Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

fick tips att kolla vilka art det var här.

Mina kunskaper om fåglar stannar unifär vid skata så jag i men enfald gav denna fågeln överskriften fiskmås vilket verkar vara fel. En här på fotosidan sa då istället gråtrut men var lite osäker så vad är det?

Fotot är taget i kroatien på en båt mellan ett par öar, de matade fåglarna med fisken som blev över från lunchen.
 

Bilagor

  • DSC_0358.jpg
    DSC_0358.jpg
    32.5 KB · Visningar: 57
Nästan

Det är en medelhavstrut. Den är nära släkt med gråtruten och har du inte en nyare fågelbok så finns den kanske inte med eftersom det är på senare år som man börjat nysta i gråtrutskomplexet och gett olika raser artstatus och lärt sig bestämma alla dessa olika "gråtrutar".
 
En kollega hittade här fågeln för ungefär ett år sedan i ett parkeringshus (!?) i Malmö. Vad kan det vara för något?? Tack på förhand!

Sjukt lurigt med så svåra bilder. Om vi lämna osannolika rallfåglar tänkte jag varför inte t ex en ung skrattmås där stjärten ännu ej växt ut. Fötterna ser inte "ralliga ut". Tittar man på vänstraste bilden ser fötterna måsrosa ut med simhud.

En bild som visar näbb skulle nog göra det enklare att avgöra art. Större bilder som visar fötterna kan hjälpa dig att skilja på måsunge vs. rall.

Dessutom kan datumet på bilderna hjälpa till att förkasta skrattmåsungeförslaget. När togs bilden? Stämmer det med när skrattmåsungar gick omkring i Malmös parker?

Vad det nu än är, är det kluriga bilder! Skulle vara kul att se bättre/fler/större bilder.

Allt gott!
/Johan
 
Hej!

Skulle det här kunna vara en 1K Sävsparv? Fotad idag på Trönninge ängar i Halmstad.

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • sävsparv.jpg
    sävsparv.jpg
    192.1 KB · Visningar: 48
Sjukt lurigt med så svåra bilder. Om vi lämna osannolika rallfåglar tänkte jag varför inte t ex en ung skrattmås där stjärten ännu ej växt ut. Fötterna ser inte "ralliga ut". Tittar man på vänstraste bilden ser fötterna måsrosa ut med simhud.

En bild som visar näbb skulle nog göra det enklare att avgöra art. Större bilder som visar fötterna kan hjälpa dig att skilja på måsunge vs. rall.

Dessutom kan datumet på bilderna hjälpa till att förkasta skrattmåsungeförslaget. När togs bilden? Stämmer det med när skrattmåsungar gick omkring i Malmös parker?

Vad det nu än är, är det kluriga bilder! Skulle vara kul att se bättre/fler/större bilder.

Allt gott!
/Johan

Mås-förslaget faller på fel form, fel grundfärg, proportionellt för långa och kraftiga ben mm. Dessutom är vingarna på tok för korta och trubbiga, typ avklippta.

Jag håller tills vidare på Knarren.

/Oscar
 
Mås-förslaget faller på fel form, fel grundfärg, proportionellt för långa och kraftiga ben mm. Dessutom är vingarna på tok för korta och trubbiga, typ avklippta.

Jag håller tills vidare på Knarren.

/Oscar


Hej!

Mittenbilden passar mkt bra på ung skrattmås. Som ungar har de en chokladig mer enhetlig ton. Besvärligt för alla rall/knarr-tankar är de rosa fötterna som verkar ha simhud.

En profilbild vore inte dumt! Eller förstoring på en fot.
/Johan
 
Hej!

Mittenbilden passar mkt bra på ung skrattmås. Som ungar har de en chokladig mer enhetlig ton. Besvärligt för alla rall/knarr-tankar är de rosa fötterna som verkar ha simhud.

En profilbild vore inte dumt! Eller förstoring på en fot.
/Johan

Vid uppförstoring så förefaller fötterna vara lite väl "stora/klumpiga" (pga av simhud?) för en Knarr, det tillstås.... Och rent realistiskt så är sannolikheten avgjort större att en ungmås kutar omkring i ett P-hus än en Knarr... även fast vattenrallar har suttit på fönsterbleck Stockholm downtown å vaktlar bland containrar i Varbergs hamn... sic!

Slutligen; digitalteknik i all ära, men det är alltjämt inget facit alla dagar i veckan.....

/Oscar
 
Vid uppförstoring så förefaller fötterna vara lite väl "stora/klumpiga" (pga av simhud?) för en Knarr, det tillstås.... Och rent realistiskt så är sannolikheten avgjort större att en ungmås kutar omkring i ett P-hus än en Knarr... även fast vattenrallar har suttit på fönsterbleck Stockholm downtown å vaktlar bland containrar i Varbergs hamn... sic!

Slutligen; digitalteknik i all ära, men det är alltjämt inget facit alla dagar i veckan.....

/Oscar

Angående fötternas eventuella simhud så tycker jag bilderna är alldeles för suddiga för att se om så är fallet. Storleken på fossingarna tycker jag inte är större än att de skulle kunna sitta på en knarr eller annan sumphöna, men som redan sagts är det nog svårt att säkert bestämma art utefter endast dessa bilder.

Ha en trevlig helg, alla foto- och fågelintresserade!
/ Toni
 
Vilken vadare?

Hejsan!
Någon kunnig som kan upplysa mig om vad detta är för fågel jag fotat ikväll?
Lokal: sättunaviken Östergötland

Tack på förhand
Marie C
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    299.9 KB · Visningar: 58
ANNONS