade Robin Hood-varianten).
 
Händelse nummer 2: Shanghai 2002

Tillbringade en helg i Shanghai med två kollegor och två nya bekantskaper. Den ena fungerade som guide och visade oss runt.
Vi besäkte bl.a. ett Buddhistiskt kloster där det fanns mycket att se och fotografera. Växter, dammar, fontäner, byggnader och människor.
Så fick jag se en majestätisk, förgylld Buddha, i eftermiddagsljus och höjde kameran.
Det gick inte för sig. Jag fick en vänlig men bestämd klapp på axeln av en munk. Klart att man respekterar andra värderingar.

Bilden:
Hela helgen fick jag höra hur otroligt lång jag var. 185cm är mycket i dessa delar av världen.

/AnWi
 

Bilagor

  • 101-0189_img.jpg
    101-0189_img.jpg
    54.7 KB · Visningar: 1,541
Senast ändrad:
Jag vet inte, men jag har alltid kännslan att ber någon mig trevligt att inte fotografera så gör jag inte det. Känns alltid som om man är vänlig tillbaka så kommer det löna sig någon dag.

Och med fallet budist munken kunde man ju inte annat än le. Vem säger typ " GUBBE jag ska fota" till en snäll munk.

Men min generella måttstock är att inte ta foto när någon ber om de eller om de tydligt står skyltat ta ej foto.

Men börjar nån gnällig och otrevlig person skrika och hojta där man tydligt får fota så vet ja inte.
 
Simon671 skrev:
h så till henne att det hela verkade jätte konstig äntlig mig. Hon påstod att det var någon svensk lag. Det

om jag minns rätt...
så uppdaterades uphovsrättslagen nyligen och nu är det så att en artist äger rätten till sitt uppträdande dvs du måste ha tillstånd av artisten för att fotografera /filma/taupp ljud...

så hon har nog rätt....

fast hur någon ska kunna kolla om jag tex satt upp i backen och filmade med en liten kompaktdigital det vet jag ju inte....

/b
 
Händelse nummer 3: Bucharest 2006

Återigen en flygplats. Denna gång i ankomsthallen. Vi var en grupp som skulle samlas. De flesta av oss hade inte setts förut utan vi samlades kring en handmålad skylt.
Jag hade, som alltid, kameran lätt till hands men efter att ha lyckats knäppa denna bild blev jag anmodad att packa ner kameran.
Den kvinnliga vakten var mycket bestämd men det var aldrig tal om att sudda någon bild. Hon kanske inte förstod att jag redan hunnit ta en.

Jag kommer med all säkerhet att begå fler övertramp, både medvetet och omedvetet. De medvetna är roligast...

/AnWi
 

Bilagor

  • 015 first meeting.jpg
    015 first meeting.jpg
    67.5 KB · Visningar: 1,634
Bertil Lindgren skrev:
om jag minns rätt...
så uppdaterades uphovsrättslagen nyligen och nu är det så att en artist äger rätten till sitt uppträdande dvs du måste ha tillstånd av artisten för att fotografera /filma/taupp ljud...
Det kan ju bara inte stämma, uppträder dom på allmän plats eller man själv står på allmän plats och fotar så kan dom ju knappast förbjuda det iaf.
 
Bertil Lindgren skrev:
om jag minns rätt...
så uppdaterades uphovsrättslagen nyligen och nu är det så att en artist äger rätten till sitt uppträdande dvs du måste ha tillstånd av artisten för att fotografera /filma/taupp ljud...

så hon har nog rätt....

fast hur någon ska kunna kolla om jag tex satt upp i backen och filmade med en liten kompaktdigital det vet jag ju inte....

/b

Funktionären hade inte något problem med själva fotograveringen (man fick fotografera) utan med objektivet som jag hade. Den var för stor och bara dem från media/press fick använda sånt äntlig funktionären
 
Simon671 skrev:
Funktionären hade inte något problem med själva fotograveringen (man fick fotografera) utan med objektivet som jag hade. Den var för stor och bara dem från media/press fick använda sånt äntlig funktionären

På senare år (typ 4-5) så ska det inte vara några som helst problem att ta med sig stillbildskameror in, oavsett typ och storlek på objektiven. Däremot så brukar Arvikafestivalen ha oerhörda problem med att kommunicera ut sådan information till sina funktionärer och vakter. De fall då jag inte haft ackreditering så har jag alltid tagit med mig utskrifter av mail från presschefen där utryckligen detta står så att man kan visa för oinformerade antagonister, vilket (oftast) brukar göra susen... Men det slår aldrig fel att åtminstone en eller ett par vakter/funktionärer ställer till med problem..
 
tormig skrev:
Är en konsertlokal "allmän plats"?
Vem har sagt att dom måste uppträda i en konsertlokal? Det kan vara på ett torg eller i en park eller vad som helst, tillochmed ett privat inhägnat område som du står utanför och fotar in. Då kan dom ju knappast kräva att man ska ha tillstånd.

Som den här bilden, mitt på trädgårdstorget i Linköping, lycka till att hindra någon från att fota där.
 

Bilagor

  • agnes400.jpg
    agnes400.jpg
    19.1 KB · Visningar: 1,524
Senast ändrad:
förbjudet

Jag gick med min fars d200 i harrods å fotade allt möjligt, vakterna trodde jag kom från tidning, fick jag reda på när en tant tjallade på mig :p

Ett par hade sex i tunnelbanan, gröna linjen, från abrahamberg till hötorget, lr par kanske de inte va som de höll på, var bara tvungen å ta ett kort,

obs. man ser inga ansikten om de nu skulle vara någon som kände igen sig... :D
 
Jag fick också problem med en stöddig vakt i Swedenrock 2005 som kved på att mitt 300 objektiv var för stort. Vad jag gjorde, Enkelt tog en liten sväng och bytte till ett mindre för att sedan gå in via en annan vakt och byta objektiv inne på området igen. I år tog jag med mig min IXSUS och det var ett dåligt beslut. :)

Enligt hemsidan var det ok att ta med stillbilds kamera.
I år försökte jag faktist att få ett intyg eller tillstånd med nekades det.
 
Var på Canon i Shinjuku tidigt i våras eftersom dotterns A610 hade gått sönder. Hade egentligen inte världsgaranti men en hjälpsam man på Yodobashi övertalade Canon att hjälpa till. Tog några interiörbilder i deras relativt stora lokal, som är både showroom och utbildningslokal samt har en kundmottagning, varpå en proper ung japansk kvinna förklarade för mig att det var förbjudet att fotografera där och bad mig radera bilderna på CF-kortet. Jag blev sur och kände mig kränkt av vad jag uppfattade som ett omotiverat förbud, men i Japan passar det inte med offentliga känsloutbrott och det kändes inte som läge för att diskutera eller förhandla. Dessutom var inte bilderna viktiga. Bilden nedan var dock OK då själva lokalen inte syntes tydligt. Antagligen var man rädd för attentat - antalet offentliga papperskorgar har t ex minskat i Tokyo efter bombhot tidigare (och inte var de många förut). Eller så tyckte man inte om att jag använde optik från både Sigma och Tamron på mitt Canon-hus... :)
 

Bilagor

  • 060227_100415_1ds_canon-shinjuku_fs.jpg
    060227_100415_1ds_canon-shinjuku_fs.jpg
    91.6 KB · Visningar: 1,389
Fotoförbud!!


Stadsbiblioteket i Köpenhamn

Knäppte 4-5 bilder o sen kom vakten rullen kvar...


Nationalmuseeum tidigare i veckan:
Skulle precis plåta Brandskattningen i Visby när 2 vakter kommer fram o talar om att det är fotoförbud i hela huset... Inga bilder! ;-(

Fartygsvarvet i Landskrona:

Där byggdes M/S Visby o det rådde totalt fotoförbud men jag lyckades få ett par foton av en halvfärdig Gotlandsbåt... ;-)

Lumpen på F16/SeM I uppsala:
Massor av bilder på polare o flyg o bilar...

Vattenkraftstationer i Härjedalen:
Fotoförbud men jag har plåtat ett flertal...



Jag tror de flesta fotat nåt "förbjudet utan Att veta om det förrän efteråt kanske.
 
Fick klagomål igår när jag tog ett kort inne på 7-Eleven...
Tydligen har de en företagspolicy som förbjuder kunder att fotografera inne i butikerna. Men om någon är intresserad av bilder på pastasalladen så kan jag ordna det ;)
 
Det roligaste jag fotograferat olovligt måste vara en "Förbjudet att fotografera"-skylt utanför ett militärt område =) Bakgrunden är dock blurrig, men faktum att det är ett foto på en sådan skylt gör det väldigt roligt =)
Föresten, på tal om att få och inte få fota... Alla bilder på människor på stan som läggs upp på FS, som man tydligt kan se ansikten på, är man väl enligt lag tvugna att ha ett medgivande från varje enskild person? (Att ta bilden får man ju, men att publicera den på internet?)
Dessa bilder skulle i så fall vara lika olagliga som att jag skulle sno alla bilder på hela fotosidan!?
Nått måste jag ju fått om bakfoten, men vad gäller?
... Tur man håller sig till sniglar, landkskap och tomtar och troll...
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.