Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Stor tack till er alla tre, det är fantastiskt att vi noviser får ta del av all er kunskap :)! Det är till stor hjälp och jag tycker ni är otroligt tålmodiga som orkar svara och engagera er.

Mvh Kristin

Nu måste jag rådfråga igen. Öland i juli 2011. En flock med kärrsnäppor och ??? Kustsnäppor?

Bilagor

• 20110710Arne-Bivrin-4034.jpg
    20110710Arne-Bivrin-4034.jpg
    92.6 KB · Visningar: 422
Tog denna bilden i Ungern i somras och skulle vilja veta vad det kan vara för jag hittar inget som jag tycker riktigt passar...

Bilagor

• Turk.jpg
    Turk.jpg
    63.6 KB · Visningar: 383
Hej

Håller på att gå igenom mina bilder från USA i våras och har ett par som jag hoppas på hjälp med. Båda två är tagna på Martin Refuge i södra Texas (Rio Grande River området) 19 april. Den första har jag bara den här visade bilden medan på den andra så har jag ganska många från olika vinklar om det nu skulle vara till nån hjälp. Tror att båda två är nån slags "Oriole" (fast ettans näbb kanske talar emot) men klarar inte riktigt ut vilken (på tvåan lutar jag mot Bullock's eller Baltimore ?!?).

Bilagor

• Oriole 1.jpg
    Oriole 1.jpg
    80.8 KB · Visningar: 351
  • Oriole 2.jpg
    Oriole 2.jpg
    70.2 KB · Visningar: 348
Fågelfråga?

Hej!
Gör mitt allra första försök att använda detta forum...
Denna flygare sågs genom ett fönster 1 sept på Gotland.
Finns den någon som kan säga vad det är?
/G

Bilagor

• IMG_7441.jpg
    IMG_7441.jpg
    31.6 KB · Visningar: 303
  • IMG_7442.jpg
    IMG_7442.jpg
    28.7 KB · Visningar: 306

NJA, Vet inte om det är något jag har missat. men att turkduvor skulle ha någon form av blå dräkt ställer jag mig tvivlande till. Oscar kanske bara ville få igång en diskussion.
turkduvor är annars överlag väldigt ljust bruna i dräkten o har inte en sådan stjärtteckning som denna duva har.
vad annars kan det vara än en tamduva som kan variea något otroligt mkt. stör mig dock på den lilla fläcken på halsen..... någon annan kanske kan se den i ngt annat ljus?

///Berglin

NJA, Vet inte om det är något jag har missat. men att turkduvor skulle ha någon form av blå dräkt ställer jag mig tvivlande till. Oscar kanske bara ville få igång en diskussion.
turkduvor är annars överlag väldigt ljust bruna i dräkten o har inte en sådan stjärtteckning som denna duva har.
vad annars kan det vara än en tamduva som kan variea något otroligt mkt. stör mig dock på den lilla fläcken på halsen..... någon annan kanske kan se den i ngt annat ljus?

///Berglin
Du blir nog bara lurad av ljuset här Peter. I övrigt ser den på alla detaljer klockren ut för turkduva.

Mvh/ Ola

///Berglin

Blått???? Kan sträcka mig till blåstick/lite för kall färgtemp/vitbalans, men något blått ser jag då rakt inget av.
Tänk dessutom på att bilden är tagen i skugga samt att vi (som oftast) inte har en susning om vitbalansinställningen. En lite för kall inställning och blåstick är ett faktum.

Detta är en yngre turkduva (ej färdigutvecklad halsteckning, ljus näbb), med reservation för någon av de afrikanska/asiatiska snarlika arterna. Stjärtteckningen? Tänker du på det svartvita, så syns det endast undertill på stjärten samt från ovan vid ordentligt utbredd stjärt, exv. vid landning). Ovansidan på denna (ihopfällda stjärt) ser hur normal ut som helst.

/Oscar

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto