Annons

Fågelidentifikation

Tack Benny! Hade samma fundering (Träd- eller Ängspiplärka) men med tanke på att man knappt sett en Bofink här i trakterna ännu, kändes en lärka ännu längre bort :)

Nu är vi två som tycker att det ser ut som en Ängspiplärka. Då bestämmer jag att det är en sådan!
 
Tack Benny! Hade samma fundering (Träd- eller Ängspiplärka) men med tanke på att man knappt sett en Bofink här i trakterna ännu, kändes en lärka ännu längre bort :)

Nu är vi två som tycker att det ser ut som en Ängspiplärka. Då bestämmer jag att det är en sådan!

Fast nån lärka är det ju inte, ev en piplärka. Dock INTE en trädpiplärka pga kraftig flankstreckning.

//Benny
 
Trut?

Hej

Denna trut satt nere i Abbekås, södra Skåne i dag, vad är det för slags trut och kan man se hur gammal den är?

MVH Annelie
 

Bilagor

  • trut.jpg
    trut.jpg
    17 KB · Visningar: 646
Hej, Jag har två "Gässfrågor"

Mvh Tomas

visst har Oskar rätt när det gäller sädgås. jag tycker det är mkt svårt när man ser enstaka individer, det är lättare på stora rastlokaler när de ofta står tillsammans de båda raserna. men om man får gissa lite från en enstaka bild, tycker jag nog den har lite för lång o smal näbb för rossicus. jag skådar en hel del runt Tåkern, o där är det relativt lätt att se de olika raserna.
vad gäller hybriden så är det knepigt det också. visst är det vitkindad i den. kanske också grågås med tanke på den skära näbben. andra alt. skulle kunna vara bläsgås eller fjällgås som också har ljusare (rosa) näbbar. vore kul att veta var de är tagna, eller missade jag kanske nu något i bildinfo?

///Berglin
 
visst har Oskar rätt när det gäller sädgås. jag tycker det är mkt svårt när man ser enstaka individer, det är lättare på stora rastlokaler när de ofta står tillsammans de båda raserna. men om man får gissa lite från en enstaka bild, tycker jag nog den har lite för lång o smal näbb för rossicus. jag skådar en hel del runt Tåkern, o där är det relativt lätt att se de olika raserna.
vad gäller hybriden så är det knepigt det också. visst är det vitkindad i den. kanske också grågås med tanke på den skära näbben. andra alt. skulle kunna vara bläsgås eller fjällgås som också har ljusare (rosa) näbbar. vore kul att veta var de är tagna, eller missade jag kanske nu något i bildinfo?

///Berglin

Hej Peter, du missade inget, bilderna är tagna i Vetlanda (Småland),
Tack för dina intressanta funderingar, vi var oxå inne på vad det gäller
hybriden, att det kan vara bläsgås i den.

Mvh Tomas
 
Avvikande gås

Hej, Är detta en vanlig grågås med ovanlig teckning eller ngt annat?
 

Bilagor

  • DSC_1276vilken-fågel.jpg
    DSC_1276vilken-fågel.jpg
    27.2 KB · Visningar: 811
Bilden har andra värden

Hej Linus! Jag tycker bilden har fina stämningsvärden även om den inte fokuserar/exponerar fågeln optimalt.
 
Ursäkta dålig bild...

Du kan inte beskära den lite hårdare? Det känns som det finns lite mer detaljer på fågeln att visa. Det är definitivt en duv- eller sparvhök, vilken av dem har jag svårt att se, men det finns säkert någon som klarar även det :)

Hade jag behövt gissa hade det lutat åt duvhök... (inom fem minuter talar någon om att det är en sparvhök...)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.