Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Får aldrig till någon fokus!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lindzan

Ny medlem
Jag har fotograferat i ca 8 år och har fotograferat med systemkamera i 6 år. Jag har fotat med en Canon EOS 1000D under de 6 åren och har lärt mig allt som fanns att lära sig på den kameran. Allt har fungerat fin fint och tycker kvalitén på bilderna blev bra men ville nu uppgradera mig för att nå bättre kvalité då jag själv utvecklats och tyckte attt jag inte fick det resultatet jag ville ha.
I april detta år skaffade jag mig en Canon EOS 7D istället, och hade höga förväntningar då jag tänkte att med denna skulle jag få bättre bilder, skärpa och kunna fota utan blixt inomhus osv. Men jag har knappt fått till en enda bild som har varit skarp och haft fokus! Nu har det gått fyra månader och jag har gått igenom massor av inställningar men tycker ändå att alla bilder blir helt utan fokus! VAD GÖR JAG FÖR FEL? Jag har provat att fota manuellt och med auto. Spelar ingen roll vad jag har för inställning med slutartid och skärpedjup, eller om jag manuellt ställer in skärpan - bilderna blir oskarpa! Är det någon inställning jag kan ändra? Annars måste jag skicka tillbaka kameran, men känns konstigt att en splitterny kamera skulle ha något fel som gör att bilderna inte kan få fokus? När jag ska ta en bild så tycker jag att det ser skarpt ut,men när jag sedan tittar på bilderna så är de fruktansvärda. Tänker inte acceptera ett sånt problem när man betalat 12,5k!

PS. Har provat med stativ och hållit kameran stabilt.

Exempel på bilderna.
IMG_1589.jpg
IMG_1603.jpg
IMG_1032.jpg
IMG_0924.jpg
 
Hej.
Behövs nog lite mer info. Typ:
Vad har du för objektiv? Har du använt samma objektiv som på din tidigare kamera? Blir det samma resultat oavsett objektiv?

Har du möjlighet att lägga ut bilder i full upplösning som vi kan granska?

Fotar du i RAW?

MVH
 
Håller med om att det inte ser så imponerande ut. Vad har du använt för objektiv? Kan du komplettera med lite mer uppgifter om respektive bild (slutartid, bländare och ISO)
7D har en inställning som kallas bildstil, vad har du valt där? Är bilderna efterbehandlade på något sätt eller är det "jpeg direkt ut ur kameran"?
 
Tänker inte acceptera ett sånt problem när man betalat 12,5k!
Tycker jag heller inte att du skall acceptera.
JAG hade börjat med att ringa Canons support o diskuterat problemet med dem först. Jag är övertygad om att de kommer att hjälpa dig.

Har du kvar ngt objektiv från den gamla kameran? Har du fler än ett objektiv som du testat med? Har du en kompis som har ett objektiv som funkar bra o i så fall att ni kan testa varandras.
Det borde ge en fingervisning om det är kameran eller ett/flera objektiv som strular.

Har du ingen runt dig med Canon så kan du säkert be om hjälp av ngn här på FS som bor i närheten för att testa objektivkombinationer.
 
Jag är med intresserad av vilka objektiv du använder?

Även vilka "fokuspunkter & mätningsmetoder" du använder?

Vilka lägen fotar du mest med? Det finns ju fler lägen än "Auto & Manuellt"
 
En 7D tar inte automatiskt bättre bilder än 1000D, jag har 400D som förmodligen är värt 100 spänn, som tar jättefina bilder så länge man jobbar utifrån husets förutsättningar. Jag tror som flera andra i tråden att optiken spelar roll här, huset blir ju inte bättre än linsen..:)

/Ulf
 
Det problemet, eller kanske vi ska säga problemen, jag hade var att jag inte tänkte på slutartiderna. Fotade mycket med mitt 50 mm f1.8, för att det var ljusstarkare. Men med en crop sensor hamnar man på runt 85 mm och utan IS ska man då helst ligga på minst 1/85 sekund, kanske gärna även 1/100 sekund. När man började följa detta blev bilderna mycket bättre.

En annan sak som hjälpte till var att använda blixt mer. Det extra ljuset hjälper till att ge bättre skärpa i bilderna. Och självklart blir resultatet även bättre av att man använder lägre ISO. Nu säger jag inte att detta är dit problem, att använda stativ t ex borde ha avhjälpt detta problemet. Men kanske det hjälper dig lite på vägen =)
 
Om du plåtade i RAW så kan du väl se vart autofokuspunkten hamnar. Bild nr 2 är väldigt felfokuserad men å andra sidan kan kameran försökte fokusera på det vita.

Du ska inte göra ett fokustest med lutande linjal?
 
Näst intill omöjligt att göra någon bedömning på dessa bilder.

Vilka inställningar har använts?

Vilket objektiv?

Vilken fokusmetod?

Det kan mycket väl vara så att din kamera fel-fokuserar och behöver justeras.

För att verifera detta så försök ta lite med "kontrollerade" bilder med tydliga motiv och försök lägga upp dem i original för nedladdning (dropbox, skydrive eller liknande) så kommer du säkert få fler råd.
 
Om du plåtade i RAW så kan du väl se vart autofokuspunkten hamnar. Bild nr 2 är väldigt felfokuserad men å andra sidan kan kameran försökte fokusera på det vita.

Du ska inte göra ett fokustest med lutande linjal?

Man behöver inte fotografera i RAW för att se vilka fokuspunkter som använts. Den informationen finns även i jpeg-filen.
Problemet i den här tråden är allmänt och jag tror att de flesta som fotograferat upplevt liknande problem. Nu har ett tiotal personer kommenterat och ställt kompletterande frågor. För att komma vidare krävs lite mer input från trådskaparen.
 
Mer detaljer

Uppskattar att det var så många som svarade och gav bra tips!

Allra först skulle jag vilja säga att jag precis såg på hemsidan där jag köpte kameran att stod det så här: "Ytterligare en bra funktion och som är guld värt om man har oturen att råka ut för objektiv som inte lägger skärpan på rätt plan. Man kan finjustera fokus för 20 olika objektiv i +/-20 steg. Med andra ord minskar risken att behöva skicka in optik och / eller kamera för justering markant."
Jag vet inte vad det är. Är det något jag kan testa justera?

Det var en bra idé några skrev om att prova med andra objektiv! Jag kan pröva med den jag använda med min gamla kamera. Annars har jag bara macro och fisheye att prova med.

Bilderna jag la upp är inte behandlade. Var direkt från kameran för att visa hur de verkligen ser ut. Jag fotar inte heller i RAW.
Objektivet är EF-S 18-135/3,5-5,6 IS

Känns som jag har provat allt möjligt och ändrat bland inställningar. Var inne på "fokuspunkter" men det är inget jag kan något om då jag aldrig justerade det på andra kameran. Jag ändrade där och provade alla olika som fanns, men tyckte inte det blev någon skillnad så bytte tillbaka till "auto val: 19 punkts AF"

För övrigt tycker jag att jag provat allt möjligt med slutartid,bländare,iso m.m. Jag har haft manuellt fokus och lagt fokusen själv på olika föremål. Har haft flera föremål i samma bild, och lagt fokusen först på föremålet som är närmast, sen den längre bak osv. Ändå blir det helt utan fokus och skärpa!
Tänkte att om jag kör allt på auto så borde kameran kunna sköta det, men ändå ingen fokus. Har provat med blixt och utan blixt. Tycker personligen inte om att fota med blixt och anledningen till att jag bytte från 1000D till en 7D var för att kunna just fota utan blixt. (1000D var värdelös utan blixt om det inte var ute i dagsljuset).

Det känns (och jag hoppas) att jag har missat ställa in någon funktion på kameran bara.
 
7D (liksom 70D) har en jättebra sökare när det gäller visning av fokuspunkter. Precis innan du trycker av så ser du vart skärpan hamnar eller borde hamna. Varför inte sätta kameran på stativ och plåta en lutande linjal. Då kan du se hur fel skärpan hamnar. Vi på forumet kan bara se att bild nr 2 är felfokuserad. De övriga bilder är för små för att kunna avgöra detta.

Jag har samma objektiv som du och detta är riktigt skarpt. RAW-bilden är ännu skarpare. Bilden är tagen på frihand.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-08-25 kl. 18.56.03.png
    Skärmavbild 2014-08-25 kl. 18.56.03.png
    166.7 KB · Visningar: 364
  • Skärmavbild 2014-08-25 kl. 18.55.53.jpg
    Skärmavbild 2014-08-25 kl. 18.55.53.jpg
    71 KB · Visningar: 73
  • Skärmavbild 2014-08-25 kl. 18.55.35.png
    Skärmavbild 2014-08-25 kl. 18.55.35.png
    80.6 KB · Visningar: 365
Om enda anledningen till köp av en 7D istället för en 1000D var att du ville få bättre bilder i dåligt ljus utan blixt så kommer du att bli besviken. Visst är 7D något bättre men knappast något magiskt verktyg.

Det hade sannolikt varit betydligt bättre att lägga pengarna på att köpa en bra extern blixt - då hade blixtbilderna med din 1000D kunnat bli riktigt bra.

7D har en mer avancerad autofokus än din 1000D - du kommer inte bli speciellt nöjd om du kör med helautomatiskt val av fokuspunkt.

Ta inte illa upp men det du skriver tyder på att du måste försöka lära dig mer om din kamera och hur man hanterar den. Läs manualen, testa metodiskt, ta in bilderna i datorn, studera resultatet, testa igen.

Detta sagt, det kan mycket väl vara något fel på ditt kamerahus och/eller objektiv men för att avgöra detta måste du kunna ta kontrollerade testbilder och då funkar det inte med automatiskt val av fokuspunkter.
 
Jag tycker inte att du ska börja justera kameran, det finns mycket annat att testa innan dess. Av de fyra bilder som du lagt upp tycker jag tre är ganska "svåra", dvs. knepigt att få till bra skärpa på. Bilden på blommorna borde dock gå att få betydligt skarpare än så där.
Att använda alla 19 fokuspunkterna är lite av en chansning, det kan bli bra men det också bli ganska knasigt. Kameran väljer då de punkter där den enklast kan fokusera och sen blir det något medelvärde. Inte säkert att det var där du ville ha skärpan. Du kan kolla bilden i ZoomBrowser så ser du vilka fokuspunkter som kameran har valt i just den bilden.
För din nästa test skulle jag föreslå:
Fotografera i bra dagsljus
Välj autofokus med endast centrumpunkten
Bra och tydligt motiv där det verkligen går att avgöra skärpan
Bländare kring 8
Slutartid 1/200 sek eller kortare
Välj bildstil = Landskap

Blir det inte skarpt nu så är det problem.......
 
Jag tycker inte att du ska börja justera kameran, det finns mycket annat att testa innan dess. Av de fyra bilder som du lagt upp tycker jag tre är ganska "svåra", dvs. knepigt att få till bra skärpa på. Bilden på blommorna borde dock gå att få betydligt skarpare än så där.
Att använda alla 19 fokuspunkterna är lite av en chansning, det kan bli bra men det också bli ganska knasigt. Kameran väljer då de punkter där den enklast kan fokusera och sen blir det något medelvärde. Inte säkert att det var där du ville ha skärpan. Du kan kolla bilden i ZoomBrowser så ser du vilka fokuspunkter som kameran har valt i just den bilden.
För din nästa test skulle jag föreslå:
Fotografera i bra dagsljus
Välj autofokus med endast centrumpunkten
Bra och tydligt motiv där det verkligen går att avgöra skärpan
Bländare kring 8
Slutartid 1/200 sek eller kortare
Välj bildstil = Landskap

Blir det inte skarpt nu så är det problem.......

Tack för tipsen! Jag ska prova precis det du skrev så får vi se om det funkar eller om det verkligen är något fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.