Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
zykie
Ny medlem
Silvertärna eller fisktärna?
Hej eftersom jag antar att det inte är okej att posta bilder man funnit på Internet här så länkar jag till bilden istället. Skulle vara supertacksam om någon kunde hjälpa mig och säga om det är en silvertärna eller en fisktärna på bilden för jag klarar inte av att se skillnaden
Det står silvertärna men jag är inte övertygad..
http://www.arctictern.info/carsten/images/highres/carsten_egevang_1994.jpg
Hej eftersom jag antar att det inte är okej att posta bilder man funnit på Internet här så länkar jag till bilden istället. Skulle vara supertacksam om någon kunde hjälpa mig och säga om det är en silvertärna eller en fisktärna på bilden för jag klarar inte av att se skillnaden
Orre
Avslutat medlemskap
Hej eftersom jag antar att det inte är okej att posta bilder man funnit på Internet här så länkar jag till bilden istället. Skulle vara supertacksam om någon kunde hjälpa mig och säga om det är en silvertärna eller en fisktärna på bilden för jag klarar inte av att se skillnadenDet står silvertärna men jag är inte övertygad..
Silvertärna för mig.
//Benny
Osquar
Aktiv medlem
Hej eftersom jag antar att det inte är okej att posta bilder man funnit på Internet här så länkar jag till bilden istället. Skulle vara supertacksam om någon kunde hjälpa mig och säga om det är en silvertärna eller en fisktärna på bilden för jag klarar inte av att se skillnadenDet står silvertärna men jag är inte övertygad..
Klockren silver!
Helt röd näbb, dvs avsaknad av fiskens svarta näbbspets. Tydligt grå kropp som kontrasterar mot en ljusare/vit smal kind.
/Oscar
Bengf
Aktiv medlem
Jag har en Nikon D3200 och har inte kommit så långt i kompetensutvecklingen av kamerans alla finesser men av vad jag kan se så står vitbalansen på "Auto"
Man lär så länge man lever och din fråga har fört mig framåt flera steg när det gäller förståelse för kamerans funktioner och framför allt hur vitbalans påverkar resultatet vid olika ljus.
MVH
Mats
Hejsan. Den eminenta tidningen Foto rekommenderar ofta att man kan prova att ställa in vitbalansen på ikonen SOL, den täcker förvånansvärt ofta upp vid flera olika ljussituationer, jag har det på flera av mina kameror, gäller då mest vid utomhusfotografering. Inomhus, butiker och dyligt är en annan femma då så många ljuskällor av varierande slag förekommer.
Fin bild, och lycka till, det är en bra kamera som du har.
//Bengt.
matchis
Aktiv medlem
Hejsan. Den eminenta tidningen Foto rekommenderar ofta att man kan prova att ställa in vitbalansen på ikonen SOL, den täcker förvånansvärt ofta upp vid flera olika ljussituationer, jag har det på flera av mina kameror, gäller då mest vid utomhusfotografering. Inomhus, butiker och dyligt är en annan femma då så många ljuskällor av varierande slag förekommer.
Fin bild, och lycka till, det är en bra kamera som du har.
//Bengt.
Jag tackar och bugar för alla tips.
Skall även använda SOL-inställningen nästa gång jag fotar ute för att se skillnaden.
Tacksamma hälsning
Mats
"Ps. Jag är djupt imponerad av er kunskap på forumet och har startat från sidan 1 nu kommit till sidan 650 och kommer att läsa de andra sidorna efter hand. DS"
Bengf
Aktiv medlem
Ett litet tillägg till att ställa vitbalansen själv, du behöver nu lämna automatikläget eller gröna läget som man säger i bland. prova nu att ställa in på A eller Av-läge är inte säker på hur Nikon har valt sina symboler, vilket menas att du själv väljer bländare eller S-läge där man väljer tiden, har du automatläget invalt så kommer även vitbalansen att ställa sig i automatik.
Det finns även ett halvautomatläge som jag kallar det och det heter P där kan du också själv bestämma vissa saker som Iso och troligtvis även egen vitbalans, du kan nog se på den stora skärmen vad du har valt för någonting.
Ursäkta att det blir lite off topic i fågeltråden.
//Bengt.
Det finns även ett halvautomatläge som jag kallar det och det heter P där kan du också själv bestämma vissa saker som Iso och troligtvis även egen vitbalans, du kan nog se på den stora skärmen vad du har valt för någonting.
Ursäkta att det blir lite off topic i fågeltråden.
//Bengt.
Larslaguna
Aktiv medlem
matchis
Aktiv medlem
Jag försöker komma tillbaka tii fågelidentifiering
Nedanstående bilder är jag osäker på.
Första bilden är tagen vid Hornborgasjöns sydspets förra veckan.
Jag har köpt "Fågelguiden" enligt rekommendationer från forumet och kommit fram till att det
finns två individer som passar in. Nu sticker jag ut hakan och säger Blå Kärrhök och Ängshök.men efter studier av sämre foton tror jag mig kunna räkna till 5 vingpennor vilket indikerar blå kärrhök
Nästa bild är tagen en bit från Ersta Kärr på Visingsö för c:a 3 veckor sedan. Väljer mellan Duvhök och Sparvhök men lutar åt Sparvhök. p.g.a storleken
![Okänd vråk.jpg Okänd vråk.jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/126/126284-dcb3380bb7e41b0d3348a2484b32a932.jpg)
![DSC_0100.jpg DSC_0100.jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/126/126285-f07089310d43e048514a1cfdbb55a5e9.jpg)
Tacksam för alla svar då jag försöker lära mig så mycket som möjligt
Med vänlig fotohälsning trots lite dåliga foton
Mats
Jag har köpt "Fågelguiden" enligt rekommendationer från forumet och kommit fram till att det
finns två individer som passar in. Nu sticker jag ut hakan och säger Blå Kärrhök och Ängshök.men efter studier av sämre foton tror jag mig kunna räkna till 5 vingpennor vilket indikerar blå kärrhök
Nästa bild är tagen en bit från Ersta Kärr på Visingsö för c:a 3 veckor sedan. Väljer mellan Duvhök och Sparvhök men lutar åt Sparvhök. p.g.a storleken
![Okänd vråk.jpg Okänd vråk.jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/126/126284-dcb3380bb7e41b0d3348a2484b32a932.jpg)
![DSC_0100.jpg DSC_0100.jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/126/126285-f07089310d43e048514a1cfdbb55a5e9.jpg)
Mats
Orre
Avslutat medlemskap
jag gissar på hämpling men är osäker tacksam för hjälp -)
Sävsparv.
//Benny
Orre
Avslutat medlemskap
Jag försöker komma tillbaka tii fågelidentifiering
Visa bilaga 136414
Visa bilaga 136415
Mats
andra bilden är tornfalk.
//Benny
Larslaguna
Aktiv medlem
matchis
Aktiv medlem
andra bilden är tornfalk.
//Benny
Benny. Tack för ditt svar.
Jag hade hoppats på att få någon kommentar på första bilden för att se om jag är ute och cyklar även här.Om så är fallet kanske det är dags att börja samla frimärken i stället,
Jag har ytterligare en bild som är tagen vid Ersta kärr för 3 veckor sidan som förbryllar beroende på den vita stjärtspetsen
![Okänd fågel.jpg Okänd fågel.jpg](https://obj.fotosidan.se/obj/xenforo/data/attachments/126/126296-b6db115e45ff19abd859e5345068a75f.jpg)
Denna gång vågar jag inte en gissa vad det är
Bästa hälsningar
Mats
Larslaguna
Aktiv medlem
Ung stare.
Osquar
Aktiv medlem
Jag hade hoppats på att få någon kommentar på första bilden för att se om jag är ute och cyklar även här.Om så är fallet kanske det är dags att börja samla frimärken i stället,
Jag har ytterligare en bild som är tagen vid Ersta kärr för 3 veckor sidan som förbryllar beroende på den vita stjärtspetsen
Visa bilaga 136427
Bästa hälsningar
Mats
En stare. Stjärtspetsen är solbelyst samtidigt som nederdelen av underkroppen befinner sig i skugga.
/Oscar
matchis
Aktiv medlem
En stare. Stjärtspetsen är solbelyst samtidigt som nederdelen av underkroppen befinner sig i skugga.
/Oscar
Tack för ditt svar och förtydligandet med den vita stjärtspetsen.
Även tack till Larslaguna som var först med svaret
Jag har för avsikt att lära mig 2 nya saker varje dag men problemet är att man glömmer 4.
Tacksam för alla svaren jag får
Mats
Orre
Avslutat medlemskap
Visa bilaga 136427
Bästa hälsningar
Mats
Forsta bilden är väl blåhök, stäpphök eller ängshök, men kan inget om dom, så vet ej.
Stare på sista bilden.
//Benny
Orre
Avslutat medlemskap
Denna bild är tagen strax öster om Landsjön norr om Huskvarna. Kan någon identifiera denna??
Har varit inne på Ormvråk men vet inte om det stämmer. Jag överlåter detta till er som kan.
Mycket tacksam för svar?
Visa bilaga 136437
Visa bilaga 136438
Med vänliga hälsningar
Mats C
Jag tror på ormvråk.
//Benny