ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Kolla in på Artportalens bildgalleri. Påtagligt många bilder på turkduvor går där i en blå ton, därav denna som jag själv tagit. (Vilket som sägs ovan sannolikt beror på felinställd vitbalans)

Bilagor

• Turkduva.jpg
    Turkduva.jpg
    93.5 KB · Visningar: 306
Tog mig friheten att plocka ner "frågebilden" och endast med gråpipett i Photoshop Elements justera vitbalansen. Gavia; ere fortfarande blått....?

Bilagor

• Turk_korr-vitbalans.jpg
    Turk_korr-vitbalans.jpg
    24.2 KB · Visningar: 302
Kolla in på Artportalens bildgalleri. Påtagligt många bilder på turkduvor går där i en blå ton, därav denna som jag själv tagit. (Vilket som sägs ovan sannolikt beror på felinställd vitbalans)

bara att hålla med. felaktig eller kanske att kameran inte klarar av vitbalansen Auto-läge.
måste också krypa till korstet och erkänna att jag inte brukar kolla på turkduvor på svalan.
för det mesta brukar jag haspla ur mig första känslan, som inte alltid blir rätt. sorry.
men sådan här diskussion bär iaf kunskapen och dialogen vidare samt ökar kunskapen hos oss alla,,,förhoppningsvis.

///Berglin

bara att hålla med. felaktig eller kanske att kameran inte klarar av vitbalansen Auto-läge.
måste också krypa till korstet och erkänna att jag inte brukar kolla på turkduvor på svalan.
för det mesta brukar jag haspla ur mig första känslan, som inte alltid blir rätt. sorry.
men sådan här diskussion bär iaf kunskapen och dialogen vidare samt ökar kunskapen hos oss alla,,,förhoppningsvis.

///Berglin

Visst är det så! Men framförallt kunskapen om att digitalabilder ALLTID måste betraktas med hänsyn till alla olika variablar som påverkar bilden, och dom är många... Sedan har vi dessutom själva förutsättningarna som råder vid det aktuella fototillfället att väga in...

"En bild ljuger aldrig...." Tillåt mig småle en aningen...... ;-)

/Oscar

Skulle denna gulnäbbade varelse kunna vara en vinterhämpling (hoppas hoppas...)

Bilden är tagen i Örtofta, Skåne, 20/10 2012.

Tack på förhand!

Bilagor

• vinterh1.jpg
    vinterh1.jpg
    30.8 KB · Visningar: 257
Ursäkta om jag spammar med frågor, men ni är så jädra duktiga! Jag gillar fåglar men kommer aldrig bli fågelskådare. Sitter med arkivet och taggar, men går bet på denna (Skåne juli 2011):

Bilagor

• 20110726Arne-Bivrin-5018.jpg
    20110726Arne-Bivrin-5018.jpg
    77.1 KB · Visningar: 406
Gransångare ??

Fotade denna fågel i trädgården sent igår eftermiddag. Är det en gransångare ??

Bilagor

• Gransångare.jpg
    Gransångare.jpg
    14.4 KB · Visningar: 375
Hej hej!
Hoppas ni kan hjälpa mig med några fåglar =)
1, kanske en gräsand, men hoppas på nåt mer spännande. (soluppgång, därav röda färgen)
2, riktigt usla bilder, men vill mest veta om det kan vara en kungsörn? (såg många havsörnar annars idag, men den här hade vitt på vingarna)
(bilderna tagna idag i Hjälsta)
Tack på förhand!
/Anna

Bilagor

• fagel1.jpg
    fagel1.jpg
    36.1 KB · Visningar: 324
  • fagel2.jpg
    fagel2.jpg
    23.6 KB · Visningar: 324
  • fagel2a.jpg
    fagel2a.jpg
    23.5 KB · Visningar: 326
Hej hej!
Hoppas ni kan hjälpa mig med några fåglar =)
1, kanske en gräsand, men hoppas på nåt mer spännande. (soluppgång, därav röda färgen)
2, riktigt usla bilder, men vill mest veta om det kan vara en kungsörn? (såg många havsörnar annars idag, men den här hade vitt på vingarna)
(bilderna tagna idag i Hjälsta)
Tack på förhand!
/Anna

Jag skulle säga gräsand och kungsörn.

Tack för svaren! =)

Hoppas ni orkar med några till!

Är de sista bläsänder?

Bilagor

• fagel3.jpg
    fagel3.jpg
    50.9 KB · Visningar: 303
  • fagel4.jpg
    fagel4.jpg
    46.1 KB · Visningar: 309
  • fagel5.jpg
    fagel5.jpg
    46.1 KB · Visningar: 306
  • fagel6.jpg
    fagel6.jpg
    62.7 KB · Visningar: 309
Tack igen =)
Här kommer en and och den sista undrar jag över den med ros ben. Vet att det fanns spetsbergsgäss på platsen, men det fanns ju flest vanliga...

Bilagor

• fagel7.jpg
    fagel7.jpg
    31.3 KB · Visningar: 291
  • fagel8.jpg
    fagel8.jpg
    61 KB · Visningar: 300
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar