Annons

Fågelidentifikation

Hejsan!
Någon kunnig som kan upplysa mig om vad detta är för fågel jag fotat ikväll?
Lokal: sättunaviken Östergötland

Tack på förhand
Marie C

Ingen lätt rackare, men jag tänker storspov pga kontrastrik, svartvit dräkt. Men ögonbryn finns, vilket ger småspov. Men tycker själva fågeln ser stor o mäktig ut, så jag går för storspov tills annat bevisat !

Näbb ser lång ut, men är svår att använda för ID.

//Benny

Tyvärr lite dåliga bilder, men ögonstrecket syns ganska tydligt på denna Småspov

Jag tycker storspov även utifrån dessa bilder. Fågeln ser för kraftig ut. Småspov är ganska nätt och elegant.

Ungefär som skillnaden mellan silvertärna och fisktärna.

Kolla gärna min bild på "Sur småspov" i "Mina bilder". Den är varmare brun och nättare.

//Benny

Hej. Jag fick det här till brun kärrhök när jag såg den, men börjar nu fundera på om det är en röd glada jag fotat?

Eller vad säger ni?

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4

Bilagor

• uploadfromtaptalk1376129217472.jpg
    uploadfromtaptalk1376129217472.jpg
    11.8 KB · Visningar: 62
Yngre variant?

Ingen lätt rackare, men jag tänker storspov pga kontrastrik, svartvit dräkt. Men ögonbryn finns, vilket ger småspov. Men tycker själva fågeln ser stor o mäktig ut, så jag går för storspov tills annat bevisat !

Näbb ser lång ut, men är svår att använda för ID.

//Benny

Tack för ytterligare info..skulle det kunna vara en tonåring eller så ? :)
Min bedömning av storleken ca 30 cm lång och 25 cm hög../ Marie

Någon som vet vad detta är. Fotograferad vid en sjö i buske för en månad sedan. Kraftigt beskuren.

Bilagor

• _MG_0763.jpg
    _MG_0763.jpg
    60.5 KB · Visningar: 100
Fick med mig dessa bilderna hem från Getterön.

Mina gissningar är...

1. Gluttsnäppa
2. Lövsångare
3. Drillsnäppa

Hur fel ute är jag?

Mvh Lennart

Bilagor

• D800_130810_9547.jpg
    D800_130810_9547.jpg
    266.9 KB · Visningar: 91
  • D800_130810_9588.jpg
    D800_130810_9588.jpg
    254.3 KB · Visningar: 106
  • D800_130810_9633.jpg
    D800_130810_9633.jpg
    270.3 KB · Visningar: 107
Vid uppförstoring så förefaller fötterna vara lite väl "stora/klumpiga" (pga av simhud?) för en Knarr, det tillstås.... Och rent realistiskt så är sannolikheten avgjort större att en ungmås kutar omkring i ett P-hus än en Knarr... även fast vattenrallar har suttit på fönsterbleck Stockholm downtown å vaktlar bland containrar i Varbergs hamn... sic!

Slutligen; digitalteknik i all ära, men det är alltjämt inget facit alla dagar i veckan.....

/Oscar

Tack för ytterligare analyser. Min kollega är inte helt borta när det gäller fåglar, han bor trots allt på landet med storkar och kärrhökar runt knuten. Hans spontana kommentar var att det såg "hönsliknande ut" men inte rörhöna eller sothöna som han har ganska bra koll på. Jag tror inte han hade missat om det var en mås. Han såg fågeln bättre än bilderna visar och efter att jag föreslagit vattenrall, småfläckig sumphöna eller kornknarr så googlade han kornknarr och tyckte helt klart det var den som passade bäst.

Återigen tack för era analyser. Jag ville spara på lite information för att inte "leda in er" på något särskilt spår... :)

Gräsand ?

Såg denna And igår utanför Karlstad. Form och storlek som en Gräsand men färgen stämmer inte, ljusbeige med brun hätta. Tror ändå att det är en "vanlig" Gräsand men vill ändå fråga er experter då jag aldrig sett denna färg tidigare.

MVH Jonas

Bilagor

• Gräsand.jpg
    Gräsand.jpg
    202.2 KB · Visningar: 65
  • Gräsand2.jpg
    Gräsand2.jpg
    196.5 KB · Visningar: 71
Såg denna And igår utanför Karlstad. Form och storlek som en Gräsand men färgen stämmer inte, ljusbeige med brun hätta. Tror ändå att det är en "vanlig" Gräsand men vill ändå fråga er experter då jag aldrig sett denna färg tidigare.

MVH Jonas

Jag lägger min röst på gräsand! Såg själv en avvikande gräsand häromdan som liknar den du fått bild på.

/Edwin

Fågel på fjället

Flög förbi uppe på lindvallen fjällen i sälen i slutet av juli, tänkte att det kunde va nån spov?

Bilagor

• fagel.jpg
    fagel.jpg
    51.4 KB · Visningar: 360
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto