Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Sångsvanar eller knölsvanar?
Sångsvanar
gavia
Aktiv medlem
Tack igen =)
Här kommer en and och den sista undrar jag över den med ros ben. Vet att det fanns spetsbergsgäss på platsen, men det fanns ju flest vanliga...
bläsand o spetsbergsgås, bra att kunna det engelska namnet på spetsbergsgås.
pink-footed goose, notera att även näbben är rosa där den är gul på sädgås.
///Berhlin
sewi
Aktiv medlem
Hej,
som så många före mej vill också jag tacka er som identifierar fåglar i denna ypperliga tråd (ja, jag har läst hela!). Det är till stor hjälp inte enbart för dom som får sina observationer bekräftade, utan också för oss som följer med "vid sidan om" och lär oss.
Nu har jag fyra usla bilder som jag undrar om ni kunde ta er an. Kvaliteten är under all kritik, men bilderna är tagna enbart som hjälpmedel vid identifikation, inga ambitioner här inte! Bilderna är tagna i september (1-2) och november (3-4) i sydöstra Finland.
Mina gissningar är
1) Bläsand. Det finns en annan bild där man ser ljus undersida.
2) Grönsiska.
3) Bergand. Kanske för lite vitt vid näbben, men huvud-&näbbform tycker jag är mer bergand än vigg?
4) Kungsfågel. Juv kanske, såg ingen färg på hjässan.
som så många före mej vill också jag tacka er som identifierar fåglar i denna ypperliga tråd (ja, jag har läst hela!). Det är till stor hjälp inte enbart för dom som får sina observationer bekräftade, utan också för oss som följer med "vid sidan om" och lär oss.
Nu har jag fyra usla bilder som jag undrar om ni kunde ta er an. Kvaliteten är under all kritik, men bilderna är tagna enbart som hjälpmedel vid identifikation, inga ambitioner här inte! Bilderna är tagna i september (1-2) och november (3-4) i sydöstra Finland.
Mina gissningar är
2) Grönsiska.
3) Bergand. Kanske för lite vitt vid näbben, men huvud-&näbbform tycker jag är mer bergand än vigg?
Bilagor
Tbirder
Aktiv medlem
Hej,
Mina gissningar är
2) Grönsiska.
Bläsand, bergand och kungsfågel är helt korrekt. Fåglarna på Bild 2 är svåridentifierade som du förstår. Jag ser inget som kan bevisa att det är grönsiskor, men heller inget som talar emot det . Kan du beskära bilden mer så att man kommer närmre så att säga?
Mvh, Toni
sewi
Aktiv medlem
Bläsand, bergand och kungsfågel är helt korrekt. Fåglarna på Bild 2 är svåridentifierade som du förstår. Jag ser inget som kan bevisa att det är grönsiskor, men heller inget som talar emot det . Kan du beskära bilden mer så att man kommer närmre så att säga?
Mvh, Toni
Tack!
Här är en ännu tajtare crop på de förmodade grönsiskorna. Tycker man kan skönja svart vattring på bröstet och gulgrönt fält på vingarna, men mitt problem är att erfarenheten inte räcker till för att avgöra om den har "det" (´jizz´?) som slår fast grönsiska eller något annat. Kanske t.ex vingformen är helt fel?
Bilagor
Tbirder
Aktiv medlem
Tack!
Här är en ännu tajtare crop på de förmodade grönsiskorna. Tycker man kan skönja svart vattring på bröstet och gulgrönt fält på vingarna, men mitt problem är att erfarenheten inte räcker till för att avgöra om den har "det" (´jizz´?) som slår fast grönsiska eller något annat. Kanske t.ex vingformen är helt fel?
Nu blev det genast lättare! De karaktärer du nämner visar att det är grönsiska. Proportioner och utseende i övrigt stämmer helt överens med grönsiska. Det är också typiskt att se dem i stora flockar utanför häckningstid.
Mvh, Toni
Orre
Avslutat medlemskap
Nu blev det genast lättare! De karaktärer du nämner visar att det är grönsiska. Proportioner och utseende i övrigt stämmer helt överens med grönsiska. Det är också typiskt att se dem i stora flockar utanför häckningstid.
Mvh, Toni
Jag sätter en hundr.... 10a på grönsiska.
Svårt att se vad det annars skulle vara.
//Benny
MixPix
Aktiv medlem
Behöver hjälp att artbestämma denna. Såg tre ex idag. Tack på förhand.
Gunnar
Jag skulle säga snösparv.
Men jag skulle oxå säga: Vänta tills nån duktigare sagt sitt.
Osquar
Aktiv medlem
Tack Mikael men njae - snösparv känns inte helt rätt. Avvaktar och ser om nån kommer med annat förslag.
Snösparv i vinterdräkt.
/Oscar
stormsvalan
Medlem
Snösparv
Nog är det snösparvar alltid.
Nog är det snösparvar alltid.
MixPix
Aktiv medlem
OK - Noterar snösparv.
Tack till er båda
"Båda"? Tack för den, jag försökte iaf med viss framgång...
MixPix
Aktiv medlem
Ursäkta MIkael. Du var först och förtjänar så klart Tack också.
Ber om överseende - Skulle ha skrivit Tack till Er all tre.
Det var inte så allvarligt menat, faktiskt! Men tack iaf!
Orre
Avslutat medlemskap
Behöver hjälp att artbestämma denna. Såg tre ex idag. Tack på förhand.
Gunnar
Snösparv.
//Benny
Nattuggla
Avslutat medlemskap
Hej
Någon som kan hjälpa mig att artbestämma denna fågel?
Bildkvaliteten är tyvärr inte den bästa.
Bilden är tagen i norra halland.
Mvh Kicki
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2787714.htm?set=mp
Någon som kan hjälpa mig att artbestämma denna fågel?
Bildkvaliteten är tyvärr inte den bästa.
Bilden är tagen i norra halland.
Mvh Kicki
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2787714.htm?set=mp