Annons

Fågelidentifikation

Yngre havsörn, notera silluetten, de breda vingarna.
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2639049.htm?set=mp

Äldre havsörn, notera samma "feta" silluett, men oxå den vita stjärten och helgula näbb (ingen svart näbbspets, ensam om denna karaktär!) samt väldigt ljust, blekt huvud/halsparti.
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1765759.htm?set=mp

Äldre kungsörn, notera de proportionellt slankare vingarna/profil, avsaknad av vita teckningar, ljusgult i nacken (inte hela huvudet/halsparti) samt svart näbbspets.
www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1749330.htm?set=mp

Yngre kungsörn med sina arttypiska vita fält på vingundersidan samt vit stjärt med svart ändband.
www.osqar.se/arter/Sverige/kungsorn_1751_stor.htm

/Oscar
Tack, detta inlägg ska sparas!
 
Tack, detta inlägg ska sparas!

Håll till godo! ;-)
Ser att du är hemmahörandes på Gotland. Snacka om att ha det förspänt när det gäller att få erfarenheter av båda våra örn-arter! Gotland hyser nog(?) Sveriges tätaste kungsörnspopulation (mina bästa Knugisbilder är från Gotland) samt på senare år även fått en stabil havsörnspopulation (bilden på den adulta är tagen på Gotland). Som grädde på örnmoset så har du ett antal tok-duktiga skådare på Ön som kan berätta hur mycket som helst om ffa. kungsörn, men även dess större kusin havsörn. Du hittar kontaktuppgifter på Gotlands Ornitologiska Förenings hemsida, www.blacku.se , bl.a Per Smitterberg och Tord Lantz är Ön's nestors vad gäller fågelfaunan på Gotland. Får du kontakt med Smitterberg och/eller Lantz, så hälsa från Oscar i Stockholm. Denna vecka är Lantz dock å larvar på Utklippan i Blekinge skärgård.

/Oscar
 
Behöver ha hjälp med dessa 5
Alla är tagna på Öland nu i Helgen.

1. ?
2. ?
3. Grönsångare?
4. Grönsångare?
5. Någon lärka men vilken?

Har några till som behövs svar på så jag lägger upp flera.
 

Bilagor

  • IMG_0021.jpg
    IMG_0021.jpg
    43.5 KB · Visningar: 207
  • IMG_0044.jpg
    IMG_0044.jpg
    35.8 KB · Visningar: 205
  • IMG_0206.jpg
    IMG_0206.jpg
    36.1 KB · Visningar: 214
  • IMG_0263.jpg
    IMG_0263.jpg
    31.9 KB · Visningar: 207
  • IMG_0360.jpg
    IMG_0360.jpg
    32.4 KB · Visningar: 200
Här kommer 5st till som jag behöver hjälp med också tagna nu i helgen på Öland.

1. Mosnäppa?
2. Någon lärka men vilken?
3. ?
4. Grönsångare?
5. Pilgrimsfalk?
 

Bilagor

  • IMG_0746.jpg
    IMG_0746.jpg
    42 KB · Visningar: 209
  • IMG_0935.jpg
    IMG_0935.jpg
    36.5 KB · Visningar: 204
  • IMG_1193.jpg
    IMG_1193.jpg
    37.7 KB · Visningar: 205
  • IMG_1364.jpg
    IMG_1364.jpg
    43.6 KB · Visningar: 204
  • IMG_1735.jpg
    IMG_1735.jpg
    18.9 KB · Visningar: 208
Behöver ha hjälp med dessa 5
Alla är tagna på Öland nu i Helgen.

1. ?
2. ?
3. Grönsångare?
4. Grönsångare?
5. Någon lärka men vilken?

Har några till som behövs svar på så jag lägger upp flera.
Hej!

Gransångare, trädgårdssångare, grönsångare, grönsångare. Den femte är nog en trädpiplärka men jag tycker det blev svårt att utesluta ängspip från bilden. Finns det fler?

Mvh/ Ola
 
Här kommer 5st till som jag behöver hjälp med också tagna nu i helgen på Öland.

1. Mosnäppa?
2. Någon lärka men vilken?
3. ?
4. Grönsångare?
5. Pilgrimsfalk?
Mosnäppa, ängspiplärka, trädgårdssångare. Den fjärde är en lurig vinkel men det ser ut som lövsångare tycker jag. Den femte är en lärkfalk.

Mvh/ Ola
 
Hej!

Gransångare, trädgårdssångare, grönsångare, grönsångare. Den femte är nog en trädpiplärka men jag tycker det blev svårt att utesluta ängspip från bilden. Finns det fler?

Mvh/ Ola

Tyvär så är det där den bästa av bilder på lärkan.
Tack för hjälpen med övriga :)
 
Mosnäppa, ängspiplärka, trädgårdssångare. Den fjärde är en lurig vinkel men det ser ut som lövsångare tycker jag. Den femte är en lärkfalk.

Mvh/ Ola

Tack så jättemycket för hjälpen Ola. Var nämligen nere i Ottenby med Göran Anderson en hel dag tillsammans med min far och hade en heldag med Göran men självklart så glömde jag bort vilka som var vilka arter och då är det ju underbart med denna tråd :)
 
1&2: Tornfalk?
3,4,5: Brun kärrhök?
 

Bilagor

  • IMGP5161.jpg
    IMGP5161.jpg
    67 KB · Visningar: 286
  • IMGP5187.jpg
    IMGP5187.jpg
    6.3 KB · Visningar: 282
  • IMGP5283.jpg
    IMGP5283.jpg
    7.3 KB · Visningar: 279
  • IMGP5285.jpg
    IMGP5285.jpg
    6.9 KB · Visningar: 284
  • IMGP5360.jpg
    IMGP5360.jpg
    6.9 KB · Visningar: 283
Tack Anna & Anders!
Nu när jag kikat lite mer så stämmer nog lärkfalk & fiskjuse rätt så bra.
 
Håll till godo! ;-)
Ser att du är hemmahörandes på Gotland. Snacka om att ha det förspänt när det gäller att få erfarenheter av båda våra örn-arter! Gotland hyser nog(?) Sveriges tätaste kungsörnspopulation (mina bästa Knugisbilder är från Gotland) samt på senare år även fått en stabil havsörnspopulation (bilden på den adulta är tagen på Gotland). Som grädde på örnmoset så har du ett antal tok-duktiga skådare på Ön som kan berätta hur mycket som helst om ffa. kungsörn, men även dess större kusin havsörn. Du hittar kontaktuppgifter på Gotlands Ornitologiska Förenings hemsida, www.blacku.se , bl.a Per Smitterberg och Tord Lantz är Ön's nestors vad gäller fågelfaunan på Gotland. Får du kontakt med Smitterberg och/eller Lantz, så hälsa från Oscar i Stockholm. Denna vecka är Lantz dock å larvar på Utklippan i Blekinge skärgård.

/Oscar

Wow, mycket bra info på en gång där. Återigen, tack!

Jag ser örn så gott som varje vecka, men hittills alltid på för långt håll. Ska kanske ta kontakt med ornitologiska föreningen och fråga snäll om dom kan hjälpa mig lite närmare.
 
Vem är det jag fångat på bild? Tror själv att det är en törnsångare, men blev lite osäker med den markerade ringen runt ögat. Tycker inte den brukar vara så tydlig (ingen fågelbok till hands).

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP6360_FS_forum.jpg
    _IGP6360_FS_forum.jpg
    48.4 KB · Visningar: 212
Skogssnäppa eller grönbena?

Eller nåt annat?

Trodde jag fotat skogssnäppa, men så upplever jag gränsen mellan över- och undersida ganska diffus. Eller i vart fall inte skarp. Ovansidan tycker jag också är ganska grovt mönstrad.... Men å andra sidan tycker jag inte att den har något ögonbrynsstreck...

Hjälp mig! Motivera gärna svaret :)
 

Bilagor

  • _MG_8813.jpg
    _MG_8813.jpg
    65.2 KB · Visningar: 185
  • _MG_8832.jpg
    _MG_8832.jpg
    79.1 KB · Visningar: 182
Eller nåt annat?

Trodde jag fotat skogssnäppa, men så upplever jag gränsen mellan över- och undersida ganska diffus. Eller i vart fall inte skarp. Ovansidan tycker jag också är ganska grovt mönstrad.... Men å andra sidan tycker jag inte att den har något ögonbrynsstreck...

Hjälp mig! Motivera gärna svaret :)
Hej!

Du har motiverat svaret bra själv. :) Ögonbrynet var lite svårt att se på bilderna förvisso men en grönbena är det.

Mvh/ Ola
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.