Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Är det någon som vet vad detta är för fågel?

Jag vet knappt något om fåglar men såg den på långt håll när jag var ute och traskade längst Vänern. Den var väldigt stor, såg ganska seg och tung ut. Tyvärr är bilden inte så bra i och med att jag inte hade något tele och den var en bra bit bort.
 

Bilagor

  • _DSC1269.jpg
    _DSC1269.jpg
    91.1 KB · Visningar: 269
Är det någon som vet vad detta är för fågel?

Jag vet knappt något om fåglar men såg den på långt håll när jag var ute och traskade längst Vänern. Den var väldigt stor, såg ganska seg och tung ut. Tyvärr är bilden inte så bra i och med att jag inte hade något tele och den var en bra bit bort.

Det är en gråhäger

Thomas
 
Dålig bild men jag behöver hjälp med identifieringen. Kärrhök, blå eller brun?
 

Bilagor

  • hök.jpg
    hök.jpg
    4 KB · Visningar: 261
Hittade ett bobygge i en Carport.

Någon har ihärdigt byggt ett bo med i huvudsak mossa inne i en sladdvinda. Mycket fiffigt.

Vem har byggt?? En fågel eller som någon föreslår en Hasselmus??

Någon som har en ide??

/Berndt

Spontant gärdsmyg, men hasselmus (eller liknade)-spåret låter heller inte orimligt...

/Oscar
 
Behöver lite hjälp med identifiering..

Nr 1 och 2, är det en kungsörn? (Fårö)
Nr 3, nån typ av falk? (Fårö)
Nr 4 och 5, hök, falk? (Visby)
 

Bilagor

  • _MG_9931.jpg
    _MG_9931.jpg
    4 KB · Visningar: 259
  • _MG_9941.jpg
    _MG_9941.jpg
    3.6 KB · Visningar: 252
  • _MG_9956.jpg
    _MG_9956.jpg
    3.9 KB · Visningar: 259
  • _MG_0072.jpg
    _MG_0072.jpg
    6.4 KB · Visningar: 261
  • _MG_0077.jpg
    _MG_0077.jpg
    10.5 KB · Visningar: 259
Den sista borde väl vara en havsörn eftersom den satt på en sten i havet... =) Undrar mer om det går att se om den är ung eller gammal?

Jag spekulerar lite så kanske proffsen vaknar o ger dig en korrekt åldersbestämning. :)
Exakta åldrar kan jag inte men ålderstecken är helvit stjärt, gul näbb och ljus överkropp/huvud.
Så örnen på din bild är mer gammal än ung skulle jag säga. :)

I väntan på ett proffsutlåtande finns här en del att läsa och framförallt bilder att jämföra med:
http://www.lansstyrelsen.se/soderma.../sv/publikationer/2008/havsornar_broschyr.pdf
 
Jag spekulerar lite så kanske proffsen vaknar o ger dig en korrekt åldersbestämning. :)
Exakta åldrar kan jag inte men ålderstecken är helvit stjärt, gul näbb och ljus överkropp/huvud.
Så örnen på din bild är mer gammal än ung skulle jag säga. :)

I väntan på ett proffsutlåtande finns här en del att läsa och framförallt bilder att jämföra med:
http://www.lansstyrelsen.se/soderma.../sv/publikationer/2008/havsornar_broschyr.pdf
Helt rätt! Det går inte att säga mer än att det är en gammal örn. 6 år eller äldre.

Mvh/ Ola
 
Visst är det kungsörn??

En yngre havsörn, typ 2-3K.
Utseendet hos en ad havsörn har redan sagts/visats i tråden. En ung kungsörn har tydligt vita fält på vingundersidorna samt en vit stjärt med ett svart ändband. En ad kungsörn saknar det vita och tas enklast på silluetten, med sina slanka, smala vingar och längre stjärt än havsörn.

Denna bild visar en typiskt ung havsörn med sin mörkt chokladbruna dräkt med inslag av lite oregelbundet placerade ljusare fjädrar (ger ett lite "kladdigt", brokigt mönster). Lägg därtill de breda vingarna med parallella ving bak/framkanter; två "lagårdsväggar".

/Oscar
 
Yngre havsörn, notera silluetten, de breda vingarna.
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2639049.htm?set=mp

Äldre havsörn, notera samma "feta" silluett, men oxå den vita stjärten och helgula näbb (ingen svart näbbspets, ensam om denna karaktär!) samt väldigt ljust, blekt huvud/halsparti.
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1765759.htm?set=mp

Äldre kungsörn, notera de proportionellt slankare vingarna/profil, avsaknad av vita teckningar, ljusgult i nacken (inte hela huvudet/halsparti) samt svart näbbspets. Vingkanterna heller inte direkt parallella.
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1749330.htm?set=mp

Yngre kungsörn med sina arttypiska vita fält på vingundersidan samt vit stjärt med svart ändband. Ej parallella vingkanter.
www.osqar.se/arter/Sverige/kungsorn_1751_stor.htm

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.