Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Var ut och fotade på den vita storken som befinner sig i Västmanland sedan några dagar.

Fick även bild på två andra fåglar. Bivråk och Buskskvätta var det en som sade till mig. Stämmer det?

mvh
/Lars

buskskvätta helt klart. rovisen är lite knepigare dock. huvudet o näbb ser bra ut för bivråk. ljusa band på de större täckarna indikerar en 1k fågel. stjärten verkar ej ha rundade ytterkanter vilket talar mer mot ormvråk. men unga fåglar har inte lika tydligt rundande stjärthörn som de äldre fåglarna har. knepig bild. känslan är mer bivråk än ormvråk, men som sagt de är knepiga även om man ser dem bra ibland.

Med vänlig hälsning peter berglin
 
buskskvätta helt klart. rovisen är lite knepigare dock. huvudet o näbb ser bra ut för bivråk. ljusa band på de större täckarna indikerar en 1k fågel. stjärten verkar ej ha rundade ytterkanter vilket talar mer mot ormvråk. men unga fåglar har inte lika tydligt rundande stjärthörn som de äldre fåglarna har. knepig bild. känslan är mer bivråk än ormvråk, men som sagt de är knepiga även om man ser dem bra ibland.

Med vänlig hälsning peter berglin

Vi svarade visst nästan samtidigt Peter:) Visst är de svåra att skilja åt, särskilt uppifrån, men jag tycker det är en ormvråk pga att huvud/hals är kort/trubbigt, där bivråkarna brukar se mer långhalsade ut. En annan karaktär som borde synas på bilden om det var en bivråk är den glesa bandningen på stjärten.

Mvh, Toni
 
Vad är dessa för rovfåglar? Båda var dessvärre sedda på håll och därför skickar jag med suddiga förstoringar av bilderna jag tog, hoppas de går att identifiera ändå! Skulle chansa på att den andra fågeln är en bivråk, vilken förföljde mig hela dagen med sitt utdragna skriande läte. Kan det vara så? Den första fågeln såg jag några dagar tidigare och minns den som större än den andra, men kan ju ha fel, är ju ingen fågelexpert. Tacksam för svar! :)
 

Bilagor

  • rgfd.png
    rgfd.png
    384.9 KB · Visningar: 116
  • frd.jpg
    frd.jpg
    19.4 KB · Visningar: 84
Vad är dessa för rovfåglar? Båda var dessvärre sedda på håll och därför skickar jag med suddiga förstoringar av bilderna jag tog, hoppas de går att identifiera ändå! Skulle chansa på att den andra fågeln är en bivråk, vilken förföljde mig hela dagen med sitt utdragna skriande läte. Kan det vara så? Den första fågeln såg jag några dagar tidigare och minns den som större än den andra, men kan ju ha fel, är ju ingen fågelexpert. Tacksam för svar! :)

Inte heller någon expert, men tänkte utmana mig själv här innan experterna levererar facit och säga min gissning:

Bivråk på båda. Kanske en hane och en hona?

Jag funderade även på ormvråk och fjällvråk, men av de bilder jag jämfört med tycker jag att bivråken ligger närmast till hands. Ormvråken är väl något "trubbigare" till huvud och hals.
 
Inte heller någon expert, men tänkte utmana mig själv här innan experterna levererar facit och säga min gissning:

Bivråk på båda. Kanske en hane och en hona?

Jag funderade även på ormvråk och fjällvråk, men av de bilder jag jämfört med tycker jag att bivråken ligger närmast till hands. Ormvråken är väl något "trubbigare" till huvud och hals.

Hmm jo jag har också funderat på om även den första kan vara en bivråk, dock så trodde jag att den var för mörk för det. Men det verkar ju som om färg kan variera ganska mycket? Uteslöt också ormvråken pga samma anledning, och fjällvråk förekommer väl inte i södra delarna av Norrland? Tack för svaret, ska bli spännande att se vad experterna då anser! :)
 
Nix

Bägge fåglarna är ganska typiska ormvråkar (nummer två dock med lite udda teckning). Lägg märke till fint bandad stjärt (syns också på den mörka om man ljusar upp den) samt inte särskilt utstickande huvud.
 
Bägge fåglarna är ganska typiska ormvråkar (nummer två dock med lite udda teckning). Lägg märke till fint bandad stjärt (syns också på den mörka om man ljusar upp den) samt inte särskilt utstickande huvud.

Tänka sig! Jag som tyckte de var för stora för det, men är ju svårt att bedömma på avstånd. Tack så mycket! Är det förresten så att de ger väldigt mycket läten ifrån sig? För den andra har jag hört i princip hela dagen, trots att jag rört mig över ett område på en mil fågelvägen. Vet ju förstås inte om det var samma hela tiden.
 
Vi svarade visst nästan samtidigt Peter:) Visst är de svåra att skilja åt, särskilt uppifrån, men jag tycker det är en ormvråk pga att huvud/hals är kort/trubbigt, där bivråkarna brukar se mer långhalsade ut. En annan karaktär som borde synas på bilden om det var en bivråk är den glesa bandningen på stjärten.

Mvh, Toni

unga bivråkar har inte gles bandning på stjärten dock.....

Med vänlig hälsning peter
 
Tänka sig! Jag som tyckte de var för stora för det, men är ju svårt att bedömma på avstånd. Tack så mycket! Är det förresten så att de ger väldigt mycket läten ifrån sig? För den andra har jag hört i princip hela dagen, trots att jag rört mig över ett område på en mil fågelvägen. Vet ju förstås inte om det var samma hela tiden.

ormvråkar är mkt ljudliga av sig, inte bivråkar.

Med vänlig hälsning peter
 
Sorry att jag måste säga emot dig, men det har dom. Inte lika tydligt på ovansidan som på undersidan, men det skulle ha synts på den här bilden.

Mvh, Toni


Toni och Peter: Tack för ert engagemeng! Intressant läsning.
När jag ser svaren till de efterkommande bilderna kan jag tillägga att "min" ormvråk/bivråk var tämligen högljudd under de ca 30sekunderna jag först hörde den och sedan såg den.

Så, då ökar kanske sannolikheten att det är en ormvråk.

mvh
/Lars
 
En kollega hittade här fågeln för ungefär ett år sedan i ett parkeringshus (!?) i Malmö. Vad kan det vara för något?? Tack på förhand!
 

Bilagor

  • p-hus.jpg
    p-hus.jpg
    43.8 KB · Visningar: 127
En kollega hittade här fågeln för ungefär ett år sedan i ett parkeringshus (!?) i Malmö. Vad kan det vara för något?? Tack på förhand!

Spontant känns det här som en rall eller sumphöna. Närmast till hands är väl i så fall vattenrall eller småfläckig sumphöna. Synd att man inte ser näbben.

Vad det än är så är det en sällsynthet i betongen!

Mvh, Toni
 
Falk

Denna falk är fotad idag på Jerivara ca 30 km söder om Karesuando , Torne lappmark.
VIlken art?
 

Bilagor

  • 2013_08_08-13_27_20-8155_500L.jpg
    2013_08_08-13_27_20-8155_500L.jpg
    69.9 KB · Visningar: 58
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.