Annons

Fågelidentifikation

Denna fågel höll på att jaga en grupp med starar i luften. Jag fick flera bilder men de är rena siluetter med fågeln i mitt o flocken. Denna är den enda bilden där man lite ser vad den kan vara.

Med den rundade stjärten och de breda höfterna måste det vara en duvhök (snarare än den snarlika sparvhöken)

Mvh, Toni

Med den rundade stjärten och de breda höfterna måste det vara en duvhök (snarare än den snarlika sparvhöken)

Mvh, Toni

Denna fågel uttryckligen jagade fåglarna runt om i luften. Flera anfall gång på gång. I cirklar etc. Och när jag läser om duhök står det att snabbt och bestämd i rak riktning. Jag satt i en bil och tittade på havsörn som slog grågäss och denna individ jagade samma flock under ca 4ggr på 4h timmar.

Denna fågel uttryckligen jagade fåglarna runt om i luften. Flera anfall gång på gång. I cirklar etc. Och när jag läser om duhök står det att snabbt och bestämd i rak riktning. Jag satt i en bil och tittade på havsörn som slog grågäss och denna individ jagade samma flock under ca 4ggr på 4h timmar.

En jagande duvhök kan vara snabb i vändningarna. En sparvhök är ändå snabbare, men utifrån den bild du lagt upp kan jag inte få det till annat än duvhök.

Mvh, Toni

Havsörn attackerad av... ja, vad är det för fågel egentligen? Först tänkte jag fiskgjuse med tanke på vingvinkeln vid flykt, men den är ju faktiskt betydligt mindre. Falk? OBS att det går fort, man ser strimmor i luften av benen...

sy8a5u3a.jpg

(Nikon D300s, Nikkor 18-200VR)

Havsörn attackerad av... ja, vad är det för fågel egentligen? Först tänkte jag fiskgjuse med tanke på vingvinkeln vid flykt, men den är ju faktiskt betydligt mindre. Falk? OBS att det går fort, man ser strimmor i luften av benen...

sy8a5u3a.jpg

Nu har du missuppfattat mig det vet jag att det inte är en havsörn. När jag åkte till frövisjön utanför skulltuna så vad det för att titta på havsörn som jagar grågäss. Som jag även fick se.

Under de 4 timmar som jag vad där så fanns det även en flock med statrar på samma "fält" där havsörnen satt och ugglade, flera gånger blev attackerad av denna gynnare som jag inte kan artbestämma. Vad av jag frågade.

Bilagor

• _MG_0042-2.jpg
    _MG_0042-2.jpg
    16 KB · Visningar: 498

sy8a5u3a.jpg

Vet ej, men jävligt häftig bild! :)

Ingen som har en mer kvalificerad gissning av vad det är för fågel som attackerar Havsörnen. Kan tillägga att den höll på i kanske tre-fyra minuter och slog ned mot den stackars havsörnen. På rätt hög höjd dessutom, bilden är tagen med 200mm brännvidd (300 i småbildsformat).

Ingen som har en mer kvalificerad gissning av vad det är för fågel som attackerar Havsörnen. Kan tillägga att den höll på i kanske tre-fyra minuter och slog ned mot den stackars havsörnen. På rätt hög höjd dessutom, bilden är tagen med 200mm brännvidd (300 i småbildsformat).

Hopplöst svårt att avgöra på ett fryst ögonblick där vingar, kropp, stjärt samt proportioner liknar hej-kom-å-hjälp. Men vid en uppförstoring av bilden samt med mina egna erfarenheter från fält, så blir mitt bud ormvråk.

De arter som vanligtvis har synpunkter på närvaro av exempelvis örnar och markerar det med närgågna "attacker" är i huvudsak mindre rovisarter och kråkfåglar. Och bland dessa tycker jag att "trasselsudden" på bilden mest påminner om en vråk, troligtvis ormvråk. Men vad som förbryllar är den långa handen kontra den korta stjärten, som i sin tur likväl kan vara en synvilla.
Digitaltekniken är inte svaret på alla gåtor........

/Oscar

Jag var vid tillfället och långt efteråt helt övertygad om att det var fiskgjuse, vingarna var betydligt smalare än ormvråk och den karaktäristiska "vinkeln" på vingarna tyckte jag fanns där också. Men nu efteråt tycker jag att det inte kan stämma, eftersom en gjuse ju har en vingbredd som i princip är i klass med havsörnens, även om kroppen är mindre. Dessutom gjorde den ju formliga luftanfall i hög fart och hade betydligt mer agilitet i luften än vad örnen hade.

Jag skall se om jag har fler bilder.

Jag var vid tillfället och långt efteråt helt övertygad om att det var fiskgjuse, vingarna var betydligt smalare än ormvråk och den karaktäristiska "vinkeln" på vingarna tyckte jag fanns där också. Men nu efteråt tycker jag att det inte kan stämma, eftersom en gjuse ju har en vingbredd som i princip är i klass med havsörnens, även om kroppen är mindre. Dessutom gjorde den ju formliga luftanfall i hög fart och hade betydligt mer agilitet i luften än vad örnen hade.

Jag skall se om jag har fler bilder.

Tänkte oxå på gjuse pga den långa handen...
"Vinkeln" du nämner antar jag är vingknogen som avses. Helt rätt att gjusen har en tydlig framskjuten knoge jämfört med andra rovisarter och därför ger den ett lite karaktäristiskt utseende i luften. Men alla rovisar kan uppvisa framskjutande vingknoge beroende på sinnesstämning, händelse, flygstil (ffa. under s.k glidflykt) mm mm mm under kortare moment. Om kameran sedan fångar just ett sådant moment, så innebär det inte att fågeln i fråga alltid ser ut så som på bilden den fångades på.

Även en fågels hastighet i luften kan variera kraftigt under kortare moment, alltså heller ingen "bestående" karaktär att gå på.

Vingbredden, även denna kan för ögat variera. Notera att den attackerande fågeln mer eller mindre har vingarna ihopdragna/upplyftna under den korta stund som slutaren var öppen. Vad säger det om fågelns egentliga vingspann? Ingenting. Notera även att Ernie har vingarna sammandragna. "Dra ut" dom och vi får en helt annan size... Avståndet i djupled mellan rovisarna påverkar oxå upplevelsen av deras inbördes olika storlekar.

Men den relativt långa handen med tydliga fingrar, den till synes korta stjärten samt allmänna storleksintryck gör att fiskgjuse känns mer sannolikt än en vråk.

/Oscar

Kollade lite närmare och jag är rätt övertygad om att det är blå körrhök. Dels för att den också häckar på samma plats, och dels då det på några bilder klart framgår att vingarna är ljusa med mörka "händer". Jag har ett tjugotal bilder från detta tillfälle.

Då fick vi det utrett. :)

Det var en rejäl fight, det yrde fjädrar från örnen...

Bilagor

• Örnanfall.jpg
    Örnanfall.jpg
    3.5 KB · Visningar: 370
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto