Advertisement

Annons

Fågelidentifikation

Skarv?

Dottterns kompis tog denna _något_ suddiga bild. "En pingvin i Jönköping!" trodde hon.
Jag gissar på ung storskarv.
Eller pingvin? :)

/Thomas
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    24.6 KB · Visningar: 259
Vadare

Dessa vadare är ju omöjliga! Tycker alla ser i stort sett likadana ut.

Vilka är dessa 2 ? Helvild gissning går på kärr och småsnäppa, är väl antagligen brushanar båda 2, hona och hane...det är det alltid när jag frågar om vadare :eek:)

IMG_5324.jpg

/Fredric
 
Brun kärrhök?

Fotograferat idag, 1 km från Arrie (utanför Malmö). Åkerlandskap som synes.

Kärrhök får jag det till. Brun sådan antar jag? Hur stor är skillnaden mot blå kärrhök, tittar man i Fågelguiden så finns två nästan likadana silluhetter bortsett från att den blå har kortare vingar och längre stjärt. Längre som i t.ex. glada då eller proportionerligt gentemot kroppen? Det har funnits blå kärrhök på lokalen tidigare - därav min fråga.

Jag är säker på att ni spikar denna, men det finns ytterligare bilder om det finns behov av fler vinklar.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • kärr1.jpg
    kärr1.jpg
    27.4 KB · Visningar: 199
  • kärr3.jpg
    kärr3.jpg
    22.3 KB · Visningar: 197
  • kärr4.jpg
    kärr4.jpg
    20 KB · Visningar: 196
  • kärr2.jpg
    kärr2.jpg
    18.6 KB · Visningar: 197
Fotograferat idag, 1 km från Arrie (utanför Malmö). Åkerlandskap som synes.

Kärrhök får jag det till. Brun sådan antar jag? Hur stor är skillnaden mot blå kärrhök, tittar man i Fågelguiden så finns två nästan likadana silluhetter bortsett från att den blå har kortare vingar och längre stjärt. Längre som i t.ex. glada då eller proportionerligt gentemot kroppen? Det har funnits blå kärrhök på lokalen tidigare - därav min fråga.

Jag är säker på att ni spikar denna, men det finns ytterligare bilder om det finns behov av fler vinklar.

Tack på förhand!
Ad hane brun.

T.ex saknar den blå de bruna fälten på ovansisdan samt det bruna huvudet. Dessutom har det (som du skriver) andra proportioner vilket skiljer dem ganska väl åt.

Mvh/ Ola
 
Sparvhök?

1 km ost om Havgårdssjön där jag letade efter ormörn utan framgång.

Har svårt för de små rovisarna på avstånd. Sparvhök får jag detta till och då är jag väl inte helt fel ute? Eller tornfalk? Också en ettrig mobbare som ville ha bort den.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    18.4 KB · Visningar: 297
  • 2.jpg
    2.jpg
    18.9 KB · Visningar: 298
  • 3.jpg
    3.jpg
    14.1 KB · Visningar: 293
  • 4.jpg
    4.jpg
    16 KB · Visningar: 294
  • 5.jpg
    5.jpg
    17.1 KB · Visningar: 293
1 km ost om Havgårdssjön där jag letade efter ormörn utan framgång.

Har svårt för de små rovisarna på avstånd. Sparvhök får jag detta till och då är jag väl inte helt fel ute? Eller tornfalk? Också en ettrig mobbare som ville ha bort den.
Hej!

En tornfalk är det. Mobbad av en råka.

Mvh/ Ola
 
Jorduggla?

Måste bara ställa frågan här med, är det korrekt att detta är en Jorduggla?

Skall tilläggas att bilden inte är min egen samt att platsen är i Ångermanland.
 

Bilagor

  • uggla.jpg
    uggla.jpg
    11.2 KB · Visningar: 274
Måste bara ställa frågan här med, är det korrekt att detta är en Jorduggla?

Skall tilläggas att bilden inte är min egen samt att platsen är i Ångermanland.

Mitt bud är en hornuggla. Kraftigt streckad kroppsida och relativt breda vingar, indikerar starkt Horn. Även vingteckningen pekar på Hornis. Läcker bild dock med byte å allt!

/Oscar
 
Jag skulle nog säga jorduggla, ja. Svart "kommatecken" under vingen och mörk vingspets. Frågan är vad experterna säger.

Kommatecken och svart vingspets har dom båda, där dessa karaktärer är än tydligare hos Jordis (exempelvis brukar man tala om "vingspetsar doppade i tusch" hos Jordis, vilket jag inte tycker denna individ uppvisar). Men bilden lämnar ju en del övrigt att önska....

/Oscar
 
Kommatecken och svart vingspets har dom båda, där dessa karaktärer är än tydligare hos Jordis (exempelvis brukar man tala om "vingspetsar doppade i tusch" hos Jordis, vilket jag inte tycker denna individ uppvisar). Men bilden lämnar ju en del övrigt att önska....

/Oscar

Jag måste försvara fotografen och säga att den är tagen med kitobjektiv och "skjuten på ingivelse", ganska bra under förutsättningarna ändå. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.