tj57
Aktiv medlem
Det stämmer. Det är dock ingen stark röd färg. På långt håll och i svåra ljusförhållanden kan det vara svårt att se färgen.
Tack Toni för faktan! Underbar tråd för oss som vill lära mer!!
Thomas
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det stämmer. Det är dock ingen stark röd färg. På långt håll och i svåra ljusförhållanden kan det vara svårt att se färgen.
Denna är en av två med ungefärlig samma teckning som jag såg idag i en flock Gräsänder ca 200 st
strax norr Karlstad, den andra hade ett något större vitt bröst. Misstänker att den är en hybrid av Gräsand men med vad ?
/ Jonas
det är en domestiserad gräsand. dvs har gener från ngn tamanka.
så någon igentlig hybrid är det inte. dessa varianter är mkt vanliga!
Med vänlig hälsning peter
Tog för givet att denna var en ormvråk men sen hittade jag allt fler likheter med fjällvråken. Så vad är det en orm/börringevråk eller fjällvråk?
Tog för givet att denna var en ormvråk men sen hittade jag allt fler likheter med fjällvråken. Så vad är det en orm/börringevråk eller fjällvråk?
Detta är en ljus ormvråk. Det man enklast kan se det på är stjärten, som hos fjällvråken alltid är vit med ett eller flera mörka ändband. Den mörka stjärten på denna fågel kan bara vara ormvråk. Huvudets vita färg är också en ledtråd. Hos fjällvråkar med ljust huvud går färgen mot beige-gult eller grått.
Det är rätt som Benny skriver att fjällvråken har fjäderbeklädda tarser, men tarserna är benens nedre del och de syns inte på bilden. De så kallade byxorna som syns har även ormvråken.
Mvh Toni
Fotograferade denna fågel i Alterälven, Norr om Piteå idag. Gissar att det är en Trut - en juvenil? Eller? Vilken sort?
Tack för svaret. Jag har försökt läsa lite på nätet om trutar och måsar - och det verkar inte helt enkelt att skilja olika arter, årstidsdräkter och åldrar åt. Själv är jag helt okunnig inom detta så jag är tacksam för svar även från den som inte är bergsäker.