-friberg-
Aktiv medlem
Dags för en ny fågel jag är osäker på. Plats: Värmland. Tidpunkt: September
Det är en stenskvätta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dags för en ny fågel jag är osäker på. Plats: Värmland. Tidpunkt: September
Det är en stenskvätta.
Det där var intressant! En ung Stenskvätta? Jag har fått för mig att de är gråare normalt?
Den ser så pass brun ut undertill så jag skulle tippa på att det är adult som ruggat till höst/vinterdräkt..
Stort tack Magnus - det hade jag aldrig kunna gissa!
Tittade lite noggrannare på bilden nu o ångrar mig.. det är en ungfågel i sin första höstdräkt..
Juvenil bivråk.
// Daniel
Juvenil bivråk.
// Daniel
Kanske, men ögat ser faktiskt gult ut.
Du gav mej en en inkörsport med det gula ögat. Förstorade så gott det gick. Andra bivråksbilder jag har har klart gula ögon jämfört med denna mörka eller möjligen bruna färg. Så är det kanske ändå en 1K.
mvh/Bo
Jag måste säga att jag har lite svårt att se ett tydligt gult öga. Däremot visar dräkten tydligt att det bör röra sig om en juvenil fågel. Så jag håller helt klart med om att det är en 1k.Jag provade att förstora skärmdump av den undre bilden. Ögat ser väldigt gult ut. Svårt att få det till ung bivråk. Kanske det är så att man inte kan gå enbart på detta??? Bilden kan ju också ljuga.
Du gav mej en en inkörsport med det gula ögat. Förstorade så gott det gick. Andra bivråksbilder jag har har klart gula ögon jämfört med denna mörka eller möjligen bruna färg. Så är det kanske ändå en 1K.
mvh/Bo
Om jag gissar på Kattuggla, är jag helt fel ute då? (Ugglor är verkligen inte min starka sida)
du är helt rätt ute.
I fält fick jag det här till en sparvhök men när jag tittar närmare på bilderna här hemma så blir jag osäker. Tornfalk?
Tagen idag i ett mulet Bunkeflo, strax utanför Malmö. Ängs-/åkermark intill villaområden.
Satt och spanade högt i ett träd och slog sedan en lov ner i fältet, utan napp. Sedan en lov över fältet och upp i trädet igen.