Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Orre
Avslutat medlemskap
Tack Benny! Hade samma fundering (Träd- eller Ängspiplärka) men med tanke på att man knappt sett en Bofink här i trakterna ännu, kändes en lärka ännu längre bort
Nu är vi två som tycker att det ser ut som en Ängspiplärka. Då bestämmer jag att det är en sådan!
Fast nån lärka är det ju inte, ev en piplärka. Dock INTE en trädpiplärka pga kraftig flankstreckning.
//Benny
Orre
Avslutat medlemskap
Hej
Denna trut satt nere i Abbekås, södra Skåne i dag, vad är det för slags trut och kan man se hur gammal den är?
MVH Annelie
"OLA" kan sånt här.
Men under pistolhot skulle jag dra till med 3K gråtrut.
//Benny
gavia
Aktiv medlem
Jag chansar på. Ängspiplärka
//Benny
håller med Benny, sen kommer trädpipen lite senare än ängspip. sen vår sena ängspipar och ännu senare trädpipar.
trevlig helg till er alla
///Berglin
Tomas Claesson
Aktiv medlem
Osquar
Aktiv medlem
Sädgås och Vitkindad gås, lite osäker på den första dock skall sägas
Sädgås är korrekt, men tvåan är en hybrid med bl.a vitkindade gener i sig.
/Oscar
Tomas Claesson
Aktiv medlem
Sädgås är korrekt, men tvåan är en hybrid med bl.a vitkindade gener i sig.
/Oscar
Tack för era svar, kan den första vara en Tundrasädgås?
Svårt kanske att avgöra med dessa undermåliga bilder.
Mvh Tomas
Osquar
Aktiv medlem
Tack för era svar, kan den första vara en Tundrasädgås?
Svårt kanske att avgöra med dessa undermåliga bilder.
Mvh Tomas
Kan mycket väl stämma med en tundra av näbbteckningen att döma, men det finns individer av den vanliga rasen som har mycket lik näbbteckning som en tundra...
/Oscar
Tomas Claesson
Aktiv medlem
Kan mycket väl stämma med en tundra av näbbteckningen att döma, men det finns individer av den vanliga rasen som har mycket lik näbbteckning som en tundra...
/Oscar
Ok, jag förstår, knepigt värre!
Tack för att ni delar era kunskaper, det uppskattas.
Mvh Tomas
gavia
Aktiv medlem
Hej, Jag har två "Gässfrågor"
Mvh Tomas
visst har Oskar rätt när det gäller sädgås. jag tycker det är mkt svårt när man ser enstaka individer, det är lättare på stora rastlokaler när de ofta står tillsammans de båda raserna. men om man får gissa lite från en enstaka bild, tycker jag nog den har lite för lång o smal näbb för rossicus. jag skådar en hel del runt Tåkern, o där är det relativt lätt att se de olika raserna.
vad gäller hybriden så är det knepigt det också. visst är det vitkindad i den. kanske också grågås med tanke på den skära näbben. andra alt. skulle kunna vara bläsgås eller fjällgås som också har ljusare (rosa) näbbar. vore kul att veta var de är tagna, eller missade jag kanske nu något i bildinfo?
///Berglin
Tomas Claesson
Aktiv medlem
visst har Oskar rätt när det gäller sädgås. jag tycker det är mkt svårt när man ser enstaka individer, det är lättare på stora rastlokaler när de ofta står tillsammans de båda raserna. men om man får gissa lite från en enstaka bild, tycker jag nog den har lite för lång o smal näbb för rossicus. jag skådar en hel del runt Tåkern, o där är det relativt lätt att se de olika raserna.
vad gäller hybriden så är det knepigt det också. visst är det vitkindad i den. kanske också grågås med tanke på den skära näbben. andra alt. skulle kunna vara bläsgås eller fjällgås som också har ljusare (rosa) näbbar. vore kul att veta var de är tagna, eller missade jag kanske nu något i bildinfo?
///Berglin
Hej Peter, du missade inget, bilderna är tagna i Vetlanda (Småland),
Tack för dina intressanta funderingar, vi var oxå inne på vad det gäller
hybriden, att det kan vara bläsgås i den.
Mvh Tomas
yens
Aktiv medlem
Ormvråk?
Södra Dalarna.
japp, ormvråk!
Foffe
Aktiv medlem
japp, ormvråk!
Tackar för det snabba svaret.
yens
Aktiv medlem
Ursäkta dålig bild...
Du kan inte beskära den lite hårdare? Det känns som det finns lite mer detaljer på fågeln att visa. Det är definitivt en duv- eller sparvhök, vilken av dem har jag svårt att se, men det finns säkert någon som klarar även det
Hade jag behövt gissa hade det lutat åt duvhök... (inom fem minuter talar någon om att det är en sparvhök...)