matchis
Aktiv medlem
Jag tror på ormvråk.
//Benny
Tack Benny för ett mycket snabbt svar.
Kul om jag har rätt för en gångs skull
MVH
Mats
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror på ormvråk.
//Benny
Två bilder som är tagna vid Hornborgasjön Är det det mest frekventa rovfågeln på forumet. D.v s Brun Kärrhök.
Hälsningar från en novis som är tacksam för svar
Mats
Visa bilaga 136450
Visa bilaga 136451
Stämmer bra!
Även om jag nog tror att ormvråken är den vanligaste fågeln i den här tråden
Jag tror på ormvråk.
//Benny
Hittade denna i kanten på en bild föreställande en blå kärrhök när jag gick igenom gårdagens bilder.
Kan det vara en grönsiska?
Eller har någon ett bättre förslag?
Bilden är tagen på Svenska Högarna igår.
//Lars
just denna bild kan jag inte förstora, klykar inte varför?
men det ser ändå bra ut för grönsiska.
Med vänlig hälsning peter
Hej
Nr 1 fotad vid Asköviken utanför Västerås häromdagen. Är det en Sävsparv?
Nr 2-5 fotade just norr om Västerås igår. Är alla talltitor eller är någon entita?
Nr 2 har större haklapp tycker jag. Nr 3-5 har ev mindre haklappar (kan dock bero på vinkeln).
Med vänlig hälsning
/Lars
1:an är sävsparv
Resten är talltitor. Det enklaste sättet att se det på de här bilderna är de (mer eller mindre) rent vita kinderna som är tydligt och yvigt avgränsade nedtill mot kroppssidor, rygg. På ett par av bilderna är det även den kraftiga nacken tydlig, som också är ett gott kännetecken. Haklappens storlek är inte en säker karaktär att gå på om den inte är väldigt stor och utbredd nedtill.
Kan tillägga att det är väldigt bra att lära sig titornas läten. Det är det allra smidigaste sättet att skilja dem åt.
Mvh Toni
Osäker på denna. Färgteckning vid ögat får mig att tro på lärkfalk. Vad i övrigt skiljer den sig från Tornfalk om det nu verkligen är en lärkfalk?
Osäker på denna. Färgteckning vid ögat får mig att tro på lärkfalk. Vad i övrigt skiljer den sig från Tornfalk om det nu verkligen är en lärkfalk?
Tack Toni. Nu blev jag lycklig över att ha fått bilder på en pilgrimsfalk. Jag hade uteslutit denna så jag letade inte ens efter kännetecken på pilgrimsfalk. Stort Tack.
Gratulerar till bilden! Som Peter säger är falken av äldre modell. Unga är längsstreckade, och därför lite svårare att skilja från lärkfalk.
Har inte lärkfalken ett rött inslag på buken också?
Thomas
De gamla har det, inte de juvenila.
Mvh Toni
Ok, Men är det både hona och hane som har rött inslag?
Thomas