Annons

Fågelidentifikation

Ung rörhöna ?

Fick inte ihop denna lilla varelse som sprang omkring uppepå vattnet, är det en ung rörhöna ?

IMG_0297.jpg

Att detta är en pilgramsfalk har jag listat ut, men är det en 1k ?

/ATTACH]119525[/ATTACH]

/Fredric
 

Bilagor

  • pilgrimsf_filtered.jpg
    pilgrimsf_filtered.jpg
    4.9 KB · Visningar: 228
Vilka Fåglar.

2 Fåglar ja fota i Tåkern. Tror det är sångare av något slag men vilka? dom är så lika. Eller är jag på helt fel spår? :)
 

Bilagor

  • art77.jpg
    art77.jpg
    24.6 KB · Visningar: 320
  • art566.jpg
    art566.jpg
    14.7 KB · Visningar: 320
Jag behöver hjälp med denna, den visade sig bara snabbt så det blev inte den bästa bilden men den här vart den som blev bäst av dom.
 

Bilagor

  • Hjälp5.jpg
    Hjälp5.jpg
    15.3 KB · Visningar: 316
Vilken uggla har tappat denna?

Här kommer en liten kluring...

Denna fjäder och fler därtill stötte jag och en vän på i en gammal övergiven träbyggnad. När vi anlände till byggnaden såg vi en uggla flyga in, min vän som såg den tydligast uppfattar den som en stor uggla, betydligt större än en kattuggla.

Vad kan det vara? Någon av alla fågelkunniga här som vet? Fjädern var ca 20 cm lång.
 

Bilagor

  • fjader.jpg
    fjader.jpg
    19.9 KB · Visningar: 313
ok, då kommer en då. Massor med least (dvärgsnäppa) och semipalmated (sandsnäppa) sandpipers. Men den här hade så mycket mörkt runt ögat och mycket "djupare" röd färg över ryggen. Vad kan det vara? Fågelböckerna pratar tydligt om att dvärgsnäppan ska ha en liten isolerad svart fläck, det är ju knappast detta...
Isolerad svart fläck är snarare långtåsnäppa (vilken inte finns hos dig).

Detta är tveklöst en juvenil dvärgsnäppa. Benen ser mörka ut men är nog bara lite skitiga. :)

Mvh/ Ola
 
Isolerad svart fläck är snarare långtåsnäppa (vilken inte finns hos dig).

Detta är tveklöst en juvenil dvärgsnäppa. Benen ser mörka ut men är nog bara lite skitiga. :)

Mvh/ Ola

ok, tack! ja benen är skitiga, det vet jag, jag har bilder där det syns tydligare att de är gulgröna (men som är mycket sämre för övrigt...). jag får rota vidare och se om jag hittar något svåridentifierat :)
 
Här kommer en liten kluring...

Denna fjäder och fler därtill stötte jag och en vän på i en gammal övergiven träbyggnad. När vi anlände till byggnaden såg vi en uggla flyga in, min vän som såg den tydligast uppfattar den som en stor uggla, betydligt större än en kattuggla.

Vad kan det vara? Någon av alla fågelkunniga här som vet? Fjädern var ca 20 cm lång.


Jag gissar själv på att det är en slaguggla, med tanke på storleken och att den bodde så...
 
Rovfågel

Lyckades fota denna fågel som flög högt över skogen där vi plockade lingon i går. (Blogginlägg Lingon, orm och rovfågel)

Möjligen kom de gälla skrik jag hörde från denna fågel, men jag är inte helt säker på det. De kan också ha kommit inifrån skogen.
 

Bilagor

  • rovpippi-1.jpg
    rovpippi-1.jpg
    6.8 KB · Visningar: 264
Lyckades fota denna fågel som flög högt över skogen där vi plockade lingon i går. (Blogginlägg Lingon, orm och rovfågel)

Möjligen kom de gälla skrik jag hörde från denna fågel, men jag är inte helt säker på det. De kan också ha kommit inifrån skogen.
Hej!

En fiskgjuse.
Mvh/ Ola
 
Såg den här lilla pippin igår i Stockholmstrakten. Har inte lyckats lista ut vad det kan tänkas vara, någon som har en bra idé? Gissar på en ung variant av något, men jag kan ju vara ute och cykla. :)
 

Bilagor

  • pippi.jpg
    pippi.jpg
    49.9 KB · Visningar: 236
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.